Reviews

Ny Maxus Mifa 9 2023 recension

Dom

Maxus Mifa 9 framkallar andan hos stora japanska lyxiga minibussar, men lägger till den banbrytande överklagandet av en elektrisk drivlina. Men att lägga ut £76k för en modell från en praktiskt taget okänd inom personbilssektorn kan vara ett steg för långt för vissa, särskilt när det priset kan packa dig en lyxlimousine från ett premiummärke. Mifa 9 kommer med största sannolikhet att finna tilltal i lägre kvaliteter som ett lyxigt privat hyrfordon istället. Hur som helst, det är verkligen en bil som upplevs bättre som passagerare än som förare.

Om du är i behov av en multi-sits MPV, men vill att den ska vara elektrisk, kan nya Maxus Mifa 9 vara svaret. Elektriska MPV: er är en sällsynt ras för tillfället, med alternativen till denna nykomling är antingen femsitsiga Volkswagen ID. Buzz, den dyra Mercedes EQV eller möjligen Tesla Model X, som är mer en SUV. Utöver det finns det ett urval av två storlekar av märkeskonstruerade skåpbilsbaserade elektriska MPV från Citroen, Peugeot och Vauxhall.

Maxus Mifa 9 är ett annat förslag än de flesta av dessa rivaler, eftersom det är en ren MPV utan skåpbilshärledda rötter, trots Maxus ursprung i skåpbilssektorn. På många sätt påminner den om japanska lyxiga MPV som Nissan Elgrand och Toyota Alphard, som man ibland ser i Storbritannien som grå import. Som ett resultat ser det ganska imponerande ut, men det designades som en elektrisk MPV från början.

Den är 5,3 meter lång (det är lika mycket som en Mercedes S-klass med lång hjulbas) och är två meter bred, medan den bluffa, gallerfria fronten är slående på ett minimalistiskt sätt. Längre bak finns en ganska traditionell MPV-form som bryts upp av en blixt av Z-formad krom på C-stolparna, medan kanalerna för de skjutbara sidodörrarna är väl dolda i karossen.

Se även  DS 3 recension 2023 | Auto Express

Medan det mesta av exteriören är ganska vardaglig, ger den boxiga formen en enorm sjusits ​​interiör. Och Mifa 9 är välbyggd också. Det finns gott om plaster med solid känsla, plus äkta och falska läderdetaljer, beroende på vilken modell du väljer. Den toppspecifika Premium-modellen som testas här har plyschläderstolar, och praktiskt taget allt är elektriskt justerbart, inklusive servostyrda skjutdörrar och en eldriven baklucka.

Framtill finns en 12,3-tums central pekskärm som används för alla funktioner, inklusive klimatkontroll, medan föraren också har en kompakt sjutumsskärm i VW-stil som är konfigurerbar framför sig. Infotainmentsystemet är dock inte det lättaste att använda, med massor av pip varje gång du väljer en funktion, och massor av undermenyer att förhandla för att hitta den inställning du vill ha – både på huvudskärmen och förardisplayen. Apple CarPlay och Android Auto är monterade, men under vårt test kämpade Mifa 9 för att återansluta till vår iOS-enhet varje gång vi startade bilen.

Det är på baksidan där Mifa 9 verkligen sticker ut. Den kommer med en 2-2-3 sittplatser, och Premium-modellen har två plysch kaptensstolar som är elektriskt justerbara i alla riktningar. De glider fram och tillbaka och flyttas från vänster till höger för förbättrad åtkomst till den bakersta raden. Sedan finns det en smartphoneliknande pekskärm på det yttre armstödet för att styra sitthöjden, ländryggen, massagefunktionen, värme och kylning. Den kan till och med luta stolarna hela vägen bakåt för en schäslongeffekt. Ett brickbord i flygplansstil lyfter och fälls ut ur det motsatta armstödet, samtidigt som det finns flera laddningsportar i hela kabinen.

Välj den toppspecifika Mifa 9 Premium och utrustningslistan är full till bristningsgränsen. Förutom de multijusterbara sätena och elöppningsbara dörrarna får du nyckelfritt insteg, dubbla elektriska takluckor, en uppvärmd läderratt, uppvärmda, kylda och masserande framsäten med elektrisk justering, LED-kabinbelysning och en digital backspegel . Säkerhetssatsen är också översta lådan, med adaptiv kryssning med filbytesvarning och filbyteshjälp (som visar en kameravy på huvudskärmen när du byter fil), 360-graders parkeringskameror med fågelperspektiv, adaptiva LED-strålkastare och autonom nödsituation bromsning.

Se även  Ny Tesla Model S Plaid 2023 recension

När det gäller drivlina har Mifa 9 en skräddarsydd EV-plattform som erbjuder en typisk layout av golvmonterat batteri och framhjulsdrift. Kraftpaketet är 90 kWh i storlek, och detta ger MPV en maximal räckvidd på 273 miles i nybörjarform – Premium-modellen kommer upp lite kortare, men på fortfarande anständiga 267 miles. Maxus citerar inte laddningskapacitet för Mifa 9, men en högspänningskälla kommer att kunna fylla på batteriet från 30 till 80 procent kapacitet på en halvtimme.

Systemet driver en elmotor på 245 hk som skickar kraft till framhjulen, samtidigt som det omedelbart finns ett vridmoment på 350 Nm. Det räcker för att framdäcken ska bryta greppet i hala förhållanden och Mifa 9 känns snabb i en rak linje, men tack vare bilens storlek och 2,5-tons kantvikt är det inte en bil som gillar att bli tuffad med.

Lugn styrning och en mjuk fjädring gör att denna MPV är inriktad på komfort framför allt, och föraren styr bara bilen i färdriktningen, snarare än att engagera sig i den på något sätt. Tyst cruising är Mifa 9:s starka sida – så länge du har avaktiverat körfältsassistanssystemets överkänsliga pipvarningar – och först i högre hastigheter störs bilen av ytterligare vindbrus runt ytterspeglarna.

Mifa 9 är mycket mer vettig på baksidan, där det finns gott om utrymme för passagerare att sträcka ut sig, och massor av leksaker att leka med också. En prislapp norr om £75k för denna toppspecifika modell är dock dyr, särskilt när man betänker att detta placerar den i beröringsavstånd från lyxlimousiner som Audi A8 och Mercedes S-klass. Mercedes EQV kommer också att vara ett mer bekant (men ännu dyrare) alternativ.

Se även  Porsche 911 Sport Classic 2023 recension

Maxus Mifa 9 kan vara mer vettigt i trim med lägre specifikationer. Mid-range Luxury-modellen är cirka 7 000 pund mindre men har en liknande lyxig kabin, medan den billigare Elite-modellen på 12 000 pund kan vara det perfekta valet för privata hyrföretag som behöver verka i stadskärnor med låga utsläpp och nollutsläpp.

Modell: Maxus Mifa 9 Premium
Pris: £76 702
Drivlina: 1x e-motor, 90kWh batteri
Effekt/vridmoment: 245 hk/350 Nm
Överföring: Enväxlad automatisk, framhjulsdrift
Toppfart: 112 mph
Räckvidd: 267 mil
Laddning: 30 min (30–80 procent)
Till salu: Nu

Läs nu vår recension av Maxus T90 EV pick-up…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button