Feature

När ett F1-lag tar sig an Tin-Tops: The Williams BTCC Laguna

Frank Williams sa en gång: ”Näst efter Formel 1 är BTCC den viktigaste serien i världen utanför Amerika.” Han hade rätt.

Med över en miljon människor som lyssnar på en söndag för att se sina favoritförare slåss i British Touring Car Championship, var det få andra direktsända sportprogram i närheten.

20230702 Brands Hatch Laguna SH 010

Att låta Williams köra Renaults team visade hur seriös den franska biltillverkaren var med att vinna. Williams hade många förar- och konstruktörsmästerskap på sitt namn i Formel 1 vid det här laget, och nivån av avancemang de tog med sig till touring car racing – på både teknisk och kommersiell nivå – tvingade resten av BTCC-fältet att spela ikapp. Dessförinnan hade Renault liten framgång med R19 och första året av Laguna, så Williams engagemang behövdes desperat.

Att ha två ex-BTCC Willams-Renault Lagunas vid det senaste Brands Hatch Super Touring Power-evenemanget gav en möjlighet att inte bara kolla in bilarna på nära håll och ta in alla detaljer, utan också se hur det skulle ha varit att se dem tävla i period mot sina rivaler.

20230702 Brands Hatch Laguna SH 025
20230702 Brands Hatch Laguna SH 012

Medan reglerna hade vissa begränsningar, tog Williams regelboken och utvecklade en bil precis vid gränsen. De nya Lagunas, som dök upp första gången 1994, var snabba ur lådan, men ömtåliga. Ändå lyckades Williams-Renault tvåa totalt i mästerskapet.

Under de närmaste åren var Renault konsekvent i den övre halvan av fältet, med Lagunas som utmärkte sig på snabba, flytande banor. Framgången kom till slut 1997 när Williams-Renault var så dominerande att de vann 14 av 24 lopp och hade hela mästerskapet avslutat med sex omgångar kvar. Alain Menu var ansvarig för 12 av dessa segrar, medan de andra två gick till Jason Plato, som bara var en rookie vid den tiden.

20230702 Brands Hatch Laguna SH 028

En titt under bilen visar hur annorlunda fjädringen är från originalet. Upptagningspunkterna och geometrin har förändrats radikalt för att möjliggöra en skalpell-skarp hantering.

20230702 Brands Hatch Laguna SH 045

Med bilen uppe på luftdomkrafter kan du se hur lite fjädring de har.

Se även  Zupra: En bred, låg, 2JZ-bytad 300ZX
20230702 Brands Hatch Laguna SH 030

Med tanke på hjulens instoppade karaktär var rattlåset också minimalt. Detta innebar att när bilarna väl åkte förbi en ganska grund punkt var förarna bara med på åkturen.

20230702 Brands Hatch Laguna SH 017
20230702 Brands Hatch Laguna SH 021

Sodemo Moteurs, en leverantör av Renaults racermotorer för olika motorsportgrenar, hade torrsump-utrustade 1 998 cc-motorer som gjorde en bra kapacitet på över 300 hk. Den kraften hittade sin väg till 19-tums OZ Racing-hjul av magnesium genom en Hewland sekventiell växellåda.

20230702 Märken Hatch Laguna SH 042

Ett huvudsponsorbyte till Nescafé resulterade i ett helt nytt färgschema för Renaults säsong 1998. Vid det här laget var konkurrensen mycket hårdare, vilket resulterade i vad många betraktar som höjdpunkten i Super Tourer-eran. Tyvärr för Renault var framgången svårare att uppnå och de vann bara fyra omgångar.

20230702 Brands Hatch Laguna SH 013

1999 lyckades Renault bara vinna en omgång, vilket ledde till ett fullständigt tillbakadragande i slutet av säsongen. Nissan och Volvo gjorde samma sak. Skriften satt på väggen, och det dröjde inte länge förrän Super Tourer-eran var resignerad i historieböckerna. År 2001 förändrades TOCAs regeluppsättning dramatiskt, vilket gjorde ett abrupt slut på vad många nu ser tillbaka på som den gyllene eran av bilracing.

Chaydon Ford
Instagram: chaycore

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button