Reviews

Ny recension av XPeng G9 2023

Dom

Den är inte precis sprängfylld av dynamisk gnistra, och vi skulle förmodligen avstå från den extra motorn i denna Performance-version, men XPeng G9 är fortfarande en av de mest imponerande helelektriska SUV:arna vi har provat nyligen. Den har gott om utrymme och massor av in-car-teknik, är riktigt bra färdig och har prestanda, räckvidd och laddningshastigheter för att gå head to head med rivaler från Korea, Tyskland eller till och med Kalifornien. Allt det egentligen behöver är XPeng att förbinda sig att göra det med högerstyrd körning och fortsätta med att etablera ett återförsäljarnätverk här. Bilen är redo att hitta kunder i Storbritannien, skulle vi hävda.

Kinesiska märken tävlar mot Europa just nu, och många har Storbritannien i sikte. Vi har redan sett vilken inverkan sådana som den återupplivade MG och nykomlingarna BYD och Ora kan ha – och Shanghai-företaget XPeng hoppas att det kan utnyttja den växande marknaden för elbilar i regionen också. G9 flaggskepps-SUV skulle vara en självklar kandidat för brittiska utställningslokaler, och det här är vår första chans att se hur den står sig, om än i mycket sen förproduktionsform och på holländska vägar.

Vi blev ganska imponerade av förpackningen, utseendet och känslan av G9 när vi såg den vid en statisk presentation tidigare i början av detta år. Sammanfattningsvis är det en 4,8 meter lång SUV med fem säten som är något längre, både totalt och i hjulbas, än sådana som BMW X3. Den sitter på XPengs egen skräddarsydda EV-arkitektur, charmigt kallad Edward, och kommer i tre konfigurationer, som börjar med en mindre batteriutgåva med en enda bakre motor som producerar 308bhp och ett 75kWh LFP-kemipaket som ger 286 miles räckvidd.

Det finns sedan två versioner med utökat räckvidd, som har mer energität NMC-kemi och 93 kWh (netto) kapacitet. Den ena har samma bakdrevsinställning som Standard Range, och klarar upp till 354 miles på en enda laddning; den andra får en extra motor för en kombinerad effekt på 543bhp – tillräckligt för en 0-62mph tid på 3,9 sekunder – men offrar lite räckvidd i prestandas namn, på 323 miles.

Se även  Peugeot 3008 recension 2023 | Auto Express

XPeng gör djärva påståenden om laddning också. Den mindre batteriutgåvan kan hantera DC-hastigheter på upp till 260kW men 93kWh-modellerna höjer detta upp till 300kW – tillräckligt, säger XPeng, för att bilen ska lägga till 60 miles räckvidd på bara fem minuter när den är ansluten till en tillräckligt snabb laddningspunkt .

Sortimentet är också uppfriskande enkelt. Alla bilar får värmepump, helglastak i panoramaglas, uppvärmda och ventilerade framsäten, uppvärmda baksäten, uppvärmd ratt och mjukstängande dörrar som standard. Det finns inga ord ännu om prissättningen i Storbritannien – XPeng arbetar fortfarande med affärsplanen för högerstyrd körning, står det, även om de smarta pengarna är på debut här i slutet av 2024 eller början av 2025 – men bilen har redan lanserats i Nederländerna, med priser som sträcker sig från cirka 51 000 pund till 62 500 pund.

När man klättrar ombord verkar de siffrorna ganska realistiska, eftersom det finns mycket lite inuti G9 som kan ge bort det faktum att det är ett fordon designat och tillverkat i Kina. Materialen och finishen är djupt imponerande, med snyggt sytt läder på sätena och mjuka ytbehandlingar på alla rätt ställen. Det finns metalliska element på mittkonsolen och subtil omgivande belysning gör att du kan anpassa kupén när du är på resande fot.

Det enda ”berätta” om bilens ursprung är dess teknik, eftersom den utan tvekan har för mycket. Den 10,25-tums digitala instrumentpanelen är par för kursen men den knivskarpa 14,96-tums centrala infotainmentdisplayen matchas av en identisk panel utformad för framsätespassagerarens användning. Den har pixelfiltreringsteknik som är utformad för att låta en film ses – i en trafiktäppt rusningstid i Shanghai, misstänker du – utan att föraren distraheras av det; I själva verket är det lite av teknisk överdrift som etablerade europeiska varumärken skulle motstå.

