Reviews

Ny Renault Austral 2023 recension

Dom

Renaults nya Austral-familjens SUV definieras av dess teknik. Den snabba infotainmenten fungerar riktigt bra, vilket kommer att räcka för att vinna försäljning på vissa fronter, medan nivån på kitet som erbjuds för den månatliga utgiften verkligen är konkurrenskraftig. Det praktiska är dock acceptabelt snarare än klassledande och sättet som Austral kör på – i synnerhet dess åktur – betyder att den bara ligger lite efter dem i den vassa delen av sektorn. Det är en stark insats från Renault som flyttar sitt erbjudande vidare från Kadjar, men det här området på marknaden är extremt konkurrenskraftigt och det finns några mycket begåvade rivaler i det.

Austral är en mycket viktig bil för Renault. Men som en uppföljning av sin framgångsrika Kadjar-familje-SUV kan man säga att det franska varumärket står inför motsvarigheten till musikbranschens ”svåra andra album”.

Det beror på att den lanseras i en sektor där konkurrenskraften har växt exponentiellt, det finns Peugeot 3008 och Skoda Kodiaq att tänka på, medan Hyundai Tucson (Renaults riktmärke nummer ett under utvecklingen av Austral, för övrigt), Kia Sportage, Nissan Qashqai, Ford Kuga och Toyota RAV4 kommer alla med full hybridkraft.

Det gör Austral också för övrigt. Faktum är att det är den enda drivlinan som finns tillgänglig i den här nya modellen, med den skarpa SUV:n med en 1,2-liters trecylindrig turboladdad bensinmotor kompletterad med ett litet 1,7 kWh batteri som matar en elmotor på totalt 197 hk.

Denna E-Tech 200-drivlina tillåter upp till 80 procent av stadskörningen att genomföras på enbart el, hävdar Renault, och levererar ”klassledande effektivitet”, med upp till 60,1 mpg möjlig och CO2-utsläpp från så låga som 105 g/ km. Så långt, så bra, alltså.

Den tekniska historien är lika övertygande, eftersom alla brittiska bilar har matris LED-strålkastare, en 9,3-tums head-up-display, en 12,3-tums digital instrumentbräda och en 12-tums pekskärm som kör Google-driven infotainment.

Se även  Mercedes CLA recension | Auto Express

Detta fungerar utmärkt, med röststyrningen som erbjuder den vanliga intuitiva integrationsnivån vi har förväntat oss av system från mjukvarujätten – du kan till och med styra föremål i ditt hem från din bil med hjälp av röststyrning. Grafiken är skarp och gränssnittet ser snyggt ut i områden där Google-länken är uppenbar (främst kartläggningen på både huvuddisplayen och det digitala strecket), medan Renault-menyerna ser ut och fungerar snyggare än något vi har upplevt från märket ännu . Tack den Google-drivna baksidan och den snabba Qualcomm Snapdragon-processorn för det.

Priserna börjar från £36 995 för instegsmodellen techno, som också har 19-tums lättmetallfälgar och en stereo med åtta högtalare. Även om detta inledande pris kan verka brantare än vissa rivaler, har Renault drivit Austral:s positionering mot den mer premium änden av marknaden, så det kommer också att ta sig an den nya VW Tiguan när den bryter täckningen senare i år.

Men i den här klassen väljer majoriteten av köparna PCP-finansieringsavtal, så med starka förutspådda restvärden plus ett insättningsbidrag på 500 £ på denna basspecifika bil, med en insättning på 6 146 £ på ett fyraårigt avtal begränsat till 6 000 miles per år , ett månadspris på £349 verkar rimligt.

Detta stiger till £374 i månaden med ett bidrag på £750 för mellanspecifik – och förutspådd bästsäljare – techno esprit Alpine trim (£36 995 kontantpris), som har 20-tums lättmetallfälgar och ett speciellt karosspaket som framkallar utseende på Megane E-Tech Electric, uppvärmda framsäten och uppvärmd ratt, elektriskt justerbara säten med massagefunktion, adaptiv farthållare och eldriven baklucka.

