Reviews

Ny Volvo XC40 B3 MHEV 2023 recension

Dom

I slutändan är uppdateringarna till den här nyare XC40 inte så stora i ansiktet, jämfört med dess EV-syskon. Men genom att installera en ny, märkbart mer förfinad motor och en växellåda som passar den, plus lite nyare, smartare teknik, har Volvo hållit XC40 fräsch. Det visar att det finns liv i bensinkraft ännu (om än med viss elektrifiering), men det är synd att XC40:s svagheter fortfarande är uppenbara i denna ansiktslyftade modell.

Medan de stora nyheterna kring Volvos kompakta SUV XC40 kan fokusera på Recharge full-EV-modellens byte från framhjulsdrift till bakhjulsdrift, har det svenska märket i tysthet rullat ut uppdateringar på andra ställen i sortimentet med förbränningsmotorer. En av de mest intressanta är den nya instegsnivån B3 mild-hybridversionen.

Denna 2,0-liters fyrcylindriga turbobensinmodell ersätter den tidigare 1,5-liters trecylindriga turboladdade bilen och för med sig mycket mer förfining.

Medan den trecylindriga enheten brummade, är denna nya fyrcylindriga B3 mycket mjukare och mer dämpad. Elmotorns lilla vridmomentökning på 40 Nm betyder att accelerationen bort från korsningar är stark, med den raffinerade förbränningsmotorn som hjälper till att driva Volvon med ett rimligt slick. Tack vare 160 hk och 265 Nm i vridmoment har XC40 gott om prestanda för en liten SUV, som accelererar från 0-62 mph på 8,6 sekunder. Vi skulle säga att det är mer än snabbt nog för de flesta köpares behov och, tillsammans med sin tystare motor, löser det ett av våra huvudproblem med den äldre trecylindriga instegsmodellen.

Den bilen var tillgänglig med manuell växellåda, medan denna nya B3 är utrustad med en sjuväxlad dubbelkopplingsautomat. Det är också smidigt och betyder att XC40 är avslappnad på resande fot. Vi kan inte se ett behov av den mer kraftfulla B4-modellen, så med B3-sortimentet från £35 895 och B4-modellerna som börjar på £40 520, skulle vi spara en del pengar och välja den förra.

Se även  Ny Honda Civic 2022 recension

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover

En annan svag punkt i XC40 har varit åkturen, och även om den här nykomlingen är långt ifrån obekväm, finns det små SUV-rivaler som erbjuder en mer sammansatt, mysig upplevelse. Den är närmare i känslan den senaste BMW X1 i hur den svarar på gupp, men den saknar den bilens precision och dynamiska förmåga. Det är dock inte obehagligt.

Faktum är att denna XC40 karakteriserar sig själv som en solid allroundbil, och den senaste Google-drivna infotainmenten hjälper även på denna front. Den nyare uppsättningen är monterad på samma ställe som den ursprungliga XC40:s nio-tums pekskärm, men systemets svar och grafik är mycket skarpare – plus att röststyrningen är naturlig och helt enkelt fungerar. Den senaste generationens 12-tums digitala instrumentbräda är också en fin touch och ingår som standard i hela sortimentet.

Det är dock inte alla goda nyheter, eftersom vår bils mycket mörka interiör kändes ännu stramare än den var i verkligheten; utrymmet bak skulle kunna vara bättre jämfört med de mer praktiska modellerna i den här klassen och i allmänhet skulle kabinen klara sig med en större översyn, även om kvaliteten fortfarande kan skära den.

När det kommer till bagageutrymmet är totalt 443 liter bra, men återigen är det långt ifrån klassledande när en Audi Q3 serverar totalt 530 liter – eller upp till 675 liter med den flyttbara bänksitsen framskjuten.

Vår Plus-trimbil är välutrustad som standard, med den ovan nämnda listan över Google-baserad teknik och displayer, 18-tums lättmetallfälgar, en 360-graderskamera, nyckellöst insteg, en handsfree-driven baklucka, trådlös telefonladdning och uppvärmning säten.

Det här är den typen av funktioner du vill ha utan de överflödiga grejer som ofta kommer med tillvalspaket, så även om XC40 kan vara dyrare än några av sina konkurrenter, med massor av kraft och massor av funktioner, representerar den faktiskt stark valuta för pengarna. Och med en påstådd ekonomi på mer än 40 mpg borde den nya Volvon också vara relativt överkomlig att köra.

Modell: Volvo XC40 B3 Plus
Pris: £40 030
Motor: 2,0-liters 4cyl turbobensin
Effekt/vridmoment: 160 hk/265 Nm
Överföring: Sju-växlad dubbelkopplingsautomat, framhjulsdrift
0-62 mph: 8,6 sekunder
Toppfart: 112 mph
Ekonomi: 42,2 mpg
CO2: 151g/km
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button