Reviews

Ny Volkswagen Golf Alltrack 2023 recension

Dom

Golf Alltrack är fortfarande inriktad på en nischmarknad, men dess dragningskraft är mer expansiv än någonsin. Drivlinan är väl lämpad för Alltrack och den är mer ekonomisk än de flesta stadsjeepar, samtidigt som den har genuin terrängförmåga. Den irriterande interiörtekniken hos nuvarande Golf är dock synd.

Om det finns en tillverkare som verkligen har hållit fast vid den växande populariteten för stadsjeepar, så är det Volkswagen. Med T-Cross, Taigo, T-Roc, Tiguan och Touareg är VW:s SUV-utbud omfattande, men företaget tror fortfarande att det också finns plats för den lyfta gården, i form av Golf Alltrack.

Vi är mycket bekanta med åttonde generationens VW Golf, bilen har lanserats 2020 (en uppdatering i mitten av livet kommer snart), men denna Alltrack-version av gården är ett ganska unikt erbjudande inom VW:s ikoniska familjebils nuvarande utbud.

Golf Alltrack drivs av samma 2,0-liters, turboladdade fyrcylindriga dieselmotor som finns i GTD-diesel-hot hatch-modellen. Med GTD nu endast tillgänglig som halvkombi, kombinerar ingen annan Golf denna herrgårdskaross med denna drivlina. I teorin borde en vridmomentstark dieselmotor, höjd körhöjd och VW:s 4Motion-fyrhjulsdrift alla kombineras för att ge Alltrack lite användbar terrängförmåga, möjligen tillräckligt för att stjäla några försäljningar från SUV-marknaden.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

På pappret ser Alltrack imponerande ut. Även om den har en större, tyngre kropp än GTD-luckan, har den samma 7,1 sekunders 0 till 62 mph-tid och kommer att gå vidare till 142 mph. 50,4 mpg kan vara sämre än de 58,9 mpg som den gamla Mk7 Golf Alltrack erbjöd, men det är värt att komma ihåg att den gamla bilen testades på den mildare NEDC-bränsleeffektiviteten och hade en svagare 1,6-liters enhet. Den högre profilen på Alltrack betyder att aerodynamiken inte är lika hal och utsläppen stiger till 147 g/km CO2 jämfört med GTD-luckans 136 g/km. Alla dessa siffror är mycket bättre än Tiguan med samma storlek och pris.

Vi hade inga betänkligheter med hur den gamla Golf Alltrack körde eftersom den kändes som en vanlig Golf och det är en liknande historia med den senaste modellen. Du kan förvänta dig att en ökning av åkhöjden på 15 mm är märkbart skadlig för kurvtagningsförmågan, men vi skulle inte säga att den är sämre än en vanlig Golf.

Även om VW säger att 4Motion-fyrhjulsdriften är permanent inkopplad, sitter den i framhjulsdrift tills den känner av en förlust av dragkraft, då kraften fördelas till bakhjulen också.

Som vi har sagt kommer den kraften från en turboladdad dieselmotor och med 198 hk tillgängliga finns det gott om kraft. Den är ihopkopplad med en sjuväxlad DSG-automatlåda och samtidigt som du får en känsla av att dieselmotorn är tillräckligt med vridmoment är den lite ansträngd i sin kraftleverans, förvärrad av den lite tröga autoväxellådan. Det finns alltid de manuella paddlarna bakom ratten som kan åsidosätta autoboxen men de är av plast och inte de bästa att använda. Du kan också leka med körlägena, med de vanliga Eco, Comfort och Sport som ger mindre justeringar av växlingskänslighet och styrvikt.

Det som är annorlunda på Alltrack är terrängkörningsläget. Förståeligt nog är detta inte en funktion på standard Golf och den justerar traction control-systemet tillsammans med gasreglaget för att hjälpa dig att ta dig igenom det tuffa. Det finns till och med en nedstigningsinställning som gör att Alltrack går nerför en brant backe utan att du behöver använda någon av pedalerna.

Bakom ratten fann vi att den extra markfrigången verkligen gör skillnad om du är på ett fält eller färdas över en grusväg, du skulle göra klokt i att skrapa undersidan av Alltrack i den här typen av terräng, eller få den att fastna – förutsatt att du har lämpliga däck för jobbet. 17-tumshjul kommer som standard och medan de valfria diamantslipade 18-tumshjulen på vår testbil ser ut som en del, rekommenderar vi de mindre hjulen om du regelbundet åker terräng.

På vägen ger Golf Alltrack en bekväm körning tack vare den extra fjädringsvägen. Den flyter inte heller runt och lägger sig på långa motorvägsresor för att bli en bekväm kryssare. Dieselenheten är lite högljudd i lägre hastigheter, börjar knorra om du trycker på den men den tystnar när du går upp i växlarna. Som du kanske förväntar dig har Alltrack heller inga problem med gropar på vägar och farthinder.

Tyvärr lider Alltrack av samma tekniska problem som plågar Golf (och många andra VW-produkter). Vi har täckt det frustrerande infotainmentsystemet tidigare men det är fortfarande värt att notera. De dubbla 10-tumsskärmarna ser imponerande ut och medan förardisplayen är perfekt ergonomisk svarar den centrala skärmen långsamt och menylayouten är förvirrande. Vi är definitivt inte fans av pekplattans reglage för klimatkontrollen precis under huvudskärmen, som vi ofta råkar slå på när vi använder huvudskärmen.

Den adaptiva farthållaren kan vara lite nervös eftersom den ibland kan bli förvirrad av korsningar. Mer än en gång trodde den att en rondell närmade sig på motorvägen, vilket skulle ha saktat ner bilen till 30 mph på en vägsträcka på 70 mph. Filhållningsassistentfunktionen är också alldeles för påträngande.

Alltracks kabin är densamma som du hittar i Golf Estate, men ’Alltrack’ är broderad på sätena och ratten har ett Alltrack-märke på sig, som båda fungerar som små påminnelser om bilens offroadfokus.

Vår testbil hade några alternativ och även om vi inte skulle rekommendera £425 keyless entry eller £485 18-tums lättmetallfälgar, är panoramasoltaket utmärkt – sträcker sig bakom huvudet på de bakre passagerarna. IQ Light LED-matrisstrålkastarna är lika imponerande men dyra för £940.

Bagageutrymmet på Golf Alltrack är något större än på den gamla Mk7-modellen – 611 liter med baksätena uppe och 1 642 liter med dem nere. Det är inte så långt borta från VW:s andra Golf-baserade bil med off-road-pretentioner, Tiguan, som har en bagageutrymme på 615 och 1 655 liter. Det finns inte heller mycket av en lastläpp i Alltrack, så tunga föremål kan glida ut ganska lätt.

Modell: Volkswagen Golf Estate Alltrack 2.0 TDI 4MOTION
Pris: £38 875
Motor: 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig
Effekt/vridmoment: 198 hk/400 Nm
Överföring: Sju-växlad dubbelkopplingsautomatlåda
0-62 mph: 7,1 sekunder
Toppfart: 142 mph
Ekonomi: 50,4 mpg
CO2: 147g/km
Till salu Nu

Läs nu vår recension av den uppdaterade Volkswagen T-Roc…

Se även  2023 Mercedes-Benz GLB-Class recension: Älskvärd liten låda

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button