Reviews

Ny BMW Z4 M40i 2023 ansiktslyftning recension

Dom

Vi är lite besvikna över Z4:s ansiktslyftning 2023, eftersom vi skulle ha velat se BMW dra ut lite mer sportighet från denna G29-generationsbil. Z4 har inga stora brister och på många sätt har den fulländat den moderna roadsterformeln – men åldrande teknik, en höjd prislapp och brist på dynamik är besvikelser.

De kamper som roadstermarknaden har ställts inför de senaste åren har varit väl dokumenterade och är tydliga i att Mercedes SLK/SLC har upphört att existera och Audi TT som kommer att blandas ut genom bakdörren i år. BMW:s Z4 har precis fått en ansiktslyftning, men vill kanske få några kunder från sina besegrade fiender.

Vår första smak av den reviderade Z4 kommer i toppform, rak sex. När vi körde tredje generationens Z4 för första gången 2019 trodde vi att modellerna med lägre specifikationer med den mindre fyrcylindriga motorn var valet i sortimentet. Båda motorerna har behållits med ansiktslyftet, men trimnivåområdet har förenklats till att endast omfatta M Sport och M40i på ingångsnivå.

När det gäller en omdesign har Z4:s halvtidsuppdatering varit minst sagt minimal. Det finns ett nytt sexkantigt mönster inuti grillen, dimljusen har omformats och sidoluftintagen framtill är också nya. Sidorna förblir oförändrade och förutom några nya glänsande svarta accenter baktill är det likadant där också. Z4 har dock fortfarande närvaro på vägen, med sin långa motorhuv i kombination med en stubbig bakdel och bred hållning för en klassisk roadsterprofil.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Inuti är allt detsamma som du skulle hitta med pre-facelift-modellen. En besvikelse är att BMW:s nya iDrive 8 infotainmentteknik inte har, men du får åtminstone ett urval av fysiska knappar på instrumentbrädan och det äldre infotainmentsystemet på 10,25-tumsskärmen är en knäpp att använda – bara inte lika imponerande som den. i BMW:s andra nya ankomster. Det kan vara lite tvåsitsiga, men den övergripande finishen är där uppe med BMW:s större och dyrare utbud, med en kvalitetskänsla för i stort sett allt. Bagageutrymmet på 281 liter kanske inte låter så mycket men jämfört med det kombinerade förvaringsutrymmet på 275 liter i en Porsche Boxster S, nya Mercedes SL:s 213 liters bagageutrymme och till och med Lexus LC:s 197 liters bagageutrymme är det inte alls dåligt. .

Starta upp M40i och du möts av ett litet vrål från motorn och ett enda knall från avgaserna. Det är mer en mild påminnelse om bilens sportighet snarare än ett rop på uppmärksamhet. Precis som tidigare finns det flera körlägen att välja mellan på mittkonsolen, som du kan skräddarsy ytterligare inom infotainmentsystemet.

Med start i Eco Pro-läge är den uppenbarligen designad för att maximera Z4:ans effektivitet och när vi tog bilen på en lång motorvägskryssning gav den imponerande 40,1 mpg mot BMW:s påstådda 34,9 mpg på en kombinerad cykel. När du väl blir lite mer bekant med gasreglaget på dina favoritvägar kommer du att se den siffran sjunka ner till 30-talet.

I Comfort-läget går den adaptiva fjädringen med elektroniskt styrda dämpare (nu standard på varje Z4) till sin mjukaste inställning. Det är här Z4-körupplevelsen överraskar mest eftersom den är underbar på långa resor. M Sport-stolarna (återigen, standard på varje Z4) är skräddarsydda för BMW:s roadster och är suveräna – erbjuder precis rätt mängd stöd när det behövs.

Det är också helt acceptabelt att ha taket nere på långa sträckor av dubbel körbana och motorväg utan att känna att huvudet kommer att blåsas av. Det är väldigt lite buffring och alla som har kört en cabriolet under den föränderliga brittiska sommaren kommer att uppskatta den 10-sekunders stängningstid som kan göras i låga hastigheter. Trots att man har återgått till en tygöverdel med den tredje iterationen av Z4, finns det inte mycket yttre ljud som filtrerar igenom till kabinen med taket uppe.

Växla Z4 till sin mest dynamiska konfiguration så hittar du ”Sport” för dämpningen och ”Sport Plus” för motor och transmission. Detta kommer också att ändra förardisplayen till röd, med moturs varvräknare – det är lite konstigt till en början men som med andra BMW:ar vänjer man sig snabbt.

Det går inte att argumentera för hur mycket kraft den dubbla turboladdade 3,0-liters raksexan levererar. Även om amerikanska köpare får 382 hästkrafter från sin M40is, känner vi oss inte misslyckade av de 335 hästkrafter som erbjuds här. 500 Nm vridmoment hjälper verkligen till att ge den en mer muskulös känsla och den kraften kan nås över hela varvtalsområdet.

Växellådan i sin sportigaste inställning känns också tillräckligt snabb i sina ändringar, oavsett om det är i automatiskt läge eller med de lite plastiga paddlarna bakom ratten.

Om inte BMW plötsligt har en plötslig omställning och bestämmer sig för att ge oss ytterligare en Z4 M-modell, kommer M40i att vara det mest potenta erbjudandet (även om det faktiskt är 3 hk mindre än Z4 M i mitten av 2000-talet). Detta är lite synd eftersom Z4 har ett spännande chassi som kunde ha varit värd för en ren M-bil.

Styrningen på M40i är snabb och känns kopplad till en lyhörd front, men det är lite vagt när du trycker på – något de smartaste hjärnorna på BMW:s M-division förmodligen kunde ha fixat. En annan fråga är avgas- och motornoteringen. Även med taket nere är det hela lite dämpat med turboladdningen som ger några bakgrundsgnäll och fladder men lite verklig dramatik till soundtracket.

Trots Z4:ans relativa tyngd – en smula över 1 600 kg, hålls karossrullen i schack och det finns en fantastisk balans på 50:50. Z4 känns aldrig som att den kommer att gå ur kontroll heller, traction control gör att ryggen kan glida något innan de får de ganska breda däcken tillbaka i form.

Om du letar efter den sportigaste roadstern på marknaden är Z4 inte svaret – Porsche Boxster S – medan 7 325 pund dyrare – gör ett bättre jobb med att spännande föraren. För en välbyggd, kraftfull roadster för långdistanscruising är Z4 mycket mer skicklig – kanske till och med tillräckligt för att göra den till en genuin övervägande mot dyrare erbjudanden som Lexus LC och Mercedes SL.

Modell: BMW Z4 M40i
Pris: £56 475
Motor: Twin-turbo 3,0-liters, rak sex
Överföring: Åttastegs automat
Effekt/vridmoment: 335 hk/500 Nm
0-62 mph: 4,5 sekunder
Toppfart: 155 mph
Ekonomi/CO2: 34,9 mpg/183 g/km
Till salu: Nu
Se även  Ny Audi SQ8 Sportback e-tron 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button