Reviews

Ny Volkswagen ID.7 prototyp recension

Att sätta sig bakom ratten i nya Volkswagen ID.7 i prototypform är en överraskning – tack och lov, en trevlig sådan. Varje VW ID-modell vi har provat hittills har gjort något besviken när det gäller kabindesign, materialkvalitet och infotainment, men det tyska företaget har varit upptaget av att ta till sig kundfeedback från dessa tidigare ansträngningar, verkar det som.

Prototypen, beskriven som ”90 till 95 procent färdig”, känns mycket mer premium inuti än vad vi har förväntat oss av elektriska VW-bilar och det bådar mycket gott för den senaste medlemmen av ID-familjen, som bäst beskrivs som en ” fastback’, när den kommer i slutgiltig produktionsform.

Det finns en minimalistisk instrumentbräda, med ett rent utseende delvis tack vare avsaknaden av fysiska ventilationsriktningskontroller, eftersom detta nu görs elektroniskt (vi återkommer till det snart), mycket mer i form av mjuka material, och en stor infotainmentskärm med en avgörande förändring jämfört med föregångaren. Volkswagen har äntligen bakgrundsbelyst den nedre delen av skärmramen, så att du faktiskt kan se temperaturgenvägsknapparna när det blir mörkt.

Det finns ett enormt förvaringsområde precis under instrumentbrädan som är tillräckligt stor för att få din telefon att se borttappad ut, med två skjutbara lockfack som möts snyggt diagonalt i mitten. Strax längre bak finns en extra förvaringsbox, som också är imponerande stor.

Utrymmet är ett allmänt tema här – även med förarsätet inställt i ett bekvämt läge för min sex-och-en-bit-fots ram, finns det enormt mycket benutrymme bak, och jag kan luta mig tillbaka där med ett par centimeters takhöjd över trots ID.7:ans avsmalnande taklinje. Det borde inte vara någon överraskning att kabinen är rymlig, verkligen – det här är den största ID-bilen vi någonsin sett, längre till och med än ID-bilen. Buzz minivan på 4 961 mm.

Se även  Honda HR-V: långtidstestgranskning

Vi har inte en siffra för bagagekapacitet att dela med oss ​​av ännu, men bagageutrymmet ser ut att vara mycket stort och kommer med en rörlig golvdel plus förvaring under golvet för laddkablar. Det finns dock ingen ”frunk” för ytterligare förvaring på framsidan.

Det digitala instrumentklustret är litet och inbäddat i instrumentbrädan snarare än på en sockel, mer i stil med Skoda Enyaq än någon befintlig ID-produkt. Sträcker sig över instrumentbrädan och smälter in i de inre dörrpanelerna samtidigt som ett omgivande belysningssystem som består av fyra lager – du kan välja flera ljusspridningslayouter och ha två olika färger åt gången, vilket ger miljontals möjliga kombinationer.

Den nya 15-tumsskärmen i mitten är mest ett steg framåt från de displayer som finns i nuvarande ID-modeller. Den är lyhörd, grafiken ser skarp och tilltalande för ögat och den är tillräckligt stor för att ha plats för en permanent visad klimatkontroll. Det är synd att VW inte gick ett steg längre genom att ha fysiska kontroller för detta som syns i ID.2All-konceptet.

Det är dock inte allt framsteg. Den fysiska genvägsfältet som syns på befintliga ID-bilar för saker som assistanssystemen och körläget är borta, ersatt med en rad anpassningsbara ikoner längst upp på skärmen. De är mycket mer sammanfogade, vilket gör dem svårare att använda på resande fot.

På tal om rörelse så behöver du inte köra ID.7 särskilt länge för att lära dig att den har fokus på komfort. Dämpningen är mjuk, och för det mesta någorlunda kontrollerad. Det är först när man försöker ta sig fram i särskilt trasiga asfaltsektioner som bilen börjar fnörda lite. Med de adaptiva dämparna vridna upp till sin fastaste inställning lägger sig kroppen mycket snabbare, och inställd på detta sätt är ID.7 inte obehagligt stel.

Se även  Ny DS 3 E-Tense 2023 recension

Karossrullen är någorlunda väl innesluten, och bilen är mer angelägen om att ändra riktning än man kan förvänta sig för något nästan fem meter långt. Det finns ingen meningsfull feedback från vägbanan genom styrningen, som också är lite för lätt i Comfort-läge, men viktad ungefär rätt i Sport.

Vår testbil använder en enkel, bakmonterad 277bhp, 545Nm motor, vilket innebär att en hälsosam mängd gas i ett snävare hörn resulterar i en liten rörelsekänsla i bakkanten, men generellt är greppet mycket bra. Om något är det mer sannolikt att du upplever understyrning när du trycker på ID.7.

Medan nästan 300 hk skulle ha varit en imponerande effekt för inte så länge sedan, är detta en blygsam siffra i en tung elbil. Som sådan känns ID.7 inte så snabb, men erbjuder mer än tillräckligt med prestanda för de flesta. Det finns en liten uppgång i motorns leverans, så det finns ingen stöt av omedelbart vridmoment som erbjuds här, vilket för de allra flesta ID.7-köpare kommer att föredras, borde vi tro.

Den officiella räckvidden på upp till 434 miles låter verkligen imponerande. Vi får vänta tills vi har spenderat längre tid med en produktionsmodell för att bekräfta hur nära den siffran det är möjligt att komma. Vi ser fram emot att lägga vantarna på en, eftersom från vad vi har sett hittills visar ID.7 att VW:s elektriska räckvidd börjar röra sig i rätt riktning efter några felsteg med tidigare modeller.

Klicka här för vår lista över de bästa elbilarna som säljs just nu…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button