Reviews

Mazda MX-5 recension 2023 | Auto Express

Mazda MX-5 är ett unikt erbjudande på nybilsmarknaden, där den senaste bilen fortsätter en stolt tradition av sportiga bakhjulsdrivna tvåsitsiga. Kombinationen av blygsamma uteffekter, smidigt chassi och en sublim manuell växellåda betyder att det är ett utmärkt sätt att lära sig om bilhantering, men den vardagliga användbarheten och fantastiska tillförlitligheten gör att den kan vara mer än en sommarleksak.

Mazdas påstående att den senaste MX-5:an återgår till den ursprungliga bilens formel och erbjuder en genuin sportbilsspänning kvarstår, men för köpare med en budget kommer MX-5 att vara svårare att motivera eftersom priserna fortsätter att stiga år efter år.

Om Mazda MX-5

Fjärde generationens Mazda MX-5 passar den klassiska roadstermallen och har massor av spänning att erbjuda. Det är planetens mest sålda tvåsitsiga sportbil, och den har förtjänat ikonisk status i sin 25-åriga historia och blivit lika allmänt förekommande som de brittiska sportbilarna den efterliknade när den först kom 1989.

MX-5 Mk4 kom mot slutet av 2015 och var mindre, effektivare och mer än 100 kg lättare än sin föregångare. Mk4 uppdaterades 2018 men på typiskt Mazda-sätt var det en liten ansiktslyftning som ett resultat av feedback från kunder. Både 1,5- och 2,0-litersversionerna fick en liten ökning i kraft och blev WLTP-kompatibla, säkerhetskit med mer standardpassning monterades, liksom en teleskopisk rattstång för en bekvämare körställning. Ytterligare revisioner gjordes i början av 2020 med en omarbetad modellserie och ytterligare standardutrustning.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Långtidstester
Vägprover

Kraften kommer från 1,5- och 2,0-liters bensinmotorer, men de som väljer den förstnämnda kommer inte att känna att de missar något eftersom MX-5 är lika trevlig att köra med båda enheterna. Tre trimnivåer finns tillgängliga: Prime Line, Exclusive Line och Homura, med priser som nu börjar från ett morrhår under £28 000.

Den mindre motorn på 130 hästkrafter finns tillgänglig på Prime Line- och Exclusive Line-specifikationerna, medan den större motorn på 181 hästkrafter endast kan fås om du väljer Exclusive Line eller toppklass Homura-trim. En sexväxlad manuell är standard i hela sortimentet.

Det finns två karossmodeller tillgängliga: en cabriolet med tygtak och den hopfällbara targa-hårdöverdelen på MX-5 RF. Vi föredrar den förra för dess renare förarupplevelse och utseende, och det faktum att det är cirka 2 000 pund billigare, men de som efter lite mer säkerhet och förfining kommer att välkomna metalltaket på RF. Det är också den enda modellen som finns med möjlighet till en sexväxlad automat, men den erbjuds exklusivt med 2,0-litersmotorn.

Rivaler för Mazda MX-5 är knappa nuförtiden, men de finns. Mest uppenbart är de numera nedlagda Fiat 124 Spider och Abarth 124 Spider, som delar sin löparutrustning med MX-5 men använder olika motorer, och även den nyligen yxade Audi TT. Liknande sportiga icke-konvertibla rivaler kan inkludera Toyota GR86, och BMW 2-serien på en push.

Om du verkligen menar allvar med att äga en sportbil och inte har något emot att offra funktionalitet och komfort, är det också värt att överväga den utmärkta – men otroligt gammaldags – Caterham 7, som vi ställde mot MX-5 2021.

För en alternativ recension av Mazda MX-5, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  Ny Renault 5 Turbo 3E konceptgranskning

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button