Reviews

Nissan X-Trail recension 2023 | Auto Express

Nissan har gjort några stora förbättringar av X-Trail SUV, som levererar mer passagerarutrymme, bättre kabinkvalitet och utmärkta säkerhetsfunktioner. Den är fortfarande lika praktisk som alltid, medan familjeköpare borde tycka att X-Trail är tillräckligt bekväm och lätt att använda varje dag.

Det är en större bil än tidigare, vilket kan avskräcka vissa, och högre priser i den övre delen av sortimentet förstör X-Trails förmåga att utmana sina nära rivaler. Men den verkliga problematiken för både privata köpare och företagsanvändare är att effektiviteten i Nissans e-Power-installation inte är så bra som den borde vara. När man undersöker siffrorna så står den inte tillräckligt bra mot mer konventionell konkurrens.

Om Nissan X-Trail

Det har tagit fyra generationer och mer än tjugo år för Nissan X-Trail att utvecklas från en ganska boxig, vardags-SUV till ett mer polerat erbjudande som nu konkurrerar på en mycket trång marknad för stora familje-SUV.

Den senaste X-Trail är bredare och högre än modellen den ersätter, medan dess skarpare design ger den stora SUV:n ett mer aggressivt utseende som Nissan hoppas ska locka kunder bort från en mängd väletablerade rivaler.

Konkurrensen kommer i form av kapabla Peugeot 5008, Kia Sorento, SEAT Tarraco och Skoda Kodiaq sjusitsiga, tillsammans med Hyundai Santa Fe och Volkswagen Tiguan Allspace. Om du inte behöver flexibiliteten med två extra säten, så är Honda CR-V, Mazda CX-5 och Toyota RAV4 alla beprövade alternativ som erbjuder familjeköpare massor av praktiska funktioner och komfort.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

I takt med att elektrifiering alltmer blir normen, har Nissan valt att inte använda en typisk fullhybrid eller ens en plug-in hybrid för X-Trail och istället valt en typ av räckviddsförlängande hybrid som den kallar e-Power . Systemet använder en 1,5-liters bensinmotor som hjälper till att ladda ett batteri, som i sin tur matar en elmotor som driver hjulen. X-Trail-köpare kan välja mellan antingen en 201bhp framhjulsdriven enkelmotorversion eller en 210bhp fyrhjulsdriven dubbelmotorkonfiguration.

En 161bhp mild-hybrid, framhjulsdriven modell är också tillgänglig vid ingången till sortimentet, medan alla bilar har Nissans Xtronic CVT automatisk växellåda.

Trimnivåerna inkluderar Visia, Acenta Premium, N-Connecta, Tekna och Tekna+, men om du letar efter några extra varelsebekvämligheter skulle vi kringgå ingången Visia och titta mot en av mellanklassspecifikationerna; den förstnämnda lägger till saker som en backkamera, luftkonditionering med dubbla zoner, Apple CarPlay och Android Auto-anslutning, medan den senare har två 12,3-tumsskärmar – en täcker infotainment och den andra visar nyckelinformation för föraren som t.ex. -navigeringsanvisningar, aktiva säkerhetssystem och ljudkontroller.

Vanliga frågor

Nissan X-Trail är en stor praktisk SUV som finns med sju säten, känns välbyggd och bekväm att köra, men det är inte den mest effektiva familjebilen vi någonsin testat och instegsmodeller får inte mycket av tech.

Det är för tidigt att säga om den nya fjärde generationens Nissan X-Trail är tillförlitlig eller inte med tanke på att den kom till Storbritannien först 2022, och inte heller med i vår senaste upplaga av Driver Power-ägarnas tillfredsställelseundersökning.

Det är både och: de grundläggande mildhybrid- och räckviddstoppande e-4orce-versionerna av X-Trail kommer med fem säten som standard, men är tillgängliga med sju säten för 1 000 pund extra. Den framhjulsdrivna e-Power-modellen är dock endast femsitsiga.

För en alternativ recension av Nissan X-Trail, besök vår systersajt carbuyer.co.uk…

Se även  Nytt Z till rubriken för Nissans 2023 Tokyo Auto Salon-sortiment

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button