Reviews

Ny recension av Smart #1 2023

Dom

Den elektriska crossovern i familjestorlek är en djärv ny värld för varumärket Smart och även om det är konkurrenskraftigt prissatt har Smart #1 många områden som kan förbättras. Det är ingen i grunden dålig bil, men områden som chassijustering, elmotorkalibrering och det förvärvade smakinfotainmentsystemet känns alla lite förhastat. Få elbilar i detta prisläge är dock utan sina nackdelar, så det är fortfarande värt att titta på.

Det här är Smart #1, som med en längd på 4 270 mm tar upp ungefär samma plats i en parkeringsplats som två av de gamla Smart ForTwo stadsbilarna – om den ena parkeras regelbundet och den andra står vinkelrätt mot trottoarkanten.

Det här är alltså en ny bil som i hög grad lever upp till tanken att nya bilar hela tiden blir större. I mer betydelsefulla termer visar dock nummer 1, som kördes här för första gången på vägar i Storbritannien efter vårt första möte utomlands, en massiv förändring av taktik för varumärket.

Den första helt nya modellen som har släppts sedan Smart blev ett joint venture mellan Mercedes och den kinesiska biltillverkaren Geely vänder ryggen åt gamla men smart designade stadsbilar. Istället vill märket ta en posh-ish tolkning av det vanliga EV-segmentet som befolkas av Renault Megane, BYD Atto 3 och Kia Niro EV.

Det kan vara en jätte jämfört med ForTwo, men allt var det. Dess längd är några millimeter kortare än en Volkswagen Golf, så den är knappast enorm i sammanhanget med familjebilsmarknaden i mellanstorlek som helhet. Inom det blygsamma fotavtrycket finns en bil designad för att vara en elbil från början, med lite lovande statistik på papper fullproppad inuti.

Se även  Vauxhall Mokka recension 2023 | Auto Express

Energin tillförs av ett 62 kWh-batteri som översätts till en WLTP-räckvidd på 273 miles, vilket sätter Smart mycket i nivå med de tre rivaler som nämnts tidigare. Tack vare 150kW laddning och en bakmonterad motor med 268bhp, drar den dock bra ifrån någon av dem. Det är inte dåligt när man betänker att, från 35 950 £, smyger dess bastrim ett par hundra pund under utgångspriset för alla tre.

Standardsatsen är mycket för pengarna, med alla Smart #1-versioner som kommer laddade med LED-strålkastare, ett panoramasoltak, uppvärmda säten, en 360-graders parkeringskamera, en eldriven baklucka och en rad förarassistanstekniker.

Gå in, och det första intrycket innehåller inget som väcker tvivel om att detta är en premiumprodukt. Du presenteras med ett minimalistiskt men ändå modernt instrumentpanelsarrangemang, som domineras av en stor 12,8-tums pekskärm infotainmentskärm.

Det finns ett färgstarkt arrangemang av planettyp i mitten av startskärmen, som snurrar runt och ändrar färg beroende på om du väljer Eco, Comfort eller Sport från körlägena. Den laddas också ganska snabbt, även om kartbilden ser lite enkel ut.

En assistent på skärmen tar formen av en söt liten räv, även om den klunkar från en animation till en annan som en hastigt uppladdad .gif-fil. I kombination med de olika genvägarna som är utspridda på huvudsidan, kännetecknar detta en användarupplevelse som kämpar för att trampa en fin linje mellan att se roligt ut och bara lite barnsligt. Att klimatkontroller, och även ytterspegeljusteringen, endast finns på skärmen, bidrar till känslan av att gränssnittet kunde ha varit genomtänkt lite bättre.

Det är inte det enda problemet med installationen heller. Vi tyckte att det var mest bekvämt att hålla handen stadigare genom att vila en armbåge på det tunna locket till mugghållarna medan du använder skärmen, så att du antingen trycker ner något som kanske inte tål trycket, eller doppar armbågen i lite kaffe.

Se även  Tesla Model S recension | Auto Express

Det finns en känsla av billighet i några av Smarts personlighetsdrag ute på vägen också. Bromsregen känns som att den behöver mer arbete för att kalibreras ordentligt. Som det ser ut är det en ganska lång fördröjning mellan att föraren lyfter foten från gaspedalen och att någon återhämtning inträffar. Detta gör det mycket svårt att frigöra smidigt; du tror att du har fattat rätt och så plötsligt dras du tillbaka mer än du förväntar dig. Även i sin svagaste inställning (det finns två regenalternativ, plus ett fullt e-pedalläge) är den också ganska stark. Vid låga hastigheter går det inte att skynda på att växla mellan Drive och Reverse på pelarspaken, annars väljs inte en växel alls.

Fjädringen är dock det tydligaste området där #1 förråder sitt konkurrenskraftiga pris. I låga hastigheter får en blandning av mjuk fjädring och hård dämpning att bilen viftar över stadsvägar. Vid högre hastigheter, och över längre frekvensbulor, tenderar det att slå sig ner i en ganska bekväm kryssning, men att chassijustering har en negativ effekt i hörnen också.

Till en början känns det lovande längs en krokig väg. Den bakmonterade motorn betyder att #1 är snyggt balanserad, trycker försiktigt bakifrån för att hjälpa till att motstå understyrning. Men när fjädrarna laddas upp genom ett hörn, börjar kroppen studsa, vilket känns ganska oroande.

Särskilt som det här är en Smart med en ganska imponerande hastighet. Officiellt kommer den att spricka 0-62 km/h på 6,7 sekunder, och även om vridmomentet är fäst i den första pedalrörelsen så att framstegen inte är alltför hoppig, känns det precis lika snabbt som siffrorna antyder. Den slår bekvämt Megane, en bil som själv bekvämt ser av Niro och ATTO 3 i en sprint.

Se även  Däckrecensioner: bästa bildäck att köpa nu 2022

Det finns också andra starka sidor. Den höga taklinjen gör att huvudutrymmet är mycket generöst baktill, medan en skjutbar, fällbar bänk plus ett plant golv gör att det är lätt för passagerarna att känna sig bekväma. På 411 liter är bagageutrymmet bara okej men ett litet fack framtill kan användas för laddkablarna.

Modell: Smart #1 Premium
Pris: £38 950
Drivlina: 62kWh batteri/e-motor
Överföring: Enväxlad automatisk, bakhjulsdrift
0-62 mph: 6,7 sekunder
Toppfart: 112 mph
Räckvidd: 273 mil
Laddning: 150 kW (10-80 % in
Till salu: Nu

Läs nu mer om de bästa elbilarna att köpa nu…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button