Reviews

Ny recension av MG HS 2023 ansiktslyftning

Dom

Den ansiktslyftade HS flyttar inte familjens SUV-segmentet vidare på något sätt – i själva verket känns den ganska daterad på många områden, men fyndprislappen går inte att ignorera. MG har visat att det finns en plats på marknaden för billiga, välutrustade, praktiska familjebilar och den här HS fyller verkligen den uppgiften.

MG är på en till synes oändlig uppåtgående bana just nu med det kinesiskägda brittiska varumärket som ökade försäljningen förra året med hela 66,8 procent. Företaget uppskattar att det borde se liknande tillväxt i år, men trots det väntar stora förändringar för MG:s modellsortiment – inklusive denna reviderade MG HS.

HS kan ha fått en ansiktslyftning först i maj i år, men MG vill ersätta den och det mesta av resten av dess lineup (MG4 bortsett från), i slutet av 2024. Så denna HS ansiktslyftning kommer att bli väldigt kortlivad, vilket får oss att undra varför MG har brytt sig om att göra det i första hand.

Utseendemässigt är omdesignen ganska omfattande. Framtill finns ett helt nytt galler, strålkastare och stötfångare och den bakre har även nya dubbla avgasspetsar och LED-bakljus. Det finns också nya 18-tumshjul, som är standard i hela sortimentet.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover

Istället för Excite och Exclusive utrustningsnivåer, tar HS samma utrustningsnivåstruktur som MG4 med SE som standardversion och Trophy ersätter Exclusive som toppklass.

Vår bil är Trophy med automatisk växellåda med dubbelkoppling, men vi rekommenderar att du tar en titt på SE, som börjar från attraktiva £23,495. HS får också massor av kit i SE-form med de nya LED-strålkastarna, en bakre parkeringskamera, nyckelfri infart med startknapp, farthållare, fyra USB-portar och även kontroll för backe.

Trophy startar från £25,995 med den sexväxlade manuella eller £27,495 för den DCT-utrustade versionen och lägger till funktioner som elektroniskt justerbara och uppvärmda främre sportstolar, dubbelzons luftkonditionering, tonade fönster bak och ett uppgraderat ljudsystem. När det gäller vår automatiska modell får vi även ett urval av körlägen.

På varje modell hittar du en 10,1-tums central pekskärm som MG säger har förbättrats med ”snabbare och smidigare funktionalitet”. Den enkla menylayouten är lätt att förstå och upplösningen på själva skärmen är bra, men den kan släpa något om du är för sugen på dina ingångar. Den inbyggda satellitnavigatorn är också lätt att flummoxa, även om vi förväntar oss att de flesta förare kommer att förlita sig på standardpassad Apple CarPlay eller Android Auto-kompatibilitet här.

Den övergripande inredningen är densamma som tidigare – liksom den allmänna känslan och kvaliteten på materialen. Du behöver inte leta hårt för att hitta lite billig plast, men alla vanliga kontaktpunkter är solida och de fysiska strömbrytarna på mittkonsolen är en tankeväckande touch.

Bakdelen är kanske den största överraskningen när det gäller denna HS. Det finns en enorm mängd benutrymme där bak, lätt nog för någon över 6 fot lång att sitta bakom ytterligare en 6 fotare. Den låga fönsterlinjen gör att det inte är klaustrofobiskt i ryggen heller. MG har dock klart prioriterat bakpassagerarkomfort framför bagageutrymmet. Ett ganska dystert lastutrymme på 463 liter är långt från de 591 liter som Kia Sportage erbjuder och 521 liter från en Skoda Karoq.

Med samma 1,5-liters, turboladdade fyrcylindriga som tidigare, finns det inga förändringar i hur HS kör. Det kommer inte att ge en Ford Puma en kör för pengarna i hanteringsavdelningen, HS känns som en traditionell topptung SUV bakom ratten. Det finns en MacPherson fjäderben fram och multilänk bak, men fokus ligger på komfort snarare än kurvtagningshastighet här – även om styrningen känns konsekvent om inte förtroendeingivande. Placeringen av backspegeln är också en märklig fråga eftersom den är alldeles för låg på vindrutan, vilket hindrar sikten alldeles för mycket.

Det finns gott om kraft tillgänglig från den bensinenheten, även om den minskar avsevärt efter 4 000 rpm. Om du mosar gasreglaget i golvet blir det lite av ett stön från motorn, men på en kryssning är det tillräckligt tyst. Vår HS innehöll ett urval av körlägen, bestående av ”Eco”, ”Normal” och ”Sport” – det senare kan snabbt aktiveras med en ganska malplacerad röd ”Supersports”-knapp på ratten.

Den sjuväxlade dubbelkopplingsautomaten är smidig i sina växlingar men är ibland frustrerande, även i den sportigaste miljön kan den vägra att lägga ner en växel, vilket gör att du undrar om HS kommer att stanna uppför en brant lutning. Man kan givetvis växla manuellt med rattpaddlarna, men det är ändå en ganska trög växellåda. HS Trophy med två pedaler ser också bränsleekonomin sjunka till 36,6 mpg jämfört med 37,9 mpg för manualen.

Förfining är verkligen en av HS:s starkare egenskaper. Sätena är fantastiskt bekväma, liksom uppsättningen av fjädring. Vindbuller kan smyga sig igenom men vägbuller hålls för det mesta på avstånd.

Utan tvekan är det största vapnet i HS-arsenalen dess prislapp och nu är det £60 billigare med denna ansiktslyftning över hela sortimentet. Den underskrider alla sina nyckelrivaler (åtminstone den här sidan av en Dacia Duster) och denna Trophy-modell är fortfarande billigare och bättre utrustad än en basspecifik Kia Sportage. SE-modellen med manuell växellåda ser ut som ännu bättre pris och är väl värd att överväga för alla familjer – speciellt de med långbenta barn.

Modell: MG HS Trophy
Pris: £27 495
Motor: Turboladdad 1,5-liters, fyrcylindrig
Överföring: Sjuväxlad dubbelkopplingsautomat
Effekt/vridmoment: 162 hk/250 Nm
0-60 mph: 9,6 sekunder
Toppfart: 118 mph
Ekonomi/CO2: 36,6 mpg/174 g/km
Till salu: Nu
Se även  Nya Maserati GranTurismo Folgore 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button