Nyheter

Mazda söker Panasonic för cylindriska elbilsbatterier

Mazda har inlett diskussioner med Panasonic om leverans av cylindriska battericeller för framtida elbilar, meddelade de två företagen på onsdagen.

Målet med diskussionerna är att få fram ett avtal för Panasonic att leverera celler från fabriker i Japan och Nordamerika för användning av Mazda i elbilar ”som planeras att lanseras under senare hälften av 2020-decenniet”, enligt ett pressmeddelande. Företagen pratar dock bara, utan något fast avtal på plats.

Inga ytterligare detaljer gavs, men celler som levereras från Nordamerika kommer sannolikt att komma från en ny fabrik i De Soto, Kansas, som har påståtts vara den största batterifabriken i världen.

Panasonic cylindriska EV-battericeller

Relationen mellan Panasonic och Mazda går tillbaka till 2012, då Panasonic levererade batterier till Mazda Demio EV, som hyrdes ut till kunder i Japan i begränsad omfattning. Ett samarbete i detta skede skulle kunna bli mer långtgående.

Bortsett från MX-30 med begränsad volym som endast är för Kalifornien, har Mazda inga elbilar i sitt sortiment i USA. Det kommer att förändras med en ren EV-plattform som kommer under andra halvan av detta decennium, och utgör grunden för flera modeller som ska lanseras mellan 2025 och 2030. Mazda sa 2021 att man förväntar sig att hela sortimentet kommer att ha en viss grad av elektrifiering år 2030, med elbilar som utgör 25 % av det totala antalet.

Hybrider, inklusive den nyligen lanserade 2024 Mazda CX-90 plug-in hybriden och en planerad CX-50 hybrid, kommer att överbrygga klyftan tills elbilar baserade på den planerade dedikerade plattformen anländer.

2022 Mazda MX-30

2022 Mazda MX-30

Mazda har indikerat att elbilar med längre räckvidd inte är framtiden, men användningen av cylindriska celler kan ge effektivitetsvinster. Det är det valda cellformatet för Lucid och Tesla – de två ledande elbilsmärkena. Tesla är Panasonics främsta elbilsbatterikund; Lucid meddelade 2022 att de också skulle börja använda Panasonic-celler.

Se även  2023 Ford F-150 Lightning ger lite mer räckvidd för mycket mer pengar

Etablerade biltillverkare har dock varit långsammare med att anta cylindriska celler. BMW bekräftade ett skifte till detta format för framtida elbilar förra året, och General Motors enligt uppgift funderar på cylindriska celler för vissa applikationer.

Mazda testade elektriska kontra hybriddrivlinor för flera år sedan och drog slutsatsen att förarna föredrog egenskaperna hos elbilar. Istället för att ta det som ett ledtråd för att påskynda utvecklingen av elbilar, har Mazda mest fokuserat på ansträngningar för att förbättra effektiviteten hos förbränningsmotorer med intressanta, men i slutändan misslyckade, projekt som SkyActiv-X homogen laddningskompressionständningsmotor (HCCI) och SkyActiv -D diesel.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button