Reviews

Ny MINI Countryman åk recension

Dom

Vår första erfarenhet av den nya helelektriska MINI Countryman är oerhört positiv. Från passagerarsätena (fram och bak) har den löst många av den gamla bilens problem kring funktionalitet och åkkomfort, samtidigt som den helelektriska drivlinan verkar perfekt matchad till MINI:s gokartkänsla. Det kan visa sig vara en riktig SUV-superstjärna.

Den här gången nästa år kommer MINI-återförsäljare att förbereda sig för en anstormning av helt nya modeller som kommer inom loppet av bara 12 månader. Innan el- och bensin-Coopers ersätter MINI Hatch-serien och den femdörrars elektriska Aceman dyker upp, kommer en ny Countryman och vi har varit på en tur i den första helelektriska modellen.

Bilen vi sitter i har testats i södra Frankrike och Sverige, och nu är vi i det snöiga Österrike tillsammans med Countrymans kördynamikingenjör Simon Krüger.

När vi svänger upp passagerardörren och klättrar in i den hårt förklädda bilen slås vi av hur mycket mer utrymme det finns. Bilen har vuxit 130 mm på längden och 60 mm på höjden; det är lättare att ta sig in och ut.

Men gömd under tygfodral är en mer exklusiv, tekniskt laddad interiör, fortfarande med en traditionell MINI-känsla av kul. Det sträcker sig till köregenskaperna, där alla på MINI hänvisar till gokartkänslan. Faktum är att det är ett av körlägena som väljs av en dold vippströmbrytare som sitter under en cirkulär nio-tums pekskärm. Detta gömmer sig också bakom en förklädnad, men det innebär mycket färre knappar och strömbrytare i kabinen.

Krüger trycker på gasen och den fyrhjulsdrivna SE ALL4 pilar framåt och skjuter oss tillbaka till en ny, lite bredare (men ännu bekvämare) säte. I Go-Kart-läge ackompanjeras snabb acceleration av ett av de roligaste syntetiserade ljuden vi har hört i en bil – ett slags morrande med vad som låter som poppar när han så småningom lyfter.

Se även  Ford Puma recension | Auto Express

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Den elektriska Countryman (bensinversioner kommer att byggas vid sidan av den på samma produktionslinje som BMW:s X1-modeller i Tyskland) får ett 64,7 kWh batteri och motorer på fram- och bakaxeln som producerar maximalt 309 hk. En räckvidd på cirka 280 mil förväntas från en full laddning.

Från passagerarsätet kan vi se att Krüger inte bara njuter av accelerationen, utan också den nya Countrymans självsäkrahet genom kurvor. Den är längre och högre, men den greppar bra, tycks ändra riktning skarpt och vägrar bestämt att luta sig genom svängar.

Krüger leker också med inställningarna – körlägena har ännu inte bekräftats – men det finns enpedalkörning med justerbara bromsnivåer när du lyfter av gaspedalen.

Det som är oerhört viktigt för målmarknaden för SUV är körkvaliteten, och här är vi verkligen imponerade. Även om ytorna på vår österrikiska testrutt är jämnare än vad vi har i Storbritannien, uppmanar vi Krüger att hitta några stötigare partier. Detta avslöjar att denna Countryman är mycket bekvämare än tidigare modeller, med de grova kanterna som har slätats av. Den är också tyst, som man kan förvänta sig, samtidigt som hela känslan är av en bil som har vuxit upp utan att tappa känslan av roligt.

”Vi tänker på det som en duk,” berättar Krüger. ”Vi drar det åt olika håll för att se till att vi hamnar där vi vill att det ska vara. Det är bekvämare, men ändå med gokartkänsla. Du måste känna vägen – vi vill inte förvisa det – men den perfekta kompromissen är någonstans däremellan.”

Enligt Krüger kommer de troliga förändringarna av bilen mellan nu och produktion som startar i november att vara programvaruinställningar, särskilt kring styrningen.

Med extra utrymme bak som ger ytterligare en komforthöjning, och mer utrymme i en lättåtkomlig och behändig fyrkantig stövel, tickar nya Countryman mer av de familjevänliga SUV-rutorna än någonsin.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button