Toppspecifika ikoniska esprit Alpine-modeller har samma utseende med trådlös telefonladdning, ett panoramatak, en 360-graderskamera, en uppgraderad Harmon Kardon-stereo och 4Control bakaxelstyrning ovanpå för 409 pund i månaden (Renaults depositionsbidrag stiger till £1 000) på samma villkor – eller £39 495 om du betalar kontant.

Se även  Ny BMW M3 CS 2023 recension

På resande fot är Australens drivlina förfinad. Den elektriska motorn levererar ett gediget extra vridmoment lågt ner för att hjälpa till med prestanda från stillastående och på lätt gas går bilen ofta som standard till EV-läge, vilket ger avslappnade framsteg. Detta fortsätter när bensinaggregatet tänds då motortonen är dämpad även vid hård acceleration. Det är inte lika bullrigt eller så dröntigt som till exempel en Qashqai e-Power eller RAV4.

Men när du ens ber om måttlig acceleration finns det ibland en märkbar tvekan när bilen kommer på hur man bäst använder sina två kraftkällor. Detta visar sig som en paus i accelerationen, vilket kan komma som en överraskning om du ska göra en omkörning.

Även om de justerbara nivåerna av regenerativ bromsning är en bra funktion – och ovanlig för en hybrid, med toppinställningen som erbjuder mer retardation än vi förväntat oss – är resultatet inte alltid konsekvent, inklusive pedalkänsla, med bromspedalen som ibland känns stadig under din fot , ibland mjuk. Det rör sig fysiskt också.

Prestandan är dock fortfarande stabil, med en 0-62 mph-tid på 8,4 sekunder, men Australs set-up har utformats med en avslappnad körstil i åtanke för att maximera effektiviteten hos dess bensin-elektriska framdrivning.

Det är då synd att åkturen är hackig på 20-tumshjul. Karosskontroll är inget annat än ok, men över den typ av trasiga B-vägar du hittar över hela Storbritannien kämpar fjädringen för att filtrera bort de värsta gupparna, så Australens chassi guppar fram i stads- och förortshastigheter.

Det verkar lite bättre på motorvägen med mer fart och energi, men expansionsfogar och åsar orsakar fortfarande en skarpare reaktion än vi skulle vilja ha från båda axlarna.

4Control bakaxelstyrningen är dock ett plus. Styrvikten är lätt, men i kombination med att bakhjulen svänger i motsatt riktning i låga hastigheter gör det att Austral känns skönt manövrerbar. Bilens vändcirkel är snävare än en Clios, på 10,1 meter.

Se även  Ny Peugeot 508 PSE 2023 recension

På mer flytande vägar är smidigheten bra, med den lätta styrningen som hjälper till att leverera en ganska snärtbar känsla, men den är fortfarande långt ifrån sportig, vilket innebär att den blandade körningen på stora hjul är ännu mer av ett problem eftersom det inte finns mycket att vinna på andra ställen för denna egenskap.

Det praktiska är dock bra. Det finns gott om utrymme bak även med ett panoramatak (även om utrymmet för att stoppa fötterna under sätet framför är lite snävt), medan en 555-liters bagageutrymme betyder att Austral borde kunna klippa det när det kommer till påfrestningar och praktiska behov i familjelivet. Det är värt att notera att bilens 12-voltsbatteri under bagagerumsgolvet äter in i rymden.

Åtminstone förvaring inuti är bra. Dörrfackarna är av bra storlek, det finns två mugghållare under huvudskärmen, ett djupt förvaringsfack under det skjutbara handtaget som fungerar som ett stöd för din hand när du använder pekskärmen, plus en annan stor lockkåpa bakom denna.

En del av materialen längre ner i kabinen är på den solida sidan, men Australs trim på detta område är inte sämre än många i klassen, plus några fina, mjuka materialinsatser på instrumentbrädan och riktiga metallfinishers som bara hjälper till att motivera dess mer premium prislapp. Men billiga luftventiler krossar illusionen att detta är en riktig premiumspelare.

Modell: Renault Austral E-Tech ikoniska esprit Alpine
Pris: £39 495
Motor: 1,2-liters 3cyl turbo bensinhybrid
Effekt/vridmoment: 197 hk/205 Nm
Överföring: Multimodal kopplingslös automatisk, framhjulsdrift
0-62 mph: 8,4 sekunder
Toppfart: 108 mph
Ekonomi/CO2: 57,7 mpg/110 g/km
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button