Luxury car

Nio ET5 Touring är en attraktiv elvagn

Nio tog på torsdagen täcket av sin första vagn, en karossstil som är populär i Europa, där elbilstillverkaren för närvarande expanderar.

Nya ET5 Touring är baserad på Nios kompakta sedan ET5 som presenterades 2021, och börjar levereras på Nios hemmamarknad i Kina senare denna månad. Leveranser i Europa är planerade att följa sent i år. Även om Nio har lovat att lansera fordon i USA, har biltillverkaren, som ofta faktureras som Kinas Tesla, inte bekräftat ett ankomstdatum på denna marknad.

I Kina kommer ET5 Touring initialt att erbjudas med valet av 75- eller 100-kWh-batterier, prissatta från 298 000 renminbi (cirka 41 835 $) respektive 356 000 renminbi (49 975 $). Köpare kan också välja att köpa fordonet utan batteri, i vilket fall de måste registrera sig för ett batteriabonnemang. Priset på ET5 Touring utan batteri sjunker till 228 000 renminbi (cirka 32 000 $).

Den beräknade räckvidden med det största batteriet är 347 miles, dock mätt på WLTP-cykeln som inte är lika strikt som EPA-cykeln. Precis som Nios andra modeller kan ET5 Touring byta batteri inom några minuter på en av Nios dedikerade batteribytesanläggningar.

Den enda drivlinan är en fyrhjulsdrift med dubbla motorer som genererar en topp på 482 hk, eller tillräckligt för 0-60 mph acceleration på cirka 4,0 sekunder.

ET5 Touring mäter 188 tum lång och kommer med ett panoramaglastak som nästan sträcker sig över hela kabinen. Tack vare de bakre fällbara sätena mäter maximal förvaring generösa 45,9 kubikfot. Det är mer utrymme än i den andra elvagnen på marknaden, Porsches Taycan Sport Turismo, som har 42,8 kubikfot.

Se även  BMW M5 Touring, Hyundai Ioniq 7: Bilnyheters rubriker

Inredningen liknar den du hittar i Tesla Model 3, med instrumentbrädan i stort sett saknar kontroller då de flesta funktioner styrs av en 12,8-tumsskärm där den traditionella mittstacken finns. En andra skärm bildar ett digitalt instrumentkluster.

En svit av sensorer, känd som Vakttornet och som innehåller lidar, är monterade på taket. Dessa fungerar med ytterligare sensorer för att tillhandahålla information för 23 elektroniska förarassistansfunktioner som är standardmonterade i fordonet, med fler planerade att läggas till regelbundet via uppdateringar via luften, sa Nio.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button