Reviews

Ny Audi TT RS Iconic Edition 2023 recension

Dom

Audis TT RS Iconic Edition är utomordentligt dyr, men ger ändå ingen verklig fördel för körupplevelsen. Så i någon rationell mening är Iconic Edition en svårsäljare, men för de 11 kunder som kommer att ta steget här i Storbritannien kommer dess betydelse som den ultimata TT – förstärkt av dess långa lista med dramatiska stylingtillägg – att vara mer än tillräckligt att kompensera.

När TT når slutet av sitt liv som en liten tvådörrars coupé, hoppas Audi att några av dess mest passionerade fans kommer att övertygas av det ultimata uttrycket av den ikoniska Bauhaus-inspirerade coupén: TT RS Iconic Edition.

Denna lågvolymspecial är begränsad till bara 100 enheter över hela världen, där 11 av dem når Storbritannien till en häpnadsväckande prislapp på £87 650. Om du undrar om det här ganska häpnadsväckande beloppet är hur mycket en modern TT RS kostar nuförtiden, skulle du ha fel, eftersom Iconic Edition är häpnadsväckande £25 485 mer än toppspecifikationen TT RS Audi Sport Edition – eller kostnaden för en mellanspecifik Audi A1 S-Line för sammanhang.

För din premium superminis värde av extra pengar finns det inte mycket att prata om under huden. Det tekniska paketet är enligt standard TT RS, vilket innebär att den delar samma 394 hk turboladdade 2,5-liters femcylindriga motor kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda och fyrhjulsdrift i Haldex-stil. Den har de uppgraderade magnetoreologiska dämparna och 20-tumshjulen, de senare av en välbekant design målad svart och insvept i ett ganska vardagligt Pirellli P Zero-däck. Detta är ett däck med hög specifikation, men inte för en sportbil på nära £90 000.

Se även  Peugeot 308 Hybrid Allure Premium: långtidstestgranskning

Audis förändringar är istället mer fokuserade kring designen, som när man tänker efter är perfekt för en stilstyrd modell som TT. Alla enheter är målade i Audis Nardo Grey, framhävda av svartfärgade element på märken, stötfångare och spegelkåpor. Den främre stötfångaren har också några distinkta canards, som är tänkta att balansera ut den extra nedåtkraften som den nya kolfibervingen ger. Uppflugen högt ovanför akterdäcket hänger den här vingen från nya svanhalsstöd inspirerade av Audi Sports R8:or för kundracing och ger definitivt Iconic Edition ett mer exotiskt och specialiserat utseende, särskilt när du får syn på en ändplatta i din ytterspegel från förarsätet.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Förändringarna inuti är begränsade till färg och trim, men den övergripande effekten är mycket imponerande eftersom den bygger på en av de bästa sportbilsinteriörerna på rea. Standard TT RS-sportsätena är nu färdiga i en tvåfärgad svart Alcantara och grå Nappa-läderklädsel förskjutna av blekt guldsömmar. Alcantara används även på ratten och växelväljaren och gör att TT RS känns nästan värd sin prislapp.

Det är tills du trycker på den röda startknappen och den femcylindriga motorn tänds. Det råder ingen tvekan om att den här motorn har karaktär, men återkommande små förändringar utformade för att hjälpa den att möta strängare utsläppsbestämmelser har sakta dämpat sin kant. Avgaserna poppar och smäller är barmhärtigt borta, men det är också den imponerande responsen och de turboladdade induktionsljuden som brukade vara ett varumärke för den femcylindriga, och dämpade motorns distinkta röst. Turboladdarens svar har också dämpats med tiden, där avgasens bensinpartikelfilter har haft en märkbar effekt på spoltiden, vilket gör turbofördröjningen till ett verkligt problem.

Detta förstärks bara av transmissionen, som är långsammare att reagera och mer konservativ med sina höghastighetsändringar. Om detta är på grund av utsläpp eller en önskan att bevara kopplingens livslängd är vi inte säkra på, men de som hade turen att köra det allra tidigaste exemplet på denna tredje generationens TT RS skulle säkert känna skillnaden. Istället måste du köra Iconic Edition nästan som om det vore en gammaldags sportbil, förebygga turbofördröjningen genom att trycka på gasen mycket tidigare i kurvor och använda paddlarna bakom ratten för att styra växellådans ibland dunkla beslut.

De magnetiska dämparna gör ett beundransvärt jobb med att kontrollera TT RS kaross, men på allt annat än släta tyska vägar finns det helt enkelt inte tillräckligt med efterlevnad för att ge dig självförtroendet att verkligen satsa på kurvor. Fjädrarna är för styva och deras resor för begränsad, och medan 20-tumshjulen fyller bågarna snyggt, finns det helt enkelt inte tillräckligt med sidovägg på de tunna gummibandet Pirellis för att kompensera upphängningens brist på dämpning.

Men trots dessa kompromisser kan TT RS fortfarande raketa längs bakvägar med hård fart när den är avvecklad. Tiden på pappret på 3,7 sekunder 0-62 mph känns ungefär rätt, och när man befinner sig i mellanklassen minns man hur oerhört kraftfull denna motor verkligen är. Fyrhjulsdriftssystemet saknar bakre partier, så det är inte riktigt lika engagerande som en modern RS 3 med sin smarta bakre differential, men det känns som den snabbare bilen på grund av sin lägre vikt och sportigare körställning.

I mycket höga hastigheter verkar Iconic Editions extra aero göra liten eller ingen skillnad för hanteringen, med bilens balans i takt som fortfarande äventyras av den korta hjulbasen och den tunga viktfördelningen framtill. Sväng in i en höghastighetshörna utan någon kraft och TT:s ökända knäppning finns fortfarande kvar, om än under ESP- och traktionskontrollsystemen – förarhjälpmedel vi rekommenderar att du inte kopplar ur.

Så är TT RS Iconic Edition en lysande sportbil? Inte riktigt. Och för nästan 90 000 pund bör alla påståenden om att det är värt de extra pengarna över en standard TT RS också kastas ut genom fönstret. Men för sanna TT-hard-hards kommer det att vara vettigt på grund av deras passion och inte deras rationalitet. För oss andra är det svårt att sälja. Ändå är kredit där kredit ska betalas, den är speciell att titta på och sitta i. Vi önskar bara att den också var speciell att köra.

Modell: Audi TT RS Iconic Edition
Pris: £87 650
Motor: 2,5-liters 5-cyl turbo, bensin
Effekt/vridmoment: 394 hk/480 Nm
Överföring: Sju-växlad dubbelkoppling, fyrhjulsdrift
0-60 mph: 3,7 sekunder
Toppfart: 174 mph
Ekonomi/CO2: 31 mpg/207 g/km
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button