Luxury car

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV ger superlyx till elbilar

Mercedes-Benz snabbt växande EQ elfordonssortiment är inte bara begränsat till dess kärnmodeller. AMG, märkets prestandaarm, har redan satt sin prägel på sedanerna EQE och EQS. Så nu är det dags för Mercedes-Benz att ta saker i en annan riktning. Möt 2024 Mercedes-Maybach EQS 680 SUV.

Företagets mest lyxiga EV hittills tar allt vi gillar med standard EQS och lägger till lite något, vilket ger SUV:n mer kraft, mer stil och mer komfort.

När den lanseras senare i år kommer Mercedes-Maybach EQS SUV att finnas tillgänglig med fem olika tvåfärgade färgkombinationer. Intressant nog säger Mercedes-designers att alla tvåfärgsalternativ kommer att ha den ljusare färgen på den nedre halvan av SUV:n, eftersom den mörkare tonen uppåt bättre accentuerar fordonets aerodynamik. På den noten, medan basen EQS SUV har en luftmotståndskoefficient på 0,26, är Maybach-varianten något mindre hal. Daniel Lescow, chef för Mercedes-Maybach, förväntar sig att SUV:n kommer ut runt 0,29, men säger att saker fortfarande kan förändras innan EQS kommer ut på vägen. ”Vi kämpar för 0,28”, sa han.

Maybach-specifika designdetaljer inkluderar vertikala linjer i metalllook i EQS:s konstgrill och en Mercedes-Benz stjärnornament på huven. De tänkbara luftintagen på den nedre fascian har Maybach-logotyper utspridda, vilket ser ut som en Louis Vuitton-väska. (Det kan vara avsiktligt eller inte.) Det finns en Maybach-logotyp på D-stolpen och bakljusen har ett unikt körljusmönster. Mercedes-Benz säger att 21-tumshjul kommer att vara standard när Maybach EQS börjar säljas. Större 22-tumshjul, samt ett sjätte tvåfärgsalternativ, kommer online senare.

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV

Mercedes-Benz håller fortfarande på att slutföra några av Maybach EQS officiella specifikationer och kommer ännu inte att avslöja SUV:s batterikapacitet. Vi slår vad om att det kommer att vara samma – eller precis runt – 107,8 kilowatt-timmars litiumjonpaket som används i EQS 580 SUV. Med en elmotor monterad på varje axel, förväntas Maybach EQS 680 producera 649 hästkrafter och 700 pund-fot i vridmoment, ökningar med 113 hk och 67 lb-ft över EQS 580, och identisk mängd kraft som Mercedes- AMG EQS sedan.

Se även  Toyota kan börja tillverka elbilar i Kentucky 2025

Maybach kommer att ha samma maximala laddningshastighet på 200 kilowatt som standard EQS SUV. Slutliga detaljer återigen otillgängliga, men Mercedes-Benz uppskattar för närvarande en räckvidd på 600 kilometer – cirka 373 miles – på den optimistiska europeiska WLTP-cykeln. Du kan räkna med att den specifikationen minskar under den strängare EPA-testregimen.

Naturligtvis har EQS SUV ett Maybach-körläge som liknar det som används i GLS- och S-Klass Maybach-varianterna. Detta gör i praktiken vad som krävs för att begränsa karossrörelser – förbättrar mjukheten i den regenerativa bromsningen, dämpar gasresponsen, justerar dämparna för att dämpa karossrullningen. Detta är standardkörläget när du startar EQS 680, men Eco, Sport och Individual-program erbjuds också. Det finns till och med ett Offroad-läge som kan höja SUV:n med upp till 1,4 tum. För det finns det såklart.

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV

Interiören har ett antal förändringar som anstår en sådan snygg SUV, inklusive unika färg-, trä- och trimalternativ, samt en Maybach-specifik design i det digitala mätarklustret. Mercedes instrumentbräda Hyperscreen infotainmentsystem är standard på Maybach EQS, liksom ett par 11,6-tums infotainmentskärmar monterade på framsätesryggarna för baksätespassagerarna. Som du kan förvänta dig, slänger Mercedes alla sina senaste och bästa funktioner på EQS 680, inklusive ett Burmester 4D-surroundljudsystem, annorlunda formade framsäten med snyggare läder, unika omgivande färgalternativ och till och med en Maybach-specifik doft för inre doftsystem.

På tal om baksätena, de är flyttade bakåt i EQS SUV för att ge passagerarna extra benutrymme. Och naturligtvis, om du väljer tvåsitsarrangemanget bak (seriöst, varför finns det ens ett alternativ för tre-över-bänkar?), lutar sätena tillbaka och stolen på passagerarsidan har ett fotstöd. Uppvärmnings-, kylnings- och massagefunktioner är standard på tvåsitsuppsättningen, och den långa mittkonsolen har plats för alla dina smarta enheter, såväl som nödvändiga champagneflöjter. Dessa säten är bekväma och lätta att ta sig i och ur. Vi kunde sitta här hela dagen.

Se även  Alfa Romeo firar Quadrifoglios 100-årsjubileum

Mercedes-Maybach EQS 680 SUVMercedes-Maybach EQS 680 SUV

På det sättet, folk som behöver pressa sin Maybach till lasttransport kommer att gilla att det lilla kylskåpet enkelt kan tas bort med ett handtag. Home Depot säljer inte Veuve ändå. (Vi har frågat.) Tyvärr tär det på bagageutrymmet att flytta baksätena, så Maybach EQS SUV har ännu mindre lastutrymme än den redan utmanade vanliga versionen.

Hur mycket kommer all denna sammetslena godhet att kosta? Det återstår också att se. Om vi ​​jämför en Mercedes-Benz GLS 580 med en Mercedes-Maybach GLS 600, finns det ett prishopp på $65 000 mellan dessa två stadsjeepar. Liknande matematik förvandlar en $127 100 EQS 580 (inklusive destination) till en $192 100 Maybach EQS 680. Men återigen, det är bara för referens. Slutlig prissättning är TBD.

På gott och ont, ingenting med Maybach-behandlingen förändrar EQS SUV:s tilltalande. Det gör den elektriska crossovern lite mer speciell, men inte anmärkningsvärt så. Ändå har Mercedes-Benz funnit framgång med att tillämpa denna Maybach-behandling på sina bensindrivna bilar och stadsjeepar. Det var bara en tidsfråga innan EQ-undermärket fick sin lyx också.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button