Reviews

Ny recension av Lotus Eletre 2023

Dom

Det är inte en Lotus i traditionell mening, men Eletre är en ny typ av bil för företaget, för en ny typ av värld. Och för det mesta fungerar det en absolut njutning. Den är lika underhållande att köra som den är av hög kvalitet, både invändigt och utvändigt. Dynamiskt är den lika skarp som vilken konventionell konkurrent som helst från Lamborghini, Porsche, you name it – och till inte olika pengar. Det här är en fantastisk ny bil från Lotus, inga misstag.

Sådana är förväntningarna kring Lotus Eletre, och så lätt är det att vara cynisk inför denna nya 2,5-tons elektriska hyper-SUV, Lotus har inget utrymme att avvara med den här bilen. För att lyckas – och tysta cynikerna – behöver Eletre vara mer än bara bra. Det måste vara jättebra.

Så är den nya £104 500 Eletre S tillräckligt bra för att driva Lotus tillbaka till världsscenen? Kan den konkurrera med sådana som Porsche, Lamborghini och Aston Martin?

Svaret är ett rungande ja, men att ta reda på var Lotus nu sitter inom hierarkin av världens bästa sportbilstillverkare är svårt att sätta fingret på. Eletre är prissatt för att konkurrera med en avancerad Jaguar men har takten att få en Lamborghini Urus att sitta upp och tänka; när det gäller trovärdighet – och ren dynamisk förmåga – är Eletre fantastisk.

Den är utomordentligt välgjord och har en riktigt högkvalitativ, högteknologisk kabin som är intuitiv att använda och distinkt att titta på. Det är också mycket väl förpackat, med tunnland utrymme i baksätena och bagageutrymmet.

Se även  Nissan Qashqai recension | Auto Express

Men mest av allt känns Eletre som en Lotus. Den har fantastisk styrning, en ytterst välkontrollerad men ändå lugnande körning, klassledande känsla för bromsar och gaspådrag, och en nivå av interaktion som gör den genuint njutbar. Allt detta är ganska otroligt, med tanke på att det väger ”från 2 520 kg”.

Det råkar också stinka tack vare dess 112 kWh litiumjonbatteri och ett par motorer. Dessa producerar 595bhp och 710Nm, bra för 0-62mph på 4,5 sekunder. I £120k R-modellen – med en pokier bakmotor som lyfter effekten till 893bhp och 985Nm – sjunker tiden 0-62mph till 2,9 sekunder.

Vi körde R kort och kan bekräfta att det går som det ökända du-vet-vad. Men S – troligen storsäljaren – har fortfarande mer än tillräckligt med prestanda.

Liksom med det luftfjädrade, fyrhjulsdrivna, fyrhjulsstyrda chassit, har Lotus gjort underverk på kraftleveransen. Gasresponsen ändras när du bläddrar genom körlägena (Range, Tour, Sport och Individual) via en härlig fräst aluminiumknapp nere i mittkonsolen. Den mest framgångsrika av dessa är Tour, där det är en anständig brådska med gasreglaget, men inte så mycket att du känner dig obekväm.

I Sport blir inte bara gasresponsen mer explosiv (kanske i onödan ibland) utan styrvikten, dämparresponsen, ESC-ingrepp och till och med sätena förändras för att få Eletre att känna att du har slagit upp den till 11. Det är mycket effektivt och ger bilen ett behagligt brett räckvidd till sin personlighet.

Och räckvidd? Lotus hävdar att Eletre S är bra för 373 miles. Det står också att laddning från 10-80 procent tar bara 20 minuter med en 350kW laddningspunkt. Tyvärr finns det inte så många av dem i Storbritannien ännu.

Trots detta, vid test, verkade det påstådda utbudet äkta nog; efter två dagar och över 240 mil hade vi fortfarande mer än 20 procents laddning kvar i batteriet.

Lotus ska fortfarande bekräfta den exakta specen för brittiska bilar, men S kommer inte att sakna utrustning. Alla dess huvudfunktioner hanteras av en briljant ny 15-tums pekskärm som har full Apple- och Android-anslutning, ett fantastiskt nytt sat-nav-system, plus appar i massor (inklusive en Lotus-körapp som så småningom kommer att inkludera en digital nyckelfunktion).

Du kan välja mellan fyra- eller femsitsiga konfigurationer, men i båda skepnaderna finns det en enorm mängd ben- och takhöjd, med bagageutrymmet på 611 respektive 688 liter.

Från ingenstans har Lotus spikat det med Eletre. Just nu är den i en liga av ett bland entusiastorienterade stora stadsjeepar som inte förbränner bränsle. Englands svar på en Taycan Sport Turismo har kommit, och på många sätt är den snabbare och mer engagerande.

Modell: Lotus Eletre S
Pris: £104 500
Drivlina: 112kWh batteri/2x e-motorer
Effekt/vridmoment: 595 hk/710 Nm
Överföring: Enväxlad automatisk fyrhjulsdrift
0-62 mph: 4,5 sekunder
Toppfart: 160 mph
Räckvidd: 373 mil
Laddning: 350 kW (10-80 % 20 minuter)
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button