Reviews

Ny BMW M3 CS 2023 recension

Dom

BMW har all rätt att jämföra nya M3 CS med den otroliga M5 CS, en av de bästa M-bilarna i den moderna generationen. Tekniken bakom den är nästan lika imponerande som den hastighet du kan resa i, men också bekvämt. Bara priset innebär att den sjunker en halv stjärna; £115 900 är mycket att spendera på en 3-serie, även en så bra.

Lika säker som natt följer dag, när en ny BMW M-bil lanseras är en CS inte långt efter. Den nya M3 är den senaste M-bilen som fått CS-behandlingen med en ökning av effekten på 39 hk jämfört med M3 Competition, många chassijusteringar, ett strikt viktbesparingsprogram och fyrhjulsdrift, allt designat för att göra den mer fokuserad.

Tydligen med ett öga på den briljant mottagna M5 CS snarare än M4 CSL med dess marginellt mindre entusiastiska mottagande, sa BMW M:s utvecklingschef Dirk Häckert till oss, ”Jag tror att M3 CS är lillebror till M5 CS. Vi ville ha en bil som erbjöd något mer sportigt och med mer prestanda än [M3] Konkurrens.”

Sporting betyder olika saker för olika människor, så vad är Häckers definition av sporting? ”Lite mer direkt i reaktionen”, sa han. ”CS kommer också med ett annat däck, en styvare chassiuppställning, även med motorns respons, med körbarhet av motorkraften, med högre prestanda i sidoacceleration, varvtid och så vidare. Så det är hela paketet, men också körbar på vanliga allmänna vägar – det är fortfarande en gatubil.”

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover

Och det är det mest imponerande med M3 CS efter vår första insats i bilen – den är mycket mer användbar än förväntat. Det här är en mer ”fokuserad” bil – kalla det inte hardcore – men det är fortfarande en 3-serie med en ordentlig bänk bak för tre och en anständig bagageutrymme.

Mest förvånande är kanske att det är bekvämare än många andra megasalonger som har gått förut och fortfarande är tillgängliga idag. Bland några av de till synes hundratals inställningarna du kan välja mellan, välja vägläge snarare än sport eller spår och se till att alla andra inställningar är komfortabla, kastade M3 CS oss inte runt i M Carbon-sätena.

Det som slog oss mest över en böljande vägsträcka var inte bara det rena tempot när du satte ner foten – ja, även med allt inställt på Comfort – utan kroppskontrollen som håller bilen planterad och stabil över gupparna och mer så genom hörnen. Det här är en seriöst snabb bil, men utan större komfortkompromisser.

Varje enskilt dynamiskt element i bilen har finslipats med lättviktsmaterial som rakar 20 kg från vikten av M3 Competition. Det inkluderar ett kolfibertak och motorhuv, den sistnämnda med M-logotypen snyggt stämplad på undersidan, medan användningen av titan i avgaserna sparar fyra kilo.

Vi älskade också ljudet av avgaserna – förstärkt när du går igenom de mer extrema inställningarna – att vara underhållande när du vill att det ska vara och mer avslappnat när du inte gör det.

Tryck ner gaspedalen för att snabbt komma upp till 100 km/h på en landsväg, klicka genom växlarna med hjälp av paddlarna bakom ratten, och det finns en råhet i upplevelsen som du inte får i M3-tävlingen. De reviderade turbon som är fästa vid 3,0-liters raka sex-motorn slår en halv sekund från 0-62 mph-tiden (ned till 3,4 sekunder), medan M Alcantara-ratten ger Porsche-liknande svar – skarpa och supersnabb att reagera, men inte nervöst så – och har M ”snabbknappar” för att snabbt aktivera dina egna skräddarsydda inställningar.

Du kan lämna den åttaväxlade autolådan åt sig själv, men att ta mer kontroll är vad den här bilen handlar om. Återigen, olika inställningar påskyndar förändringarna, medan kombinationen av M xDrive, Active M Differential och klibbigt Pirelli P-Zero-gummi gav oss massivt självförtroende genom kurvor.

Vi fick inte prova M3 CS på banan (men grabb, skulle vi vilja) där du igen kan fördjupa dig i menyerna för att justera nivåerna av traction control och kraft som skickas till bakhjulen. I rätt händer på rätt plats känns det som att den här bilen kommer att sätta supersnabba bantider eller vara frestande lekfull med en backend som kommer att driva efter behag i rätt inställningar.

Ändå är det också en bil med det senaste BMW infotainmentsystemet med en böjd display som innehåller en 12,3-tums informations- och 14,9-tums kontrollskärmar, en skarp head-up-display och till och med elektrisk stolsjustering.

Som du kan förvänta dig kommer allt detta till ett pris – £115 900 för att vara exakt. Vår bils ljusa signalgröna lack – präglat av exponerat kol – ingår i priset, men de valfria (och fantastiska) M Carbon keramiska bromsarna lägger till ytterligare £7,295.

Jämfört med £140 000 M5 CS och den mindre bra M4 CSL till knappt £129 000 ser det ut som bra värde. Det är om du kan få en – Storbritannien kommer att få mindre än 100. Eller så kan du ha en fortfarande ganska bra M3-tävling (£84 070) och en sidoorder på 1-serien för samma pengar. Beslut beslut.

Modell: BMW M3 CS
Pris: £115 900
Motor: 4,0-liters sexcylindrig dubbelturbo bensin
Effekt/vridmoment: 542 hk/650 Nm
Överföring Åttastegs automat, fyrhjulsdrift
0-62 mph: 3,4 sekunder
Toppfart: 188 mph
MPG: 27,2 mpg
CO2: 234g/km
Till salu: Nu
Se även  Maseratis framtid, 2025 BMW M4, Mercedes-Benz EQG: Dagens bilnyheter

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button