Reviews

Ny Aiways U6 2023 recension

Dom

Med sin skarpa design och chica interiör är U6 redo att ge en skvätt stil till marknaden. Men den erbjuder också gott om utrymme och rimlig prestanda till ett förhållandevis bra pris.

Vad finns i ett varumärke? När det gäller Aiways är det ganska enkelt: ’ài’ betyder kärlek på kinesiska, medan ’sätt’ kommer från engelskan för vägar. När de kombineras hamnar du på benämningen på denna blygsamma kinesiska start-up, som grundades 2017.

Aiways har redan haft åtminstone en tjuvstart i Europa – även om Covid-19 inte hjälpte dess sak – men nu försöker man igen med U5 och denna modell, U6.

Medan U5 är en konventionellt formad SUV, är U6 lite mer rakig, med en vass framsida, en platt vindruta och en sluttande bakdel. Det hela är garnerat med alla typer av aero-element, vilket ger den lite kinkig yta i vissa områden, men de fungerar helt klart; luftmotståndskoefficienten är 0,248 Cd, vilket är respektabelt för en 4,8 meter lång SUV.

Ombord känns kabinen luftig och bakdelen är rymlig, med gott om plats för långa ben. Endast takhöjden är något begränsad, på grund av det sluttande taket på swoopier U6:s kaross. Bagageutrymmet är användbara 472 liter, eller upp till 1 260 liter med nedfällda baksäten.

Förbi är de tider då kinesiska märkens hytter konsekvent var inkonsekventa, och U6:ans interiör har en säker design med ett välbedömt materialval. Det finns några intressanta visuella element också – drivväljaren i form av gasreglaget på en motorbåt , till exempel.

Framför föraren finns en smart integrerad 8,2-tums instrumentdisplay med de viktigaste avläsningarna (hastighetsmätare, räckvidd, batterinivå, växelval), och i mitten av instrumentbrädan sitter en 14,6-tums pekskärm. Navigering ingår inte, men Apple CarPlay och Android Auto är det, och även om det grundläggande gränssnittet och dess grafik är bra, är menyerna krystade och små ikoner gör systemet svårt att använda överlag.

Se även  Ny Citroen C5 Aircross 2022 recension

Kraften kommer från en 215bhp elmotor, medan batterikapaciteten är 63kWh (60kWh netto), vilket räcker för en påstådd räckvidd på 252 miles, men dess maximala DC-laddningshastighet på 90kW är inte precis spektakulär, även om laddningstiderna är bra. Stickkontakten sitter i den främre vänstra vingen.

Motorns slag räcker för att U6 ska accelerera snabbt; Aiways hävdar en 0-62 mph-tid på 6,9 sekunder, och det känns uppnåeligt. Toppfarten är mer blygsamma 99 mph, men som med många elbilar är det en avvägning som känns helt acceptabel.

Det elektriska systemet fungerar smidigt, med fem körlägen att välja på och möjligheten att välja mellan tre nivåer av återhämtning av bromsenergi – även om du måste fördjupa dig i de krångliga menyerna för att göra det. Och även i den mest aggressiva miljön kommer U6 inte att stanna av enbart på regen, så det finns ingen enkelpedalkapacitet.

Med 1,8 ton väger U6 dock relativt lite för en elbil av den här storleken, så den kör smidigt och utan ansträngning. Vår testbils 20-tumshjul tog dock expansionsfogar med lite muller, och styrningen kunde klara sig med mer feedback. Vi skulle också rekommendera att finjustera bromsarna; de känns lite svampiga och progressionen är svår att bemästra.

Aiways siktar på försäljning i Storbritannien till 2024. Det finns ännu inga ord om de finare detaljerna i specifikationer eller priser, men i Europa körs Prime-utgåvan här – med klimatkontroll med dubbla zoner, elektriska lädersäten (uppvärmda fram), ett panoramatak , en 360-graderskamera och mycket mer – börjar på cirka 46 000 euro (40 000 pund). Det verkar vara ett bra pris för en så välutrustad bil av den här storleken.

Vad kommer Aiways U6 att ha att konkurrera med? Dessa är de bästa elektriska SUV:arna på rea…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button