Nyheter

Mercedes avslöjar Vision One-Eleven elektrisk superbilskoncept

Under 1970-talet rullade Mercedes-Benz ut en serie superbilskoncept som alla fick namnet C111, som fungerade som testbäddar för olika teknologier som spänner över allt från drivlinor till lättviktskonstruktion till aerodynamisk design.

Mer än ett dussin byggdes, med några av de senare C111-koncepten som användes för att sätta olika rekord under höghastighetstestning på Italiens Nardo-testbana. Det sista konceptet, C111/IV, innehöll en 4,8-liters V-8 med en kapacitet på 493 hk. Den lyckades nå en topphastighet på 251 mph under testning 1979.

Mercedes har nu återupplivat serien med konceptet Vision One-Eleven. Konceptet, som presenterades på torsdagen, undviker sina föregångares förbränningsmotor till förmån för det senaste inom elfordons drivlinateknik.

Mercedes har ont om detaljer men bekräftade att drivlinan består av ett par axialflödesmotorer utvecklade av YASA, en expert på högpresterande elmotorer som Mercedes förvärvade 2021. Axialflödesmotorer är både lättare och mindre än en konventionell radialmotor. flödesmotor med liknande effekt. Det är dock svårare att tillverka axialflödesmotorer, vilket gör dem mycket mindre kostnadseffektiva. Mercedes planerar att bygga axialflödesmotorer vid en fabrik i Berlin, där den första applikationen troligen kommer att vara en dedikerad EV från AMG runt mitten av årtiondet.

Vision One-Eleven har också bekräftats av Mercedes att ha en ny design för sitt batteri. Den har vätskekylning och använder en cylindrisk cell med en kemi som liknar den som finns i Formel 1. Vid utvecklingen av batteriet lutade sig Mercedes mot sin Mercedes-AMG High Performance Powertrain-division som bygger drivlinorna för Mercedes F1-teamet.

”Mercedes-Benz Vision One-Eleven kombinerar hisnande design med banbrytande drivlinateknologi”, sa Markus Schäfer, Mercedes tekniska chef, i ett uttalande. ”Som sin historiska namne, utforskar den nya vägar för framtidens sportprestanda.”

Exteriören på Vision One-Eleven-konceptet kan låna generöst från den ursprungliga C111, men den introducerar också en mer extrem tillämpning av Mercedes One-Bow designform. Från den låga framänden till den muskulösa baksidan ger en slät bågliknande form från sidan det 46-tums höga konceptet en solid, nästan skulpturell look och känsla.

Inträde till kabinen sker via ett par måsvingedörrar, som återigen är ett element lånat från den ursprungliga C111:an, samt den ikoniska 300SL måsvingesportbilen. Och istället för det racerbilsliknande utseende som de flesta superbilar använder för sina interiörer, har Vision One-Eleven en mer lounge-liknande känsla. Mercedes sa att detta val av design speglar en framtid där även superbilar kommer att kunna köra på egen hand. Passagerarna vill ha en bekväm miljö när de inte är fokuserade på att köra.

Mercedes-Benz Vision One-Eleven koncept

Mercedes-Benz Vision One-Eleven koncept

Mercedes-Benz Vision One-Eleven koncept

Mercedes-Benz Vision One-Eleven koncept

Mercedes-Benz Vision One-Eleven koncept

Mercedes-Benz Vision One-Eleven koncept

Mercedes sa att färgerna och materialen som används i konceptet är en glimt av framtida lyx. Ljusa färger drar till sig omedelbar uppmärksamhet, medan återvunnet material ger en känsla av hållbarhet.

Liksom de ursprungliga C111-koncepten är Vision One-Eleven inte avsedd för produktion, även om delar av dess design och teknik sannolikt kommer att filtrera ner till framtida Mercedes-bilar på väg till utställningslokalen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button