Reviews

Ny Mercedes EQE SUV 2023 recension

Dom

Den nya Mercedes EQE SUV ger sig in på en utmanande marknad tillsammans med den imponerande BMW iX och nyligen uppdaterade Audi Q8 e-tron, och den har sin tillverkares fulla arsenal av teknik och ingenjörskonst för att hjälpa till att bekämpa dess hörn. EQE är rymlig, raffinerad och, beroende på dina prioriteringar, bred kapabel. Men även om dess långa räckvidd är ett uppenbart drag, mot den seriöst begåvade konkurrensen, är det svårt att undgå slutsatsen att Mercedes fortfarande har en bit kvar att gå med denna generation av elbilar.

Mercedes håller inte tillbaka på sin elektrifiering. Och detta är märkets senaste ankomst: EQE SUV. Som den upplyfta stallkamraten till EQE-salongen är det nya erbjudandet en stor helelektrisk SUV baserad på en skräddarsydd plattform kallad EVA-2. Bilens bas delas med EQE- och EQS-salongerna, såväl som den nya EQS-SUV:n, och för närvarande erbjuds den endast med en dubbelmotorisk drivlina, med antingen 288bhp, som vi kör här, eller 402bhp i topp- spec EQE 500.

De två motorerna drar ström från ett 90 kWh (användbart) litiumjonbatteri, vilket låser upp en imponerande räckvidd på 400-500 miles av WLTP. EQE SUV kan ladda hastigheter på upp till 170kW, vilket kommer att lägga till upp till 130 miles på 15 minuter.

Oavsett drivlina är EQE SUV en tung best; denna specifika EQE 350 4Matic tippar vågen till 2 580 kg. Även om dess effektsiffra inte är något att skriva hem om, är vridmomentet mer generöst, på 764 Nm, vilket hjälper den att uppnå en 6,6-sekunders 0-62 mph tid.

Se även  Kia EV9 elektrisk SUV bekräftad för produktion i Georgien 2024

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover

På vägen är EQE något av en blandad väska. Den definieras av en flytande åkkvalitet som tydligt prioriterar vägisolering och stötdämpning framför kroppskontroll. Det är fantastiskt tyst inne i kabinen, och bilen gör korta drag på motorvägar.

Introducera dock en uppsättning hörn, och EQE kommer att uppvisa rullning, även vid måttliga hastigheter. Det känns tungt, och du är medveten om dess vikt. Chassit tycks också bli lite korsat när man stöter på vågor och man känner aldrig att man är långt ifrån att nå gränserna för den standardmonterade luftfjädringen.

Att ha snabb och direkt styrning accentuerar bara bilens obekväma kurvbeteende. Och det är värt att notera att på de 22-tumshjul som är monterade på vissa brittiska utgåvor kan åkkvaliteten försämras.

Inuti kompromissar EQE SUV:s förpackning snarare framåt, och du känner att du behöver kika över instrumentbrädan, bara för att träffa huvudskenan om du lyfter sätet för högt.

Även grundläggande versioner av EQE kommer med en stående 12,8-tums central pekskärm för infotainment, som innehåller nästan alla huvudkontroller, inklusive värme och ventilation, i ett enda gränssnitt. Toppspecifika AMG-Line Premium Plus- och Business Class-modeller uppgraderar till Mercedes Hyperscreen som integrerar tre digitala skärmar bakom ett sömlöst glas. Förutom att erbjuda en passagerarskärm ökar den också storleken på den centrala pekskärmen till hela 17,7 tum.

Titta förbi den färgskiftande omgivande belysningen och oändliga pekskärmarna, och saker inuti är inte fullt så övertygande. Materialen är i allmänhet tilltalande, men den grundläggande byggkvaliteten är inte riktigt så robust som du kan förvänta dig för en bil som börjar på mer än £90 000. Jämfört med BMW:s iscoola och briljant designade iX känns Mercedes EQE SUV helt enkelt inte speciell, förutom dess skärmar och blinkande ljus.

Åtminstone finns det imponerande utrymme bak, med gott om plats för tre, medan SUV:s bagageutrymme är rejäla 520 liter med baksätena uppe och 1 675 med dem nere. Utrymmet är också en praktisk kvadratisk form, med massor av ankarpunkter och till och med lite förvaring under golvet.

Modell: Mercedes EQE 350 SUV AMG-Line Premium
Pris: £99 260
Motor/batteri: 2x e-motor, 90kWh (användbar)
Effekt/vridmoment: 288 hk/764 Nm
Överföring: Enkelväxlad auto, 4WD
0-62 mph: 6,6 sekunder
Toppfart: 130 mph
Räckvidd: 323 mil
Max laddning: 170 kW (10-80 % på 32 min)
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button