Luxury car

NCCC förbjuder hybrid Corvettes från sanktionerade evenemang och avbryter dem sedan

Den nya Chevy Corvetten är den bästa hittills på att ta kurvor, eller hur? National Council of Corvette Clubs (NCCC) satte Kentucky Kid på prov igen, men med en kurva i regelboken istället för på banan. Den 22 november förra året ändrade rådet avsnitt 1.8.14 i sin NCCC Competition Program Rulebook den 22 november med raden ”Elektriska fordon/hybrider som använder batteripaket av litiumtyp är förbjudna i tävlingsevenemang. Om de körs till NCCC-evenemang, bör parkeras minst 30 fot från strukturer eller andra fordon.” NCCC förklarade inte vid den tiden, åtminstone inte offentligt, varför den gjorde förändringen. Allt någon utanför klubben som läste regelboken visste var att om de körde en hybrid så behövde den behandlas som om den skulle kunna explodera när som helst. Observera att detta var månader före onlinedebuten av Corvette E-Ray, och regelboken begränsade inte begränsningen till Corvettes.

Verkar som ingen fattat förändringen förrän Corvette Forum gjorde i början av april. Det hände samma vecka Gräsrotsmotorsport noterade att Summit Motorsports Park i West Virginia ändrade sina tävlingsregler för att säga: ”Vi har stoppat användningen av elektriska och hybridelektriska fordon i alla motorsportsgrenar.” Summit ville välkomna alla drivlinor, men förklarade sin ”taktiska paus” som ”enbart baserad på att säkerställa att vi upprättar en EMS-responspolicy och -procedur baserad på teknisk kunskap från el- och hybridfordonsindustrin för att bättre stödja motorsportgemenskapen.” Banan ville lära sig hur man bäst hanterar och rustar sig för incidenter med fordon som använder högspänningsbatterier. Det är en bra anledning, eftersom högspänningsbatteribränder kräver olika taktik, och ofta mycket mer vatten, för att släcka.

Se även  VW Group SSP EV-plattform beräknas 2026 med 12 minuters laddning

Det är möjligt att NCCC arbetade utifrån en liknande premiss. Motor Trend sade en NCCC-medlem berättade för butiken förra veckan att i slutet av förra året, ”medlemmar informerades om en incident där en lokal brandkår svarade på en batteribrand vid ett evenemang men vägrade att släcka den och låta den brinna, vilket orsakade händelsen att vara inställt.”

Vi vet fortfarande inte NCCC:s rationella, men vi är glada att kunna rapportera att de politiska bränderna har släckts utan att någon E-Ray eller någon annan hybrid skadats. Corvette bloggare sa att det talade med Corvettes produktchef Harlan Charles, som sa att Corvette-teamet hade varit i kontakt med NCCC och att förbudet var resultatet av ett missförstånd. Sedan, i fredags, utfärdade presidenten för NCCC ett uttalande där det stod: ”National Council of Corvette Clubs har justerat avsnitt 1.8.14 i våra evenemangsregler för att tillåta inkludering av hybridfordon i NCCC-evenemang. Regeln var ursprungligen avsedd att endast gäller helt eldrivna fordon. Chevrolet Corvette E-Ray kommer att tillåtas att tävla. Jag tror att den snabbaste Corvetten i historien kommer att vara ett bra komplement till våra framtida evenemang.”

Elbilsförbudet gäller dock fortfarande. Så när de batteridrivna Corvette-sedanerna och crossoverna anländer kan vi ha den här konvojen igen. Tills dess kommer nästa sanktionerade evenemang att vara NCCC:s 64:e årliga kongress i Bowling Green, som pågår 24-30 juni. Hybrider välkomna.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button