Reviews

Ny BYD Seal 2023 recension

Dom

En definitiv dom om sigillen måste vänta tills priserna i Storbritannien har bekräftats, men vår korta bilresa har inte gett oss någon anledning att nedgradera dess stjärnbetyg från när vi provade en bil i Kina förra året. Om man antar att BYD kastar in sigillen mellan Model 3 och Ioniq 6 på pris, känns det definitivt upp till att ta på sig båda dessa (mycket kompetenta) rivaler – inte bara när det gäller pris, utan också när det gäller prestanda, interiörfinish, funktionalitet och utrustning.

Saker och ting händer ganska snabbt på BYD. Världens näst största batteritillverkare lanserade sin första Europa-inriktade bil först förra året, i form av Atto 3. Men även när den lilla SUV:n börjar säljas i ett litet antal återförsäljare i Storbritannien (några månader efter BYD:s originalmål) finns det ytterligare två nya fordon att prova – den mindre Dolphin och räckviddstopparen, Seal.

Medan Atto 3 är inriktad på sådana som VW ID.3 och till och med MG 4, är Seal helt klart BYD:s bästa spricka hittills mot en riktig konkurrent till Tesla Model 3 (och, genom slutsats, Hyundais senaste Ioniq 6). Den har en aerodynamisk salongsstil och sitter på BYD:s senaste ”e-Platform 3.0”-arkitektur, med hjälp av företagets ”blade” batterikonfiguration – i det här fallet, tillsammans med teknik där själva cellerna sys in i fordonets konstruktion, vilket sparar utrymme som normalt tas upp av förpackningar.

Sigillen är särskilt längre än Atto 3, och faktiskt Model 3, på 4,8 meter. Den har en hjulbas på 2 920 mm, mer än fem centimeter längre än Teslas, och bagageutrymmet är rimliga 402 liter – eller en modell 3-slagande 455 liter när man tar hänsyn till förvaringsutrymmet under motorhuven.

Se även  Ny Fiat 500e Designio av Project Kahn recension

Det kommer att finnas ett par tekniska specifikationer att välja mellan. Den bakhjulsdrivna versionen har 308bhp, en 0-62mph tid på 5,9 sekunder och ett 82kWh (användbart) batteri som kan leverera 354 miles räckvidd.

Ovanför detta finns en fyrhjulsdriven dubbelmotorutgåva som kommer att ta sig an mer kraftfulla Model 3s, såväl som den oundvikliga framtida N-märkta versionen av Ioniq 6. Den har två motorer med en kombinerad effekt på 523bhp , och kan nå 62 mph på 3,8 sekunder. Dess batterikapacitet är densamma, men den extra skjutningen räcker till 323 miles.

Oavsett motorkonfiguration får European Seals 150 kW DC-laddning som kan ta batteriet från 30 till 80 procent av dess kapacitet på 26 minuter. Trefas 11kW AC-laddning och en värmepump ingår också som standard.

Vårt första smakprov på Seal kommer i bakhjulsspecifikationer och över en slalombana utlagd på en spansk racerbana. Från de första varven är det tydligt att företaget har siktet högt – karossrullen är väl innesluten, styrningen känns direkt och gaspedalmoduleringen är snyggt bedömd och linjär.

Vi är i den bakdrivna bilen och även med en kantvikt som måste närma sig två ton, är motorns omedelbara slag mer än kapabel att få Seal att kännas pigg. Banbanan under oss är slät biljardbord, så det är svårt att bedöma någon avvägning i åkkvalitet, men bilen visar direkt styrrespons och en vilja att ändra riktning snabbt utan mycket klagomål.

En efterföljande sprutning i den fyrhjulsdrivna versionen avslöjar att den har betydligt mer skjut – det kombinerade vridmomentet för de två motorerna sägs vara runt 670Nm – och lite mer smidighet, hjälpt av vridmomentvektoring. Men vi skulle inte säga att bakdrevsversionen känns som en mycket fattigare kusin, åtminstone på dynamik.

Se även  Bästa bilklädselrengörare 2023

Inuti finns BYD:s senaste infotainmentsystem, baserat på en rejäl 15,6-tumsskärm som dominerar fascian. Den kan även rotera mellan stående och liggande layouter, och efterlikna feststycket på Atto 3:s skärm – även om juryn fortfarande är ute på hur användbar den här funktionen faktiskt är i dagligt bruk.

Gränssnittet är något slumpartat, med lite grafik; det ser fortfarande ut som en Android-surfplatta utan märke ympad på instrumentbrädan, istället för ett system som är riktigt anpassat för användning i bilen. Men den är tillräckligt kraftfull under huden, vilket säkerställer snabba svar på skärmprods – lika bra, egentligen, eftersom de flesta av bilens system, inklusive värme och ventilation, styrs på detta sätt.

Den här överväldigande tekniken – och en spridningsstrategi för typsnittskonsistens över skärmarna och knapparna – är förmodligen de största tipsen om bilens kinesiska ursprung, i själva verket, eftersom resten av kabinen känns som ett riktigt fordon på 45 000 pund. Det finns vadderade ytor på alla rätt ställen och det finns större sofistikerade material här – dubbla tyger, texturerad plast och så vidare – än vi har sett hittills i BYD:s andra två brittiska erbjudanden, Atto 3 och Dolphin .

Det finns gott om plats också för fyra vuxna – och ett plant golv som gör att en femte passagerare kan klämma sig in i mitten-baksätet utan alltför mycket gnäll. Benutrymmet bak är mer imponerande än takhöjden – längre passagerare kan finna att hårfästet försvinner in i urtaget för det (visserligen spektakulära) panoramaglastaket – men om något känns det rymligare baktill på Seal än vad det gör i Ioniq 6.

Läs nu vår djupgående recension av BYD Seals ärkerival, Tesla Model 3…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button