Reviews

Ny Tesla Model S Plaid 2023 recension

Dom

Tesla Model S är tillbaka och bättre än någonsin – om du kan förlåta att den nu endast är vänsterstyrd. Och faktiskt, med tanke på nivån på teknik och förarassistanssystem ombord, är det lättare att göra än du kanske tror. Att välja pläd kommer att vara ett provocerande partytrick för vissa, men det finns mer bakom varumärkets flaggskepp än rak linje. Tesla sätter fortfarande standarden när det kommer till inredningsteknik, och kabinkvaliteten är avsevärt förbättrad jämfört med tidiga bilar. Skulle vi välja Pläd framför en Porsche? Ganska möjligt.

Det är nästan tre år sedan Tesla senast levererade en Model S till Storbritannien. Under vad som verkar som en evighet har intresserade parter ombetts att göra en deposition utan löfte om när (eller faktiskt om) deras bil kan komma.

Men Model S är äntligen tillbaka på våra prislistor med en liten varning: den är nu endast vänsterstyrd. Tesla vet att det kan avskräcka vissa människor och har erbjudit de ovan nämnda insättningsinnehavarna en full återbetalning – eller pengar på en Model 3, om de inte vill fortsätta.

De som är oberörda av att köra till vänster – och om du fortsätter att läsa, kommer vi att diskutera ett par anledningar till varför du inte borde vara det – får välja mellan två bilar: ”standarden” 661 hästkrafter Model S och den räckviddsöverträffade trippelmotorn Plaid.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Pläden känns igen på sin subtilt uppgraderade kaross, bakre diffusor, kolfiberbacklockspoiler och unika märke. Vår bil hade också Teslas valfria 21-tums Arachnid-hjul, insvepta i Michelin Pilot Sport 4S-däck med supergrepp. Faktiskt så gripande att när du rör dig i staden en varm dag kan du höra gummit som fastnar på vägen när du kryper genom trafiken.

Men det är inte bara vid låga hastigheter där Plaiden förblir resolut limmad på asfalten. Hitta en öppen vägsträcka – rakt, blåsigt eller på annat sätt – och denna reviderade Model S vägrar bara att släppa taget, oavsett hur mycket kraft du lägger ner.

Kraft är något som Plaid har gott om. Om standardbilen låter snabb är räckviddstopparen nästa nivå. Med 1 006 hk accelererar ingen bil i nuvarande produktion snabbare; 0-60 mph, enligt Tesla, tar mindre än två sekunder.

Ett snabbt tryck på höger pedal och du kan absolut tro det. Att lansera från stillastående är dock inte när denna Model S känns snabbast; att se långsammare trafik försvinna i backspegeln, när du kör nerför en motorvägsavfart eller rullar förbi en nationell hastighetsbegränsningsskylt, blir en ganska beroendeframkallande förflutet tid.

Det är allt tack vare det knappast trovärdiga vridmomentet på 1 420 Nm. Tillgänglig på ett ögonblick, även omkörningar med delvis gas gör att en McLaren känns trög. Om något gör det dig lat. Det finns inget behov av att planera; du ser en lucka och griper den. Enkelt är det.

Det går till och med runt hörn med balans; den här bilen är trots allt rekordhållare på Nürburgring. Det finns väldigt lite kroppsrullning, och även om styrningen nästan helt saknar känsla betyder det greppet att allt du behöver göra är att peka den i rätt riktning och hålla fast. Det är de ostödjande sätena som sviker saker och ting – ett par snabba böjningar och du kommer direkt att förstå varför bilen som användes för den där Porsche Taycan-varvtiden var försedd med en figurnära skopsäte.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

I slutändan har både den tidigare nämnda Porsche och Audi RS e-tron GT mer karaktär, även om ingen av dem skulle se vilken väg Tesla tog vägen, givet rätt vägsträcka. Ändå gör Model S fortfarande de vardagliga sakerna alldeles utmärkt; ställ in drivlinan till Chill-läge och bilens annars frenetiska personlighet försvinner. Den är fortfarande snabb, men den dämpade gasresponsen gör att den inte ständigt lockar dig till trafikljusdragrace eller onödiga omkörningar.

Vi misstänker att det är så de flesta Plaid-ägare kommer att köra sina bilar från dag till dag – med fjädringen i sin mjukaste inställning och styrningen inställd på komfort. Som tidigare är Tesla en imponerande motorvägsbil – inte lika tyst som en BMW i7, utan laddad med kit som tar bort stressen från långa resor. Autopilot är fortfarande en av de smidigaste och mest avancerade inställningarna i sitt slag.

Indikatorn slår på ratten och torkarreglagen nedgrävda i skärmen gör inte användaren någon tjänst, men att ha konstant synlighet av bilar, cyklar och till och med fotgängare i din döda vinkel via högupplösta instrumentgruppen gör att du snart kommer att glömma att bilen är vänsterstyrd. Den huvudsakliga 17-tumsskärmen, trots att den inte är värd för Apple CarPlay eller Android Auto, är lika skarp och exakt som en iPad eller annan surfplatta – med nästan lika mycket funktionalitet också.

Men med tanke på hur länge det har gått sedan vi hade en Model S i Storbritannien, låt oss ta itu med en av den gamla bilens största brister: byggkvalitet. Tack och lov tar detta ett mycket välkommet steg i rätt riktning; några av de yttre panelerna är fortfarande lite stora för vår smak, men det mesta du rör inuti verkar vara värdigt denna bils lyxiga listpris. Återigen, den skärmen lyfter verkligen stämningen, och även om den kanske inte har wow-faktorn som den gamla porträttskärmen, är det som döljer sig i toppmodern. Du kan vinkla den mot föraren nu också.

Annars är 2023 års Tesla Model S samma bil som vi alltid har känt och (för det mesta) älskat. Det finns gott om plats inuti; du får tre medelstora vuxna bak, och fäller du ner sätena finns det tillräckligt med plats för en cykel. Frunken är praktisk för att förvara laddningskablarna, även om den fortfarande måste öppnas via infotainmentdisplayen.

Och naturligtvis skulle en Tesla inte vara en Tesla utan ett starkt verkligt utbud och tillgång till varumärkets spelföränderliga Supercharger-nätverk. Model S Plaid kommer officiellt att klara upp till 373 miles, men använder den fantastiska kraften och du kommer att se den annonserade figuren sjunka. Tack och lov, 250 kW plug-and-charge-kapacitet gör det enkelt att fylla på; en 10-80-procentig laddning tar 30 minuter.

Som det ser ut är Model S (och Model X) endast tillgängliga från lager, även om det i skrivande stund fanns över 20 att välja mellan, med omedelbar leverans. Det finns fem färger, tre interiörteman och två alternativ för lättmetallfälgar, plus kunder kan också välja en ratt i okstil. Tack och lov hade vår bil inte detta monterat.

Modell: Tesla Model S pläd
Pris: £113 480
Drivlina: 100kWh batteri, 3x e-motorer
Effekt/vridmoment: 1 006 hk/1 420 Nm
Överföring: Enväxlad auto, fyrhjulsdrift
0-60 mph: 1,99 sekunder
Toppfart: 200 mph
Räckvidd/laddning: 373 miles/250kW, 10-80 % på 30 minuter
Till salu: Nu
Se även  Långt borta futuristisk Lincoln Model L100 Concept EV ser rasande ut men fri från körning

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button