Nyheter

Modern AC Cobra GT Roadster debuterar med över 650 hk

AC Cars har ombildat sin ikoniska Cobra för den moderna eran. Nu finns den nya designen, döpt till Cobra GT Roadster, tillgänglig för bokning.

AC grundades 1901 och är ett av Storbritanniens äldsta bilföretag, och det är samma företag vars ursprungliga Ace-sportbil injicerades med V-8-kraft av Carroll Shelby för att skapa den legendariska Shelby Cobra 1962.

Shelby marknadsfördes som en AC Cobra på vissa marknader, och nyligen började AC bygga repliker, några av dem drivs av batterier. Cobra GT Roadster är dock en helt annan best, även om den tydligt lånar designtips från den ursprungliga Cobra.

Bilen har utvecklats från grunden med hjälp av modern teknik och tekniska processer. Till exempel har den ett rymdrams-chassi i aluminium, en kolfiberkropp och en fjädring som utvecklats i samarbete med ett professionellt racingteam. Den har också utformats för att kunna välja mellan vänster- eller högerstyrd körning.

Effekten kommer från en Ford 5,0-liters V-8, som levererar 454 hk som standard eller 654 hk med en tillgänglig kompressor. Köpare kan välja mellan en 6-växlad manuell eller 10-växlad automatisk växellåda med växlare, och de har även möjlighet att lägga till en Torsen-differential med begränsad slirning. Drivningen går endast till bakhjulen.

Måtten är ganska lite större jämfört med den ursprungliga Cobra, vilket innebär att förare som är över 6 fot långa kan passa bekvämt, enligt AC. Hjulbasen är 101,2 tum, eller cirka 11 tum längre än originalet, men den totala längden har bara vuxit med 4,3 tum och kommer in på totalt 166,3 tum. Banan är också bredare, vilket hjälper till att förbättra hanteringen samtidigt som den ger en tuffare hållning, sa företaget.

Bilen är utrustad med moderna varelsebekvämligheter som elfönsterhissar, automatisk klimatkontroll och en 10,3-tums infotainmentskärm med navigering. AC erbjuder också en lång lista med alternativ, inklusive kolfibersäten, läderklädsel och en avtagbar hardtop.

En körlägesväljare med lägena Wet, Street, Track och Race ingår som standard. Den är utformad för att justera element som gasrespons, styrkänsla och avgasvolym, såväl som interventionsparametrarna för ABS och stabilitets- och dragkontrollsystem.

AC Cobra GT Roadster

AC Cobra GT Roadster

Hjulen mäter 21 tum i diameter och har en center-lock design. De kommer som standard med Michelin Pilot Sport 4-däck, men köpare kan välja Michelins mer banvänliga Pilot Sport Cup 2-däck som ett alternativ. Stoppkraften kommer från 6-kolvsok fram och 4-kolvsok bak, med bromsrotorerna framme som mäter nästan 15 tum i diameter.

Den extra storleken och de moderna funktionerna gör att vikten har ökat avsevärt jämfört med den ursprungliga Cobra. AC citerar en tjänstevikt på nära 3 200 pund, vilket fortfarande är mycket lättare än många moderna bilar.

AC Cobra GT Roadster

AC Cobra GT Roadster

Angivna maximala prestanda inkluderar en 0-60 mph-tid på 3,4 sekunder och en topphastighet på 172 mph.

Produktionen kommer att begränsas till cirka 250 enheter årligen, och AC har bekräftat att det första årets tilldelning redan har gjorts anspråk på. Leveranserna är planerade att börja i början av 2024. Prissättningen kommer att bero på specifikationen, men AC har tidigare antytt ett utgångspris på 285 000 brittiska pund (cirka 356 500 $). Företaget säger att bilen är tillgänglig för beställning över hela världen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button