Nyheter

Min klassiska bil: Cadillac Eldorado 1968

Dagens läsarberättelse är från en gentleman som bor i Österrike och ville skaffa en C3 Corvette som hans pappa hade i sin ungdom. Men omständigheterna förde en annan amerikan till hans tröskel. Om du också har en klassisk bil med en historia att dela med dig av, besök gärna den här länken och fyll i informationen för att skicka in din berättelse för en chans att bli med i ClassicCars.com Journal.

Vissa kanske säger att det är lite galet att äga en stor, törstig landyacht i Österrike, där gatorna är smala och bränslepriserna är höga (7,30 USD/gallon). Och de skulle vara korrekta! Hade jag vetat vad jag gav mig in på hade jag kanske aldrig köpt denna Cadillac, men ärligt talat är jag glad att jag var så naiv.

Cadillac Eldorado 1968

Min pappa ägde massor av coola bilar när jag var ung, men den jag älskade mest var hans 1968 Corvette cabriolet med en 427 big-block. Han ägde den när jag precis hade fått mitt körkort, och idag fortsätter jag att bli förvånad över att han lät mig köra den. Ack, det var 17 år sedan och sedan dess har jag alltid haft lust att köra en amerikansk klassiker igen. För två år sedan befann jag mig i positionen att köpa en själv.

Cadillac Eldorado 1968

Cadillac Eldorado 1968

Mitt första val var naturligtvis en krom-stötfångare C3 (1968-72). De jag hade råd med var dock alla i tveksamt skick: sprucken färg på glasfibern och motorer som det hade blivit trasslat med, förmodligen bytt från Chevy Blazers. Under mina oändliga sessioner med att bläddra i bilannonser råkar jag snubbla över den rakbladsliknande baklyktan på första generationens FWD Eldorado. Den designen, i kombination med dess 7,7-liters V8, fastnade för mig. Jag var tvungen att ha en trots att jag aldrig ens hade suttit i en Cadillac.

Se även  Volkswagen-chefer överväger elektrifierad pickup för den amerikanska marknaden

Cadillac Eldorado 1968

Cadillac Eldorado 1968

Inte mycket är känt om min Eldorados historia förutom att den byggdes 1968. Från 1979-97 tillbringade den sitt liv med en ägare i Florida. Den köptes sedan av en Virginia-medlem i Antique Automobile Club of America, som lät måla om den året efter. Efter 20 år av att ha varit i goda händer började Eldorados resa över Atlanten med en ungersk bilhandlare på en auktion i Florida. Efter att ha klarat tullen genom Nederländerna tillbringade Eldorado två år på återförsäljarens tomt i Ungern, utan att ens vara registrerad.

Cadillac Eldorado 1968

Cadillac Eldorado 1968

Att köpa en bra, nästan original klassiker är lätt när pengar inte är något föremål. Jag passar inte in på den beskrivningen, så min sökning tog månader innan jag av en slump hittade två lika fina Eldorados från 1968 till salu: en svart i Finland och en röd i Ungern. Den svarta var billigare, men den röda låg bara tre timmars bilresa från mig, så jag och pappa körde över gränsen till Budapest. Detta var något skrämmande eftersom det var under pandemin och vi kunde stoppas vid gränsen, även med giltig covid-dokumentation.

Cadillac Eldorado 1968

Cadillac Eldorado 1968

När vi kom till en stor tomt i Budapests inte så vackra utkanter hittade vi en hydda med en amerikansk flagga och två gamla Cadillacs inuti. Vi blev båda imponerade av bilens skick, med praktiskt taget ingen rost i de mer besvärliga områdena som bakom kromet under hjulhuset och undersidan av dörrarna. Interiören hade bara ett mindre problem med förarsätet. Jag kanske borde ha ägnat mer tid åt att lära mig om bilen än att leta efter den, eftersom det fanns några problem som vi inte ägnade så mycket uppmärksamhet åt som vi borde ha – till exempel fungerade inte värmaren. Vi trodde att det bara var en värmeventil som hade fastnat, men det blev mycket mer komplicerat än så.

Se även  Cadillac Celestiq-bilder avslöjar fler detaljer både ute och inne

Cadillac Eldorado 1968

Cadillac Eldorado 1968

Åkturen var något ojämn, vilket till slut berodde på att bladfjädrarna var trötta och att luftfjädringen inte fungerade. Faktum är att nästan varje del av upphängningen som var gjord av gummi behövde bytas ut. Men vi behövde ha den här Caddy igång, plus att vi är optimister och kanske lite dumma också. Har du någonsin varit där?

Cadillac Eldorado 1968

Cadillac Eldorado 1968

Återförsäljaren var en trevlig kille men han pratade inte engelska. Men eftersom han växte upp bakom järnridån talade han ryska, så en annan rysktalande återförsäljare i samma parti var vänlig nog att vara vår översättare. Vi fick ordning på allt, kom överens om ett pris, såg till att importtullarna var betalda och lämnade en deposition (hälften av värdet) på Caddien, resten skulle betalas vid leverans.

Sedan december 2021 har jag fixat upphängningen och ändrat lamporna för att överensstämma med europeiska lagar, såsom bärnstensfärgade blinkers och strålkastare som inte är förseglade.

Cadillac Eldorado 1968

Cadillac Eldorado 1968

Dock ett stort problem som inte fanns när jag köpte bilen men som höjde sig förra sommaren. Jag hade försökt få rätt timing, så jag köpte en elektronisk tändningskonvertering, styvare mekaniska framfjädrar och en ny vakuumförflyttningsbehållare. När jag tog bort förgasaren upptäckte jag också att baspackningen läckte avgaser in i intaget. På hösten tappade jag dock kompression i en cylinder.

Cadillac Eldorado 1968

Cadillac Eldorado 1968

Vi drog i motorn och hittade en trasig kolv, så vi påbörjade en komplett motorombyggnad inklusive finslipning av cylinderväggarna, installera en ny uppsättning kolvar, ny kamaxel och lager, bygga om förgasaren och några andra föremål. Som du kan föreställa dig var den första uppstarten nervkittlande. Tyvärr hittade vi en knackning, men som tur var visade det sig att problemet var oljestickan som vi hade böjt åt fel håll. Sammantaget gick det förvånansvärt bra för vår första motorombyggnad. Nu går motorn bra med bra kraft, och jag har redan lagt på mig 1 500 mil sedan ombyggnaden.

Se även  Cadillac Optiq kompakt elektrisk crossover avslöjades tidigt i Kina

Maximilian Elsinger, Österrike

Denna artikel, skriven av Maximilian Elsinger, publicerades ursprungligen på ClassicCars.com, en redaktionell partner till Motor Authority.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button