Se även  Ny BMW M3 CS 2023 recension

Vi kör AWD Performance idag och visserligen har den ganska chockerande acceleration för något med G9:s dimensioner, för att inte tala om dess 2,3-tons kantvikt. Om du skulle välja Sport-läge för maximalt tempo, blir det faktiskt svårt att modulera gaspedalens ingångar, sådan är bilens desperation att reagera på den minsta av dem. Den vänstra pedalen kan också vara en knepig kund, men när du väl är igenom den tidiga delen av retardationen och avtappningen mellan energiåterhämtning och (Brembo) skivorna och kuddarna är löst, kommer du att tycka att det är tillräckligt enkelt att komma till ett smidigt stopp i stadstrafiken. Det finns också ett valbart läge med en pedal som kommer att få bilen till en riktigt långsam krypning – återigen, användbart i tung trafik.

Trots sin storlek är G9 faktiskt väl lämpad för stadsvägar. Styrningen är lätt och konsekvent viktad (även om den saknar känsla, du kommer inte att bli förvånad över att höra), och det finns en anständig sikt, assisterad av en uppsjö av kameror vars bilder vidarebefordras till den centrala skärmen för att hjälpa till att eliminera döda vinklar. Performance-utgåvorna får luftfjädring som standard och den gör ett bra jobb med att lindra krusningar på sidogatorna.

Det åstadkoms också på motorvägar, där den imponerande elmotorförfiningen blandas med en ganska lugnande åktur (endast besvärad av de skarpaste och djupaste broexpansionsfogarna) för att säkerställa en bekväm upplevelse. Det finns lite lågfrekvent resonans som sänds upp från utvalda vägytor, men i allmänhet är de värsta brottslingarna för buller i hastighet de tjocka sidospeglarna.

Vi hade mycket liten möjlighet att utforska G9:s gränser på vägar som blandade hastighet med snävare kurvor eller camberändringar, men den övergripande uppställningen skulle få oss att förvänta oss att det mycket väl kan kräva lite tålamod i kurvor, för att inte drivlinan ska överväldiga de höga kaross och den komfortfokuserade fjädringen under den.

Se även  Ny Volkswagen Amarok PanAmericana 2023 recension

När det gäller biltekniken genomgår den fortfarande sista justeringar – skönheten med mjukvara framför hårdvara, får vi veta – men det finns förnuftiga (icke-haptiska) strömbrytare på ratten som styr flera nyckelfunktioner, inklusive kabintemperaturen , och genvägar placerade på toppen av den enorma centrala skärmen för funktioner som vindruteavdunkning.

Det är dock synd att du fortfarande behöver minst två skärmspetsar för att ändra fordonets körläge eller dess nivå av återhämtning av bromsenergi – även om XPengs röstassistent kommer att ha ett grepp om att klippa bort detta om du är beredd att prata med den . Apple CarPlay och Android Auto-integrering saknas också – inte ovanligt från kinesiska märken, men XPeng borde inse att europeiska kunder är angelägna om att använda sina telefoner istället för till exempel inbyggd navigering.

G9 är en praktisk grej, med standardlutning på baksätena (som är uppvärmda, kom ihåg), påsar med benutrymme för baksätespassagerare och en 660-liters bagageutrymme som utökas till 1 576 liter när den andra raden delas 60/40. är nedfälld. Det finns ytterligare en 71-liters huv under motorhuven för kabelförvaring, och XPeng säljer till och med ett självuppblåsande sovpaket som kan förvandla den bakre kabinen till övernattning.

Modell:

XPeng G9 AWD-prestanda

Pris:

71 990 € (62 500 £) (Nederländerna)

Drivlina:

2x e-motor, 93kWh batt. (netto)

Effekt/vridmoment: 543 hk/717 Nm
Överföring:

Enväxlad automatisk fyrhjulsdrift

0-62 mph: 3,9 sekunder
Toppfart: 124 mph
Räckvidd: 323 mil
Max laddning:

300kW (10-80 % på 20 minuter)

Till salu: 2025 (uppskattad)

Läs nu vår recension av Nio EL7…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button