Reviews

Ny DS 3 PureTech 130 2023 recension

Dom

Denna billigare, bensindrivna version av DS 3 är mycket mer vettig än den dyra E-Sense-elversionen. Drivlinan passar bilen bra och erbjuder massor av kraft och tillräckligt bra förfining. Vi är stora fans av DS 3:s atypiska interiör, men mindre förälskade i användargränssnittet, och åkturen kunde också sorteras bättre.

DS 3 Crossback är död. Ungefär. Ungefär som den större DS 7 Crossback, som tog bort den andra biten av sitt namn efter en uppdatering i mitten av livet, är det franska märkets instegsbil nu helt enkelt känd som ”DS 3”, även om den inte skiljer sig mycket från den gamla, längre -betitlad maskinbearbetad.

Istället för att använda den här möjligheten att rensa bilens bakdel har DS istället ersatt ”Crossback”-bokstäverna med ”DS Automobiles”. Stort spridda versaler på bakdelen av en bil är fortfarande mycket på modet, verkar det som.

De flesta av ansiktslyftets stylingjusteringar är koncentrerade i andra änden av den kompakta SUV:n. Det finns en ny, större grill, medan märkets nya ”DS Wings”-dagljus signaturfunktioner, om än i en mindre dramatisk form jämfört med vad som kan ses på DS 4 och DS 7. Pricken över i:et kommer i form av fräscha hjul mönster som sträcker sig från 17 till 18 tum i diameter.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover

Det har inte spelat så mycket på insidan, vilket betyder att den fortfarande skiljer sig tilltalande från rivaliserande erbjudanden. Det finns ett kluster av diamantformade knappar som omger diamantformade centrala luftventiler som dominerar instrumentbrädan och två strömbrytare – inklusive de elektriska fönsterkontrollerna – med en räfflad finish. Mindre bra är armstödet som skaver på varje framsäte när det är infällt. När det gäller sätena är de bekväma, även om vi är osäkra på den kraftigt strukturerade ytan – det är en cool retrolook, men kan visa sig vara obekväm under sommarmånaderna när de kommer i kontakt med huden.

Instrumentpanelen har en ny 10,3-tums pekskärm infotainmentskärm, flankerad av ett sju-tums digitalt instrumentkluster. Den fräscha infotainment-inställningen är en förbättring av den klumpiga enheten som hittats tidigare, men det är jobbigt att så många funktioner, särskilt klimatkontrollerna, kräver att de används. Vi hade också problem med att byta DAB-stationer – konstigt nog lät sökfunktionen oss bara ange frekvenskoder, inte stationsnamn.

Även om dessa diamantknappar ser bra ut, är de inte så trevliga att använda. Förutom på/av-knappen är de solida brickor som inte ger någon feedback som låter dig veta att du definitivt tryckte tillräckligt hårt. Detta är inte till hjälp, med tanke på att vi ofta var tvungna att trycka på vissa knappar mer än en gång för att något skulle hända.

På tal om knappar, ett långt tryck på stopp/start (en snabb prod gör ingenting, som i många Stellantis-produkter) väcker den välbekanta 1,2-liters ’PureTech’ 130-bensinmotorn. Detta är vår första brittiska körning av en DS 3 konfigurerad på detta sätt – vår tidigare första smak på dessa stränder involverade den elektriska versionen ’E-Tense’, som 130:an underskrider med drygt 8 500 pund.\

Det är en stor premie att betala när PureTech passar DS 3 så bra. Ja, den skickar för många vibrationer igenom till kabinen på tomgång, även för en inline-trea, men annars lämnar den ingen anledning att knorra. Den producerar 128 hästkrafter och 230 Nm och ger respektabel prestanda i rak linje, och knäcker riktmärket 0-62 mph-sprint på 9,2 sekunder.

Friska reserver av vridmoment i mellanregistret gör att du inte behöver arbeta trippeln för hårt för att göra anständiga framsteg, och den åtta-växlade automatiska växellådan är vanligtvis på bollen när det gäller att ge ett lämpligt utväxling, även om det inte är så slick som vissa. Växelväljaren ’Cobra’ ser fortfarande lite inkongruent ut – andra Stellantis-modeller har för länge sedan lagt in det ovanliga arrangemanget.

Tyvärr har DS 3:s åktur inte fixats som en del av uppdateringen. För en bil som antas vara komfortfokuserad, träffar den inte riktigt målet. Dess låga hastighetsbehärskning, eller bristen därav, är huvudfrågan – DS 3 tar fartgupp på ett obekvämt sätt, med en förvånansvärt skarp känsla av dämparnas returslag. Bilen lägger sig mer i hastighet, men kan fortfarande kämpa på när den körs över brister i vägbanan.

När den körs på en krokig väg är DS 3 kompetent men omärklig. Den känns ganska medelmåttig vad gäller grepp och fjädringen håller karossrullningen i schack, samtidigt som styrningen är vag och – tack vare ett variabelt servohjälpssystem – stundtals förvånansvärt tung.

Av mer relevans för den genomsnittliga DS 3-köparen är förfining på resande fot, vilket bilen gör bra. Vind- och vägbuller begränsas väl, även vid motorvägshastigheter. Tillsammans med den okonventionella men generellt välavslutade kabinen kommer DS 3 att visa sig vara en bra följeslagare för längre resor.

Du kommer dock inte att kunna ta med dig lika mycket som i vissa rivaler. Bagageutrymmet är 350 liter, vilket ökar till 1 050 med nedfällda baksäten, jämfört med 385 liter i en Volkswagen T-Cross, som går upp till 455 liter med baksätet framskjutet och 1 281 med nedfällt.

Tillsammans med namnbytet och justeringarna av själva bilen har DS 3:s trimstruktur setts över. Performance Line är nu startpunkten, sedan finns det Performance Line+, Rivoli och slutligen Opera. Det blir dyrt längst ut i spektrumet – en Opera med samma PureTech 130 som finns i vår Performance Line+ testbil kostar 34 025 pund, medan den helt elektriska E-Tense-versionen kostar hela 42 700 pund. Ingångsnivån Performance Line, det är värt att påpeka, är den enda versionen som kan kombineras med 99bhp PureTech-motorn och en manuell växellåda, vilket är anledningen till att den kan köpas så mycket billigare (från £25,920) än andra kvaliteter.

£30 500 Performance Line+ är förmodligen så långt som vi skulle gå. Dess standardspecifika lista inkluderar 18-tumshjul, ett röstigenkänningssystem och nyckellöst inträde, en svit av säkerhetstekniska funktioner, plana dörrhandtag, ett digitalt instrumentpanel och den nya 10,3-tums pekskärmen infotainmentskärm med trådlös Apple CarPay/Android Automatisk anslutning.

Modell: DS 3 PureTech 130
Pris: £30 525
Motor: 1,2-liters 3cyl turbobensin
Effekt/vridmoment: 128 hk/230 Nm
Överföring: Åttastegad auto, framhjulsdrift
0-62 mph: 9,2 sekunder
Toppfart: 124 mph
Ekonomi/CO2: 42,8 mpg/148 g/km
Till salu: Nu
Se även  Ny Mercedes EQE SUV 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button