Reviews

Ny Lamborghini Huracan Tecnica 2023 recension

Dom

Glöm allt om elmotorer, turboladdning eller batteripaket; Huracan Tecnica är ett superbilsfirande av den gamla skolan. På pappret når den här sena uppdateringen av en åldrande modell inte de siffror som konkurrenterna kan, men det spelar ingen roll, eftersom stjärnorna har hamnat i linje med Huracan Tecnica – som mycket väl kan vara den bästa V10-superbilen Lamborghini någonsin har byggt.

Vi har redan haft nöjet att köra nya Huracan Tecnica på den europeiska kontinenten, men varje superbils lackmustest är alltid de utmanande och ofta trasiga vägarna i Storbritannien. Innan vi kommer till dess beteende på asfalten, låt oss göra en snabb uppdatering av Tecnicas tekniska uppdateringar.

Det finns en omformad främre stötfångare och motorhuv, som kanaliserar det aggressiva utseendet som finns på Lamborghinis nya Revuelto. De bakre fjärdedelspanelerna och det bakre däcket är helt fräscha, de senare har en plan yta och ett fönster för att visa upp V10-motorn.

Mekaniskt är Tecnica något av en ”största hits” av Huracans tidigare generationer. Även om det inte finns några nya hybridelement i drivlinan (de som oundvikligen kommer att hitta sin väg in i dess eventuella ersättning), har chassit banbrytande hårdvara som ständigt har förfinats under åren. Detta inkluderar det integrerade fordonsdynamikhanteringssystemet, eller LDVI, som centraliserar alla aktiva förarhjälpmedel, dragkraft, stabilitet, låsningsfria bromsar och system med aktiv fjädring i en digital hjärna. Det finns också en imponerande mängd avancerad chassihårdvara, som bakhjulsstyrning och magnetiska dämpare.

Fler recensioner

Djupgående recensioner
Vägprover

Den naturligt aspirerade 5,2-liters V10-motorn delar sina effekter med den nuvarande spårfokuserade Huracan STO och Performante som kom före det. Toppeffekten är 630 hästkrafter vid 8 000 rpm, handelsvridmoment (en relativt dämpad 565 Nm) för en gasrespons som bara kan uppnås när det inte finns några turboladdare fastskruvade i änden av avgasgrenröret.

Kraften skickas till bakhjulen via en mekanisk differential med begränsad slirning genom en sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda, och trots att den bara har två drivna hjul kan den fortfarande accelerera från 0-62 mph på 3,2 sekunder när förhållandena tillåter. Toppfart? Det blir 201 mph. Du kan bli förlåten för att tro att du har hört allt detta förut, men på trasiga, utmanande och smala brittiska vägar finns det få bilar av någon typ som är så roliga att köra. Tecnica tar spänningen och kontrollen som den briljanta STO introducerade till Huracans chassi och ringer den ett eller två klick för att överensstämma med vägen.

Profildäcken med 30 sektioner ser tunna och sårbara ut, men även på grova brittiska vägar flyter Tecnica vackert och visar balans och lugn utan att förlora någon känsla av smidighet eller spänning.

I Lamborghinis vägorienterade Strada-läge har allt från växlingen till körningen på de magnetiska dämparna en ny nivå av polering, men bara till en punkt som gör att du verkligen kan engagera dig i chassit snarare än att kompromissa med karosskontroll. Chassit är så bra att du kan bli förlåten för att du tror att det kan överskugga motorn, men i verkligheten kan ingenting – så berusande är V10. Dess svarshastighet är otrolig, och hur den crescendos är något som alla Huracans levererar, men här i Tecnica balanseras den av dess förmåga att göra verkliga framsteg utan att skapa för mycket brus (en underskattad förmåga).

Du kan inte skapa din egen specifika blandning av motor-, växellåda-, avgas- och fjädringskalibrering som du kan i rivaliserande bilar, men så väl bevandrade är förarlägena Strada, Sport och Corsa att du sällan kommer på att du frågar efter möjligheten att blanda och matchningsinställningar. Det beror på att denna Huracan känns finslipad till sitt absolut bästa, ett resultat av dess nästan 10-åriga livslängd och den kontinuerliga utveckling som den har genomgått under den tiden.

Tecnica är verkligen en av de mest hänförda, karismatiska och flerskiktiga superbilarna du kan köpa idag. Låt dig inte kastas ut av Lamborghinis okända och extroverta rykte, för Tecnica uppvisar en nivå av högkvalitativ ingenjörskonst som är lika imponerande som någon av dess moderna hybridiserade rivaler. Om du vill ha en superbil som hyllar maskinteknik, är Tecnica det. Köp en medan du kan och njut av varje ögonblick i den.

Modell: Lamborghini Huracan Tecnica
Pris: £203 692
Motor: 5,2-liters V10 bensin
Effekt/vridmoment: 630 hk/565 Nm
Överföring: Sju-växlad dubbelkopplingsautomat, bakhjulsdrift
0-62 mph: 3,2 sekunder
Toppfart: 201 mph
Ekonomi: 19,4 mpg
CO2: 328g/km
Till salu: Nu
Se även  Lamborghini och Bentley räcker rekordförsäljning 2022

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button