Nyheter

Missuppfattningar om kostnader kan ligga bakom det minskande intresset för elbilar

Konsumenternas intresse för elbilar släpar efter, och kostnaden är delvis att skylla, enligt en ny Ipsos-studie.

Trots faktorer som ökat val av elbilsmodeller och en förnyad federal skattelättnad som inleddes av Inflation Reduction Act (IRA), har intresset för elbilar i stort sett planat ut, föreslår studien.

År 2022 sa 49 % av de tillfrågade att de övervägde en elbil för sitt nästa fordonsköp, en ökning från 36 % år 2021. Men för 2023 höll sig antalet elbilar som tänkte på 48 %. Analytiker noterade också en minskning av elbilsövervägande från år till år bland yngre köpare – åldersgruppen som ansågs vara mest intresserad av elbilar.

Oro över ägande av elbilar (från 2023 års Ipsos-studie)

Många av de farhågor som uttrycktes av de tillfrågade som höll dem tillbaka från att köpa elbilar var kostnadsrelaterade. Batterilivslängden var det viktigaste problemet, följt av laddningstid, körräckvidd, utbyte av batteripaket och prisvärdhet. Den senare rankades strax över bristen på offentliga laddstationer – ett vanligt bekymmer i dessa undersökningar.

Strax under laddningstillgängligheten låg högre kostnad för övergripande ägande, vilket Ipsos beskrev som en ihållande myt bland konsumenter. Endast 35 % av de totala bilköparna instämde i att elbilar har en lägre ägandekostnad än förbränningsfordon, fann studien, även om detta ökade till 55 % för elbilsägare.

Ändå är den genomsnittliga kostnaden för att underhålla en elbil 9 048 USD per år, jämfört med branschens genomsnitt 10 728 USD, noterade analytiker med hänvisning till AAA:s årliga ägandekostnadsrapport. Andra studier har visat att ägandekostnadsfördelarna är ännu starkare för lastbilar och stadsjeepar.

Zero Emission Transportation Association (ZETA) hävdade 2022 att gasfordon kostade upp till sex gånger mer att köra än elbilar. De högre gaspriserna under de senaste åren har bidragit till att stärka fördelen – även om högre kostnader för energi, särskilt i nordöstra delen, har rullat in det något.

”Utan ordentlig återförsäljarutbildning kommer köparna felaktigt att tro att de måste drabbas av högre initiala och pågående kostnader för att byta till BEVs,” avslutade Ipsos analytiker.

Behovet av utbildning kan faktiskt inte underskattas. Frågor som har kommunicerats dåligt av både biltillverkare och regeringen, som förvirring över skatteavdraget för elbilar för stadsjeepar kan ha spelat en roll i konsumenternas oro. Även oro över räckviddsångest avtar efter att ägare lärt känna ett fordon, fann en tidigare undersökning.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button