Reviews

Ny Alpina B3 Touring 2023 recension

Dom

Medan all fanfar kring BMW:s M3 Touring är välförtjänt, är Alpina B3 en alternativ snabb kombi med en ännu bredare spridning av förmågor. Det skulle inte bli någon tävling mellan de två bilarna på en bana, men för det mesta känns Alpina lika snabb, ännu lyxigare och har ett sällsynthetsvärde som inte ens M3 Touring kan matcha. Om det inte var tillräckligt med skäl att rekommendera det, börjar B3 från cirka £6 000 mindre också.

Det har varit stora 12 månader för BMW:s M-division. Münchens motorsportgren firade sin 50-årsdag genom att släppa sin första specialbyggda M-bil sedan den ursprungliga M1, som tog den imponerande formen av plug-in hybrid XM SUV.

En modell som var mycket närmare M:s ursprungliga kärnvärden var nya M3 Touring, den allra första heta 3-serien med stora stövlar. Den gjorde ingen besviken, den gav all spänningen från en M3 sedan men med det praktiska som en 500-liters bagagerum tack vare sin vagnsmodell.

Det är dock inte bilar för blyga eller pensionärer, så om du vill ha ett mer subtilt sätt att gå väldigt, väldigt snabbt finns det ett alternativ: Alpina B3 Touring. De senaste uppdateringarna har fört den i linje med den senaste 3-serien, inklusive nya, större infotainmentskärmar, men Alpina har också gjort justeringar på andra ställen.

Bland de subtila kosmetiska förändringarna finns en reviderad främre stötfångare. Det tillför lite mer hot i ansiktet, men det är fortfarande väldigt konservativt jämfört med M3. Vår testbil åker på valfria 20-tums lättmetallfälgar, även om 19-tumsfälgar är monterade på B3 Touring som standard.

Se även  Renault Megane E-Tech Techno: långtidstestgranskning

Inuti känns kabinen väldigt lik 3-serien, bara mer speciell. Lädret på ratten och sätena känns till exempel mjukare. Den digitala förardisplayen har fått en mild omarbetning med ett nytt skal i den traditionella Alpina-blå färgen. Det hela är avslutat med Alpina-loggan på ratten, för att påminna dig om att du sitter i något alldeles speciellt.

Även om att vara i sittbrunnen känns som en upplevelse i sig, är det sättet som B3:an kör på som verkligen är speciellt. Men det är en av de mer vardagliga egenskaperna – åkkomfort – som sticker ut mest.

En titt på de där 20-tumshjulen, insvepta i de tunnaste däcken, och du förväntar dig att resan ska skaka ut dina fyllningar, men det kunde inte vara längre från verkligheten. Den suger upp gupp – både stora vågor och vassa gropar – anmärkningsvärt bra. Jämförelsevis är M3 Touring mycket fast, vilket begränsar dess attraktionskraft som vardagsförare.

Medan B3 aldrig kunde anklagas för att ha ont om kraft, får S58-motorn, som delas med M3 Touring Competition, unik avgasbehandlingsteknik och ett reviderat motorstyrningssystem jämfört med tidigare B3. Resultatet är 488bhp, 33bhp mer än tidigare, vilket kantar den allt närmare M3 Competitions effekt på 503bhp.

Den mer betydande siffran är dock vridmoment. Föruppdateringen Alpina B3 hade 700Nm vridmoment, 50Nm mer än M3, men det har nu klättrat till 730Nm. Den toppsiffran produceras också över ett bredare intervall, och når 2 500 rpm och fortsätter till 4 500 rpm.

B3:s bekväma och följsamma fjädring gör den fenomenala hastigheten som erbjuds ännu mer överraskande. Officiellt kommer den att spricka 0-62 mph på 3,7 sekunder, bara 0,1 sekunder mindre än M3 Touring. Med en ganska smakfull avgaston och ett krämigt sexcylindrigt mullrande finns det en motsägelse med kraften i slagkraften och dramatiken som åtföljer den, som inte bara passar bilens uppförande, utan också är beroendeframkallande.

Se även  Nissan Ariya recension, Ram elektrisk lastbil, Lövdriven pickup, GM Ultium EVs: The Week in Reverse

Som tur är har B3 mer än tillräckligt med förmåga i hörnen för att hänga med. Vridmomentet är mer frontförspänt från fram till bak jämfört med en M340i. Även om det betyder att den inte är riktigt lika lekfull som BMW M-bilarna, finns det fortfarande massor av potential att justera bilens balans, plus imponerande stabilitet. Detta är mest uppenbart vid motorvägshastigheter, där B3:an känns fantastiskt planterad. Vi kan inte komma på många bättre kandidater för att klara en lång resa med högsta komfort.

Modell: Alpina B3 Touring
Pris: £80 700
Motor: 3,0-liters sexcyl bensinturbo
Effekt/vridmoment: 488 hk/730 Nm
Överföring: Åttastegs automat, fyrhjulsdrift
0-60 mph: 3,7 sekunder
Toppfart: 187 mph
Ekonomi: 28,0 mpg
CO2: 229g/km
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button