Luxury car

Mazda CX-90 Bagagetest: Hur mycket utrymme bakom tredje raden?

CX-9 var ett av de första fordonen som bagagetestades … och förblev ett av de minsta treradiga fordonen som bagagetestades under de följande fyra åren. Wow, har jag verkligen gjort dessa så länge?!?

Hur som helst, CX-9 hade 14,4 kubikfot utrymme bakom sin upphöjda tredje rad, som är i den nedre delen av segmentet. Tja, CX-9 är död. Länge leve den nya 2024 års Mazda CX-90. Med den där extra nollan får du extra finurlighet, extra kraft, extra hybridtillgänglighet och, viktigt för just den här träningen, extra lastutrymme. Men inte så mycket extra. Specifikationerna säger att de flesta versioner har 14,9 kubikfot, så förvänta dig inte en stor förbättring här.

”De flesta” versioner skulle inkludera denna CX-90. CX-90 Turbo S-versionen har dock bara en tredjerad för två personer snarare än en treplats, vilket av någon anledning ökar lastkapaciteten tillbaka dit till 15,9 kubikfot. Jag är nyfiken på hur det skulle påverka det du ska se, men för nu, till en version som jag faktiskt kan testa.

Ovan till vänster är det lediga utrymmet. Det är ganska typiskt för en treradig familjecrossover, men den skiljer sig definitivt från CX-9 på bilden ovan till höger. CX-90 verkar inte ha lika mycket djup, men som det visar sig är det en optisk illusion. Den övre delen är definitivt mindre krattad, vilket borde göra skillnad genom att ge ett boxare område som är bättre lämpat för att stapla påsar.

Tyvärr…

CX-90 ärver inte CX-9:s användbara förvaringsområde under golvet, vilket avsevärt utökade det tillgängliga utrymmet.

Jag har fått höra att det är så golvytan ser ut oavsett om du får turbodrivlinan eller laddhybriden, den senare som denna CX-90 har.

Se även  McLarens nya designchef arbetade tidigare på Aston Martin, Bugatti

Med allt detta övervägt, låt oss se hur lastbärande förmågor skiljer sig (och om du undrar kommer jag att komma till jämförelser med nuvarande till salu rivaler senare).

Som med alla bagagetester använder jag två medelstora rullväskor som skulle behöva checkas in på flygplatsen (26 tum långa, 16 tum breda, 11 djupa), två rullande resväskor som knappt får plats i luftrummet (24L x 15W) x 10D), och en mindre roll-aboard som passar lätt (23L x 15W x 10D). Jag inkluderar också min frus snygga övernattningsväska bara för att piffa upp sakerna lite (21L x 12W x 12D).

Inte illa, ärligt talat. Det skulle vara de fyra minsta väskorna, inklusive den snygga väskan som knappt får plats. Som jämförelse kunde CX-9 inte passa den snygga väskan, även om en lite mindre stel duffel skulle passa.

Som sådan gör det mindre krattade övre lastutrymmet faktiskt stor skillnad här. Det gör att CX-90 effektivt kan överträffa det belopp som CX-9 kunde uppnå MED golvförvaringen räknad. Om du inte räknade med det skulle CX-90 vara ännu bättre.

Som sagt, avsaknaden av ett förvaringsutrymme under golvet betyder att CX-90 inte kan hålla lika mycket som (medurs från övre vänster) Honda Pilot, Kia Telluride, Subaru Ascent och Nissan Pathfinder. Den rymmer också samma väskor som Toyota Highlander, men den är mycket sämre passform.

Så även om den är bättre än CX-9, är det inte sagt den där mycket. Det följer fortfarande alla mainstream-rivaler. Mwah-mwahsämst i klassen.

Men vänta, Mazda har premiumambitioner och resten av CX-90 visar verkligen att den uppnår dem. Hur är det med lyxmodeller?

Se även  Lamborghini Huracán Tecnica balanserar bana och gata

Av de modeller jag har testat visar det sig att den är exakt samma som Volvo XC90 och MYCKET bättre än Cadillac XT6. Så varsågod, CX-90:s lastkonkurrenskraft beror helt på om du betraktar den som en lyxmodell eller inte.

Till sist, det är en sak till. Själva bakluckan.

Den öppnar inte tillräckligt högt. Jag klonkade mitt huvud tre gånger när jag gjorde det här testet. Jag måste bokstavligen böja mig för att komma under där. Konkurrenterna är också mycket bättre i detta avseende.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button