Nyheter

Michelin luftlösa EV-däck passar autonomi, brottsbekämpning

Michelin har testat luftlösa däck i flera år med sikte på elbilar. Även om de fortfarande inte är redo för produktion, tror chefer att de kan passa bra för autonoma fordon och brottsbekämpning.

Europeiska polisstyrkor har uttryckt intresse för luftlösa däck eftersom de, till skillnad från konventionella pneumatiska däck, inte kan skjutas ut under biljakter, sa Michelins vicepresident Bruno de Feraudy i en nyligen publicerad intervju med The Drive, där de Feraudy också bekräftade att Michelin har testat sitt luftlösa Uptis-däck i upp till 130 mph med polisanvändning i åtanke.

GM, Michelin Uptis luftlösa däckprototyp

Michelins vd Florent Menegaux sa till The Drive att luftlösa däck sannolikt kommer att vara begränsade till ”vissa typer av applikationer”, men det kan också inkludera autonoma fordon. Återigen skulle den största fördelen vara att undvika punkteringar, så att passagerarna inte skulle behöva gå ut och byta däck.

I samma intervju sa Menegaux att Michelin har varit i samtal med Tesla om att testa dess Uptis-däck och att han också har haft diskussioner med General Motors. Även om det inte nämns i den här intervjun, skulle ett luftlöst däck kunna passa in med de högre hållbarhets- och prestandakraven som Michelin arbetar med med Hyundai. 2022 tillkännagav de två företagen ett partnerskap för att utveckla miljövänliga EV-däck.

GM, Michelin Uptis luftlösa däckprototyp

GM, Michelin Uptis luftlösa däckprototyp

Michelins nuvarande design för luftlösa däck går tillbaka till Uptis Protype som den introducerade 2019, och påpekade att den kan erbjudas i en EV så snart som 2024 (och under tiden testas på en Bolt EV). De chefer som intervjuades av The Drive bekräftade dock inte lanseringsdatumet 2024.

Se även  Motor Authority nominerade för bästa bil att köpa 2023

Andra företag har övervägt luftlösa däck också; Toyota och Sumitomo visade ett bränslecellskoncept med högtrycksdäck 2017. Även om luftlösa däck har potentiella fördelar, såväl som en futuristisk atmosfär, kan en del av innovationen inom en snar framtid också behöva ta itu med den växande oron över mikroplastföroreningar från fordon däck.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button