Reviews

Ny prototypgranskning av Wiesmann Project Thunderball

Sittande utanför Wiesmanns Geckofabrik har Project Thunderball (fortfarande ett kodnamn, men blir allt mer bekant) alla kännetecken för en traditionell bakhjulsdriven sportbil: en lång motorhuv, kabinen placerad långt bakåt mot bakhjulen, vacker kaross gjord från kolfiber, med vad som är tänkt att bli en infällbar bakspoiler, och några utsökta detaljer.

Faktum är att den ser ganska produktionsklar ut av kvaliteten, även om det fortfarande finns mycket ingenjörs- och detaljarbete att göra, en ny design av ratten som ska monteras och mjukvara för pekskärmen som ska färdigställas (även om vi har fått veta att det kommer att vara redo att ta emot uppdateringar direkt).

Thunderballs statistik ser redan bra ut. Inuti skateboardchassit, som använder 800V-arkitektur för snabbladdning på upp till 300kW, sitter ett 92kWh-batteri med en riktad räckvidd på 310 miles – vikten är avsedd för 1 700 kg. Det kommer omedelbart att bli den snabbaste Wiesmann också, med 671bhp och 1 100 Nm i vridmoment som ger en förutspådd 0-62 mph tid på 2,9 sekunder, medan kostnaden förväntas bli cirka £260,000.

En strömknapp har ersatt startknappen och startmotorn följt av den dånande bälgen från en BMW V8 har försvunnit, ersatt av klickningar och surrande när den mer uppenbara prototypen av den elektriska drivlinan sätter igång.

Prestandapotentialen märks omedelbart med en lockande kick av acceleration åtföljd av fler klickningar och sus när det elektriska kraftsystemet gör sina grejer och överför kraften till bakhjulen. Vi misstänker att brus kan komma att ändras för produktion, men vi gillar ljudet, även om det aldrig kommer att ersätta en V8:s dån.

Se även  Caterham Project V-konceptet förhandsgranskar lätt elektrisk sportbil

Styrningen av prototypen känns för lätt jämfört med tidigare Wiesmann-modeller, men har en trevlig direkthet. På samma sätt känns åkkvaliteten betydligt fastare än på de äldre bilarna och inte något vi skulle njuta av på vägar i Storbritannien. Förhoppningsvis kommer Wiesmann att injicera lite mer av de tidigare modellernas fastare styrning och en mer raffinerad åktur i Thunderball innan produktionen.

Bilen svänger säkert och ändrar riktning snabbt, medan paddlarna bakom ratten gör att du kan leka med den regenerativa bromskraften, även om det också behöver finjusteras.

På vår första utflykt visar Thunderball mycket lovande. Kvaliteten imponerar och, med några skickliga tekniska justeringar, kan det vara en annan bil som visar hur en EV kan vara riktigt kul.

Klicka här för vår lista över de snabbaste elbilarna i världen…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button