Reviews

Ny Volkswagen Amarok PanAmericana 2023 recension

Dom

PanAmericana är den söta punkten i Amarok-sortimentet, eftersom det är den högst specifika modellen som fortfarande kvalificerar sig som ett kommersiellt fordon. Den smidiga V6-dieseldrivlinan kommer att tilltala användare som behöver ett seriöst dragfordon, medan kabinen har den typen av lyxig lyx du får från en Touareg. Men med Ford Ranger som erbjuder samma förmåga men större modellutbud, kommer Amarok att få sitt arbete avbrutet i försäljningsracet.

Det har varit ett tag på väg, men andra generationens Volkswagen Amarok är äntligen här, och vi har tillbringat tid vid ratten av nykomlingen på vägarna i Storbritannien.

Den nya modellen markerar de senaste frukterna av samarbetet mellan VW och Ford, ett partnerskap som redan har sett Caddy Life MPV omdöpt till Ford Tourneo Connect, medan Fords nya el-SUV Explorer kommer att dra nytta av VW:s MEB-plattform. I Amaroks fall delar den sin grund med Ford Ranger, inklusive motorer, fjädring, transmissioner och elektronik, även om det från utsidan finns några tydliga skillnader i deras design.

Amarok har fyrkantiga hjulhus och en front som ger den ett välbekant VW-ansikte, medan bakluckan baktill flankeras av C-formade baklyktor. PanAmericana som körs här har mörka exteriörer, svarta 18-tums legeringar och en mattsvart rullbåge för att hjälpa den att framstå som en mer ”livsstil”-version av en redan exklusiv lastbil. En sak som förblir oförändrad är lastbädden. Den mäter nästan kvadratiskt 1,62 meter lång och 1,58 meter bred, med en bredd på 1,22 meter mellan hjulhusen.

Inuti finns det gott om läder och exklusiva metalldetaljer, och medan den porträttorienterade 12-tums pekskärmen bärs över från Ranger, kör den VW:s mjukvara och grafik, så det ser inte ut som om det är ett inköpt system.

Se även  Ny BMW M2 förproduktion 2022 recension

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Det finns massor av kit ombord, med trådlös telefonladdning och anslutning, uppvärmda och elektriskt justerbara framsäten och ett Harman Kardon-ljudsystem. Passagerarutrymmet är också en förbättring jämfört med föregående generations Amarok, med anständigt utrymme i ryggen.

Valbar fyrhjulsdrift är monterad och denna ställer automatiskt in truckens diffar och AWD-system för att passa förhållandena. PanAmericana är den enda versionen av Amarok som levereras med ett bakre differentialspärr som standard – den är tillgänglig på andra specifikationer som en del av ett tillvalspaket. Detta kommer dock bara att behövas under de mest extrema förhållanden, eftersom Amarok mestadels känns som att den knappt svettas när den tar itu med det tuffa.

Amarok i PanAmericana trim kommer exklusivt med en 3,0-liters V6-diesel, och den här motorn saknar kraft. Det finns 237 hk på kranen, och acceleration från stillastående är ganska häpnadsväckande i en så stor maskin. Ett rejält vridmoment på 600 Nm erbjuds också, vilket borde göra det lätt att bogsera. Motorn får hjälp av den 10-växlade automatiska växellådan från Ford, som ger mjuka växlingar och håller motorn i sitt kraftband för det mesta, men snubblar då och då när den accelererar.

På vägen är Amarok-körupplevelsen nästan lika raffinerad och kultiverad som en stor SUV. Det är inte mycket i vägen för vind- eller vägljud, inte ens i motorvägshastigheter, och medan fjädringen fortfarande har ett visst mått av fidget – en biprodukt av att Amarok måste klara tunga belastningar i ryggen – och större gupp kan dunka genom ramen, detta är en lastbil som är imponerande slät för det mesta.

Förvånansvärt lätta kontroller gör att lastbilen också är lätt att manövrera. Den höga körställningen ger bra sikt, men precis som Ranger har Amarok en höginställd motorhuv som begränsar sikten direkt framför dig. Tack och lov är parkeringssensorer fram och nödbroms med fotgängar- och cyklistdetektering standard på alla modeller i Amarok-serien, vilket borde ge en trygghet om att din omgivning är fri.

Så Amarok är en ganska anständig lastbil, men det finns en elefant i rummet, i form av Ranger. Med tanke på att de två modellerna är nära besläktade kan du inte låta bli att jämföra dem, och de presterar väldigt lika både på och terräng. Men prismässigt underskrider Ranger motsvarande Amarok med cirka 3 000 pund, medan Ford erbjuder ett bredare utbud av varianter, från den grundläggande XL (som kan fås i enkelhyttsform) till den högpresterande Raptor.

Om man ser på de två som kommersiella fordon, debiteras båda med samma schablonmässiga skattesats för naturaförmåner, så skillnaden i listpriser är inte lika kritisk. Men det är värt att notera att den toppspecifika Amarok Aventura inte kvalificerar sig som ett nyttofordon, eftersom den saknar den oerhört viktiga nyttolasten på ett ton. Det betyder att den här PanAmericana-versionen är den högsta specifika arbetsfordonet, så även om den sista Amarok såldes i stort antal i topputrustningsnivåer, ska det bli intressant att se hur det går för den nya serien.

Modell: Volkswagen Amarok 3.0 TDI PanAmericana
Pris: £47 255 (exkl. moms)
Motor: 3,0-liters V6 turbodiesel
Effekt/vridmoment: 237 hk/600 Nm
Överföring: 10-växlad auto, fyrhjulsdrift med låg räckvidd och differentialspärr
0-62/top spd: 9,0 sekunder/112 mph
Ekonomi/CO2: 28,0 mpg/265 g/km
Nyttolast/drag: 1 022 kg/3 500 kg
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button