Reviews

Ny recension av BYD Dolphin 2023

Dom

En kort spruta runt en spansk racerbana visar att Dolphin har potentialen för starkt praktiska egenskaper, anständig motorförfining, respektabla prestanda och solid (om inte involverad) dynamik – även om vi ännu inte har haft någon möjlighet att se hur nära den kommer att leverera rejäl räckvidd som utlovas av dess 60 kWh-batteri, eller för att bedöma vad som mycket väl kan vara dess stora försäljningsargument: valuta för pengarna. Vårt betyg måste därför förbli ljummet tills priser och specifikationer i Storbritannien har bekräftats.

Elbilar har kommit i faser – först av förstklassiga modeller, följt av alternativ till familje-SUV:ar och halvkombi. Men de kommande 18 månaderna ser ut att leverera en ny våg av billigare små elbilar – motsvarande superminibilar, men billigare än nuvarande erbjudanden av denna storlek, som Peugeot e-208 och Vauxhall Corsa Electric. Renaults återfödda 5 och Dacia Spring borde vara två nyckelankomster – och det här kan vara en annan: BYD Dolphin.

Innan du fnissar åt namnet är det värt att komma ihåg att det finns ett seriöst slag bakom denna kompakta halvkombi. Dolphin är det mest kompakta erbjudandet från världens näst största batteritillverkare, och den är designad för att sitta under Atto 3 i en serie som ser ut att gå från noll till tre modeller till försäljning i Storbritannien inom loppet av knappt ett år.

Vi kör en sen prototyp av europeisk Dolphin här, men ledande företagstjänstemän har redan bekräftat att den är på väg mot brittiska kunder någon gång under sensommaren, med priser som kan börja från mindre än £30 000. Det kan sätta Dolphin i en klass av ett när det gäller dess blandning av dimensioner och kostnader, åtminstone under några månader.

Se även  Ny Fiat 500e Designio av Project Kahn recension

Det verkar också vara ett intressant förslag på papper. Dolphin använder BYD:s e-Platform 3.0 – alltså samma modulära arkitektur som både Atto 3 och den större Seal – och följer den första av dessa bilar genom att vara framhjulsdriven. Den är cirka 4,3 meter lång – så längre än superminibilar som Fiesta och Corsa, och kortare än en Golf eller Astra – men de skräddarsydda EV-underbyggen betyder korta överhäng och en längre hjulbas än båda dessa halvkombin i full storlek.

Det finns en enda batteristorlek att börja med – 60 kWh (användbart), vilket räcker för att leverera en påstådd WLTP-räckvidd på 265 miles. Ett mindre batteri, troligtvis runt 45 kWh, kommer senare. Det finns en enda spec av motor, med 201bhp och 290Nm vridmoment, för en 0-62mph tid på sju sekunder. Den maximala laddningshastigheten är 88kW, vilket kan ta batteriet från 30 till 80 procent av kapaciteten på 29 minuter. Trefas 11kW AC-laddning och en värmepump kommer också att vara standard.

Vår första chans att prova Dolphin kommer på en spansk racerbana – knappast ett idealiskt scenario för bilar som tydligt är designade för främst urban användning. Men vi kan berätta att gasmoduleringen är väl bedömd – det vill säga att BYDs ingenjörer redan har tagit sig förbi den grabbiga utvecklingen som plågade tidiga koreanska elbilar som Mk1 Hyundai Kona. Styrningen är lätt men exakt, och bilen känns väldigt mycket som en Atto 3 i de snabbare grejerna, med hyfsad stabilitet och kroppskontroll. Styrningen känns som att den skulle kunna använda ett något lägre utväxlingsförhållande för twistier urban rat runs, märk väl.

Se även  Ny Toyota Aygo X 2022 recension

En rejäl gaspådrag kommer att provocera fram en del gnäll från den frontmonterade motorn, men när hastigheten stiger dränks den, främst av däckvrål, med lite vindrus från sidospeglarna som avslutar jobbet. Det ska faktiskt bli intressant att se vilket märke av däck som BYD väljer att passa till sina UK Dolphins, eftersom det kan ha en betydande inverkan på fordonets motorvägskörning på sämre brittiska vägar.

Inuti domineras främre kabinen av samma 12,8-tums infotainmentsystem som Atto 3 – och som på det fordonet kan displayen rotera mellan stående och liggande layouter. Den drivs helt klart av en tillräckligt grym processor som ger snabba svar på inmatningar, men gränssnittet – med liten grafik och en arsenal av olika typsnitt – ser mer ut som en obeskrivlig Android-surfplatta som har ympats på fascian, istället för en uppsättning som är korrekt konfigurerad för användning i bilen.

Det totala utrymmet känns större än Corsa och 208, dock med tillräckligt med utrymme för fyra vuxna att sitta bekvämt. Och bagageutrymmet har en lagom kapacitet, 345 liter – eller 1 310 liter med nedfällda baksäten.

Det hela känns ganska välbyggt också, och valet av ytbehandlingar och material är tillräckligt bra – även om det finns utrymme för att bli lite galen med några av färgkombinationerna, på ett sätt som helt enkelt inte skulle tillåtas av ett europeiskt märke. Det är också svårt att se ett etablerat märke någonsin kvittera det glassbilsliknande ljudet som ljuder när du slutför långsamma manövrar – även om det åtminstone finns möjlighet att inaktivera det.

Läs nu vår recension av BYD Seal…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button