Reviews

Ny Renault 5 Turbo 3E konceptgranskning

Dom

Vi vet alla att Renault planerar att återuppliva 5:an som en elektrisk supermini på 25 000 £ 2024. Den ser redan cool ut – och om 3E är någon guide till livsglädjen som kan rullas in i hur den beter sig på vägen, vi kan knappt vänta.

Anglo-franska relationer var på topp redan på åttiotalet. Vi varvade upp spritkryssningarna; vi älskade Juliette Binoche och den där servitrisen i ’Allo, ’Allo!; vi sjöng ”Je ne sais pas pourquoi” tillsammans med Kylie.

Men det bästa av allt, fransmännen gav oss några knasande bilar. Vi tänker på Peugeot 205 GTi, Citroen AX GT, Renault 11 Turbo och Renault Espace. Och så var det den ursprungliga hot-hach-huliganen, Renault 5 Turbo. En av grupp B-rallygudarna, 5 Turbo hade massor av kraft i en bil som vägde lite mer än din jacka.

För att fira 50 år av Supercinq och 40 år av raketklackade R5 Turbo 2 skapade Renault den spektakulära Turbo 3E. Den har ett klassiskt Turbo 2-utseende men remixat för dagens värld, plus två elmotorer, en lack-art, GoPro-kameror i överflöd och rosa fönster. Den häpnade allmänheten på förra höstens bilmässa i Paris, vilket gjorde den utan tvekan den coolaste konceptbilen 2022.

Men medan många märken bygger ett snyggt skal och driver det med en rudimentär motor för att få den till en utställningsmonter, lade Renault ner lite seriös ingenjörskonst i den här. För det fungerar faktiskt. Som i, fungerar korrekt. Och vi är här för att köra den i det tidigare hemmet för den franska GP, Magny-Cours.

Turbo 3E är en 380 hästkrafter, bakdriven elektrisk driftmaskin som kommer att göra snabbrörliga 360-graders snurr och munkar lika elegant som Torvill och Dean (det finns ytterligare en åttiotalsreferens för dig), bara med lite mer rök. Det är i princip hälften utställningsbil, hälften stuntbil – och inom 200 meter från att ha kört den vet du att du kan driva på.

Se även  Dag 86: En Turbo Levin byggd för kretsen

Det är en megabit av kit: snabb, pillig, superkänslig för varje input och mycket roligt. Framhjulen svänger 50 grader – men det behöver du bara för långsamma manövrar i stan; i fart svänger du in och styr den på gasen. Det är snabbt från linjen – som alla tvåmotoriga elbilar – men hastigheten i rak linje på en racerbana är inte vad den här bilen handlar om.

Istället föddes 3E för att jaga sin svans som en upphetsad valp. Så det är vad den gör – i cirka 20 minuter. För då behöver den vila och ladda i två timmar.

Vilket ger oss gott om tid att peta runt, äta konditori och prata med teamet bakom bilen.

Turbo 3E har ett Ligier-rörformigt chassi med en FIA-specifik säkerhetsbur, två högpresterande Brusa e-motorer, som var och en rör ett hjul, och ett skräddarsytt 42kWh litiumjonbatteri placerat lågt i golvet. Den rullar på 19-tumshjul fram, 20 tum bak. Bromsarna är från en Megane RS, medan karossen i kolfiber är två meter bred – 25 cm mer än den ursprungliga Turbo 2 – och fyra meter lång. Den monstervingen är från en Ligier JS 51 racerbil. Bilen i sig är en bantamvikt på 980 kg, men batterierna är inte lätta, och de lägger till ytterligare 520 kg.

Precis som originalet är Turbo 3E en liten tvåsitsig, och det känns verkligen trångt inne i kupén. Racerstolarna, bältena och snabbkopplingsratten kommer från Sabelt. Det finns 10 (ja, verkligen) små skärmar på instrumentbrädan, en modern twist på de 10 analoga rattarna som mötte en Turbo 2-förare förr i tiden. De retro-tartandetaljerna smälter fint med mer glitchkonst på Renaults diamantlogotyp.

Se även  Bästa bilklädselrengörare 2023

Pièce de résistance är den upprättstående hydrauliska handbromsen – trollstaven för sladdar i många tävlingsbilar. Förutom att den här är ännu bättre, eftersom den har en liten knapp på toppen för att spruta vatten på bakdäcken. Våra franska vänner var ursprungligen oroliga för att 3E inte skulle glida särskilt lätt. Men det gör det. Så mycket faktiskt att vattnet nu används för att kyla däcken.

Titta noga på det rosa bakre vänstra fönstret och du kommer att se orden ”La vie en rose”, vilket ungefär kan översättas som ”att se på livets ljusare sida”. Sandeep Bhambra, chefsdesigner för Renaults konceptbilar, säger till oss: ”Folk är rädda för att det ska komma många tråkiga bilar eftersom de är elektriska. Men nej. Vi ville visa att el kan vara riktigt roligt.

”Det finns en bra sida med el,” fortsätter han. ”Det är därför vi gjorde den här bilen. Även om det är ett elfordon tappar det inte sin själ. Det är fortfarande lika roligt, eller kanske ännu roligare på något sätt.”

Så vad sägs om att historien upprepar sig och Renault gör en återgång till topprally med en elbil? Bhambra svarar: ”Bossen Luca de Meo pratade om det på bilmässan i Paris. Han sa att om världsmästerskapet i rally går elektriskt så är vi intresserade.

Modell: Renault 5 Turbo 3E
Drivlina: 2x e-motor, 42kWh batteri
Effekt/vridmoment: 380 hk/700 Nm
Överföring: Enväxlad automatisk, bakhjulsdrift
0-62 mph 3,5 sekunder
Speltid: 20 minuter
Laddning: 2 timmar

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button