Nyheter

Mazda patenterar hybriddrivlina med roterande, 3 elmotorer

För många purister kommer Mazda för alltid att vara kopplad till den roterande motorn som företaget först lanserade i 1967 års Cosmo Sport och senare i en serie av RX-märkta sportbilar.

Genom åren har roterande motorer spelat en betydande roll i företagets historia, bland annat drivit en Le Mans-vinnare, och tidigare i år gjorde motorn comeback, som en räckviddsförlängare för den kompakta elektriska crossovern MX30, dock inte i USA

Men kanske vi ser en kraftfullare rotary i en modern RX? Det största hindret är fortfarande att få den bränsletörstande motorn att följa de strikta utsläppsbestämmelserna samtidigt som den ökar produktionen. Mazdas sista roterande sportbil, RX-8, hade bara 232 hk men en V-8-liknande törst.

Patentaktiviteten tyder på att Mazda tittar på hybridteknik som en möjlig lösning för en bil med en roterande motor som direkt driver hjulen.

Mazda-patent som beskriver en roterande hybriddrivlina

Som först upptäcktes av The Drive, publicerades ett patent som Mazda lämnat in hos USA:s patent- och varumärkesmyndighet denna vecka och beskriver ett hybridsystem där en frontmonterad roterande motor (12) är ihopkopplad med en elmotor (16), med de två kraftenheterna som skickar drivning till en växellåda (14c) och slutligen bakhjulen (2a). Ytterligare två elmotorer (20), som beskrivs som navmotorer på hjul, kompletterar drivlinan och ger den fyrhjulsdrift.

Ett liknande patent dök upp förra året men det senaste ger mycket mer detaljer om den elektriska sidan av drivlinan. De två in-wheel-motorerna beskrivs som 17-kw (23-hk) induktionsmotorer, medan motorn parad med den roterande beskrivs som en permanentmagnet synkronmotor med 25 kw (36 hk).

Det senaste patentet har också ett intressant koncept för batterisystemet (18) för att lagra återvunnen energi och driva elmotorerna. Det är ett unikt system med variabel spänning där fyra individuella 48-volts batterisystem är förpackade för idealisk viktfördelning. Systemen agerar individuellt under normal körning, men när toppeffekt krävs kan switchar koppla ihop batterierna till 96-voltsenheter. En sådan design innebär att färre högspänningsanslutningar krävs, vilket bidrar till att minska vikten.

Se även  2024 Aston Martin DB12, 2025 Mini Cooper S: Bilnyheters rubriker

Mazda har inte nämnt några planer på att lansera en modern roterande sportbil, även om det har funnits många tips genom åren, som kulminerade med avslöjandet av RX-Vision-konceptet 2015. All patentaktivitet tyder på att Mazda har inte har inte gett upp idén om en roterande sportbil, inte ens i en värld med ständigt skärpta utsläppsnormer.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button