Electric car

Nästan hälften av köparna ser offentlig laddning som ett EV-avtal

Elfordon är inte längre begränsade till ett fåtal karosserier eller prisklasser, och fler företag än bara Tesla är redo att öka produktionen för att möta efterfrågan.

Men som en stor shoppingundersökning och den resulterande studien har funnit, åtminstone före huvuddelen av det federala laddningsnätverket för elbilar som börjar i år, finns det en dealbreaker som skulle kunna sätta bromsen på en kraftig introduktion av elbilar. En långsam utrullning av offentliga laddare bidrar till att vissa blivande elbilsköpare bestämmer sig för att tanka bensinpumpen ytterligare några år.

2023 års US Electric Vehicle Consideration Study, utgiven i torsdags från bilundersökningsjätten JD Power, fann att 26 % av köparna på nya fordon sa att de ”mycket sannolikt” skulle överväga att köpa en elbil – en ökning från 24 % i samma undersökning om året sedan. Den del som sa att de var ”övergripande sannolikt” att köpa en elbil steg också två poäng, till 61%.

Elektrifiera America EV-laddare för Rocky Mountain Power

Power säger att även om modelltillgängligheten har ökat avsevärt under det senaste året, har laddartillgängligheten vuxit mer blygsamt – 13 % från år till år, jämfört med 33 % för perioden som slutade förra året. Och det är verkligen dealbreaker för många av dessa elbilshandlare.

Specifikt fann Power att 49 % av köparna valde brist på laddstation som den primära orsaken till att avvisa en elbil. Och de som överväger en Tesla säger att tillgängligheten av laddstationer är en större anledning att köpa dessa modeller jämfört med andra märken. Tesla-förare kör fler årliga mil i sina elbilar än andra märken.

Se även  Bollinger kommersiella elbilar för att använda batterier från Michigans ONE

Och nej, företaget påpekade att det inte är hemladdning som är problemet – åtminstone inte lika mycket.

”De flesta elbilsägare kommer att säga att laddning är en av de största fördelarna med ägande, eftersom 85 % av det görs hemma”, säger Stuart Stropp, JD Powers verkställande direktör för elbilsintelligence. ”Men det är det exceptionella användningsfallet – som en semesterresa – som håller tillbaka shoppare.”

”Tillväxten av offentlig laddning håller inte jämna steg med det ökande antalet elbilar på vägen,” sa Stropp.

Ford Mustang Mach-E, F-150 Lightning får CATL LFP-batterier

Ford Mustang Mach-E, F-150 Lightning får CATL LFP-batterier

Det finns vissa tydliga tecken på att shoppare tänker annorlunda om elbilar än för ett par år sedan. Tack vare spridningen av elbilar med längre räckvidd plus medvetenhet om driftskostnadsfördelarna med elbilar, motsvarar en längre pendling nu ökad hänsyn till elbilar – eftersom det hjälper till att minska bränslekostnaderna

Årets studie visade 8 136 konsumentsvar från februari till maj 2023 och inkluderade överväganden för geografi, demografi, livsstil och psykografi, säger Power.

Företaget påpekar, som andra har gjort tidigare, att varje personlig erfarenhet av en elbil ökar sannolikheten för att folk kommer att överväga en. De som bara har åkt i en har dubbelt så stor risk att överväga en.

Bara tidigare i veckan antydde resultat från Ipsos att missuppfattningar om elbilskostnader också kan vara en dominerande orsak till vad man såg som ett avtagande intresse för elbilar.

Detta år markerade stora vinster i EV-intresset bland plug-in hybrid-förare. Power sa att det såg PHEV-förare ”mycket sannolikt” att överväga ett EV-hopp med 11 procentenheter i år – troligen rotat i det större utbudet av elbilar som har blivit tillgängliga.

Nyligen har både Ford och GM under de senaste veckorna meddelat att de kommer att ge förare tillgång till det topprankade Tesla Supercharging-nätverket från och med början av nästa år – med appfunktionalitet och en medföljande adapter – samtidigt som några nya elbilar från biltillverkarna kan börja presenteras 2025 endast Tesla NACS-porten.

JD Powers Stropp, i företagets release, kallar de senaste tillkännagivandena ”särskilt anmärkningsvärda.” Det är naturligtvis för tidigt för företaget att ha några resultat som tyder på hur en sådan tillgänglighet skulle förändra attityder.

Precis tidigare i våras släppte Power upptäckter att kunder avvisade elbilar i en högre takt än tidigare – drivet av både kostnad och laddningstillgänglighet. Om det räcker att lägga till Teslas expansiva laddningsnätverk för att vända dessa avslag, kan det visa sig vara en smart investering för GM och Ford.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button