Electric car

Mercedes-Benz bekräftar USA-bunden elektrisk lyxbil, potentiell husbil

Mercedes-Benz planerar att introducera lyxiga mellanstora elektriska personbilar för USA och Kina för första gången, tillsammans med fabriksbyggda husbilar, avslöjade det på tisdagen.

Tillkännagivandet var en del av företagets hittills mest omfattande titt på nästa generations ”.EA” elektriska arkitekturer. Alla dessa Mercedes-Benz elektriska skåpbilar kommer att byggas på en delad uppsättning komponenter och moduler som kommer att stödja ett brett utbud av framtida medelstora och stora eldrivna skåpbilar från företaget med start 2026 – även om det ännu inte har satt en slutdatum för förbränningsbilar som kommer att fortsätta att tillverkas.

Företaget hoppas att 20 % av sina skåpbilar ska vara elektriska 2026 och 50 % 2030. Mercedes säger att de fördubblade sin marknadsandel för skåpbilar i USA från 2018 till 2022 – från 8 % till 16 % av marknaden.

Mercedes elektriska skåpbil framsteg

De ledande elektriska skåpbilarna kommer att byggas på VAN.EA-plattformen, som syftar till att tillverka skalbarhet, effektivitet och förenkling, och den eliminerar helt gamla förbränningsfunktioner som tanklock och tunnlar med transmissionsaxel. Det, enligt företaget, ”garanterar också långsiktig lönsamhet.”

Fordon byggda på .EA-plattformarna kommer att ha ett bredare utbud av karossstilar och designegenskaper, jämfört med de som byggs på ICE-plattformar. Trots det kommer det att finnas färre kärnbyggnadsskillnader; Mercedes siktar på att minska antalet varianter med mer än 50 % jämfört med nuvarande skåpbilar, samtidigt som de täcker samma användningsfall.

Mercedes-Benz säger att VAN.EA-plattformen följer en modulär strategi som möjliggör ”en tydlig skillnad mellan skåpbilar för kommersiellt och privat bruk – med maximala synergier.”

Van.EA tre moduler

Van.EA tre moduler

VAN.EA består av tre modulblock. Det främre blocket är detsamma på alla fordon och inkluderar den elektriska drivlinan och framaxeln. Ett mittblock skalar fordonslängden och rymmer batteripaket i olika storlekar beroende på behoven. Och en bakmodul erbjuds med eller utan elmotor.

Se även  Sony-Honda EV-märket Afeela, lanseras med sedan

Det betyder att VAN.EA endast är tillgängligt i framhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna konfigurationer, utan några planer på en bakhjulsdriven konfiguration ännu. Det kommer att markera en fullständig vändning jämfört med de bakdrivna eSprinter-skåpbilarna som är inställda på att tillverkas i South Carolina för leveranser som börjar senare i år, men en återgång till frontdrevslayouten för den första generationens eSprinter som inte såldes i USA Den eSprintern utvecklades också kring idén med tre kärnmoduler – bara i dess fall kring bakhjulsdrift.

Van.EA - last och passagerare

Van.EA – last och passagerare

Mercedes delar upp den typ av elektriska skåpbilar som den skulle kunna göra med VAN.EA i två typer: VAN.EA-P och VAN.EA-C.

VAN.EA-P-erbjudanden kommer att inkludera lyxiga privata skåpbilar placerade för att erbjuda en räckvidd över 310 miles (körcykeln avslöjas ej) – som bygger på eSprinterns redan anmärkningsvärda effektivitet och räckvidd. Mercedes säger att de skulle kunna möta behoven hos en VIP-transfertjänst, större aktiva familjer eller som ”ett lokalt CO2-utsläppsfritt mobilt kontor.”

VAN.EA-C skåpbilar kommer att vara inriktade på den exklusiva delen av leveransmarknaden, säger det, med specifika skåpbilar ”byggda från fabrik” som syftar till bud, express och paket (senaste milen-leverans) – såväl som livsmedelsbutiker skåpbilar, ambulanser eller fritidsfordon.

Mercedes VAN.EA-planer inkluderar också elektriska husbilar, sade det, med fabriksbyggda medelstora och stora skåpbilar på väg, baserade på denna plattform. Företaget har inte gått så långt som att bekräfta en husbil för USA ännu – men en sådan version skulle kunna tillfredsställa köpare som väntade på en VW ID.Buzz husbil.

Van.EA elektrisk husbil

Van.EA elektrisk husbil

VAN.EA kommer att dela cirka 50 % av sina kärnmoduler, såväl som interiör- och exteriörkomponenter plus säkerhet och nästa generations automatiserade körfunktioner med Mercedes Car.EA. Det kommer också att dela funktioner i det kommande MB.OS-operativsystemet.

Se även  Ytterligare en elektrisk cabriolet som inte är bunden till USA

Mercedes hävdar att dessa modeller kommer att vara redo för SAE Level 2 assisterad körning vid lanseringen och Level 3 automation (så att föraren kan rikta uppmärksamheten någon annanstans under vissa körförhållanden) i slutet av decenniet. Kommersiella versioner kan vara redo för nivå 4-automatisering, vilket innebär att pedaler eller styrning kanske inte ens är tillgängliga i vissa situationer.

Den är redo för elektriska husbilar på mjukvarufronten med specialanpassade navigationssystem som tillgodoser extra storlek och laddningsbehov, föreslår företaget, och det noterade det intelligenta laddnings- och lasthanteringssystemet som det har utvecklats med och för Deutsche Post DHL.

Mercedes-Benz eSprinter sortiment och effektivitetstest

Mercedes-Benz eSprinter sortiment och effektivitetstest

Synergierna kan löna sig stort, med en rad bilar, stadsjeepar och skåpbilar som individuellt känns mer distinkta men har en delad komponent under. Över hela världen säger Mercedes att 80 % av dess återförsäljare servar både personbilskunder och skåpbilskunder, och de två divisionerna delar IT- och back-end-system. Skåpbilar parades ihop med personbilar som en del av företagets uppdelning i början av 2022 i två företag: Mercedes-Benz (bilar och skåpbilar) och Daimler Trucks (lastbilar och bussar).

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button