Reviews

Ny Mercedes EQS SUV 2023 recension

Dom

Mercedes EQS SUV är en stor bil, men inte utan meriter. Den är raffinerad, mestadels bekväm och praktisk, plus att tekniken som erbjuds är solid. Men det är också otroligt dyrt och det finns uppenbara brister när det kommer till åkturen (i vissa situationer) och bromsarna, som mycket mer prisvärda elbilar inte är så illa drabbade av. Mercs utbud är dock bra – och så borde det vara, för nästan 130 tusen.

Mercedes flaggskepp helelektriska EQ-modell har anlänt till Storbritannien, med EQS SUV som kröner sortimentet (Maybach EQS SUV trots). Och den har förvisso en prislapp som stämmer överens med dess status, eftersom den här ”entry-level” (ett relativt begrepp förstås) EQS 450 4MATIC SUV kostar £129 740 innan du ens har tänkt på att lägga till några extratillbehör.

Oavsett om du gillar den stora terrängbilens smidiga styling eller tycker att den ser ut som en amorf klump kommer att vara ett subjektivt samtal. Men formen drivs av behovet av att denna massiva maskins aerodynamiska prestanda utökar dess räckvidd.

Tack vare ett 108,4 kWh batteri kan denna EQS 450 resa upp till 364 miles på en laddning, enligt Mercedes påståenden. Du kan inte riktigt förvänta dig denna nivå av räckvidd under normala körförhållanden, men vi fann att EQS SUV erbjöd mer än tillräckligt med flexibilitet på denna front. Det backade också upp detta med en genuint raffinerad, premiumkänsla bakom ratten.

Först och främst är kabinen suveränt tyst och snyggt trimmad. Vår bil var utrustad med den vanliga 12,8-tums centrala pekskärmen med det senaste MBUX infotainmentsystemet, som fungerar bra och är fullspäckat med funktioner. Faktiskt så mycket att vi skulle tänka två gånger på att lägga till det valfria (£7 995) Hyperscreen-paketet. Vi lekte med den här uppsättningen och även om den verkligen är bra och lagom avancerad, är den också väldigt dyr och erbjuder inte så mycket mer när det kommer till dagliga funktioner och funktioner.

Se även  Renault Clio recension | Auto Express

På resande fot är EQS SUV tyst och smidig. Luftfjädringsuppsättningen är mjuk, så den här stora maskinen känns flytande och flyter över rullande asfalt, vilket ger en bra nivå av komfort på A-vägar och motorvägar. Men skarpare stötar framhäver EQS SUV:s kolossala trottoarkantvikt på 2 805 kg.

Över gropar och skarpare fördjupningar i asfalten dunkar upphängningen. Och när du bromsar kan det vara så aggressivt att det förvirrar bromsuppsättningen för regenerativ och friktionsbroms, så att bromsnivån sjunker tillfälligt. Det är en oroande känsla.

Det finns också ett större problem med bromsinställningen. Det regenerativa systemet är justerbart, med ett intelligent läge som fungerar bra – progressionen i alla lägen är trevlig, och sakta ner är mjuk – men bromspedalen rör sig av sig själv under din fot när du saktar ner. Så när du behöver mer stoppkraft är pedalen inte riktigt där du föreställer dig den.

Dynamiskt, med 355 hk och – ännu viktigare – 800 Nm vridmoment, känner EQS SUV inte sin vikt i en rak linje; prestandan är smidig och snabb. Man märker dock den massan i kurvorna, även om bakaxelstyrningen hjälper till att förbättra smidigheten. Men karossrullen är relativt väl innesluten, med tanke på bilens korthet, så den känns planterad, om inte så vass att köra.

Bakhjulsstyrningen är ännu mer användbar i trånga ställen, eftersom den minskar den här stora, 5,1 meter långa bilens svängcirkel till ungefär samma storlek som en halvkombi för familjen, på bara 11 meter.

Inuti finns det gott om plats i den femsitsiga modellen vi körde, med tunnland benutrymme bak. Vi hoppade också in i en sjusitsmodell, men utrymmet på tredje raden är knappt och det kommer bara att vara okej för korta turer. Åtminstone den mittersta raden är fortfarande rymlig. Bagageutrymmet på 565 liter betyder att det finns massor av praktiska funktioner att erbjuda i denna toppklassiga Merc, med EQS:s stora kabin som också backar upp detta med bra förvaring.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button