Reviews

Mazda CX-30 recension 2023 | Auto Express

Det går inte att förneka att Mazda CX-30 är en väl avrundad kompakt SUV. Faktum är att interiörens byggkvalitet överträffar majoriteten av dess vanliga rivaler. Detta, i kombination med en populär SUV-kaross och ett rekordhögt Euro NCAP-krocktestresultat för skydd av vuxna passagerare, kan hjälpa till att se CX-30 bli en av Mazdas mest sålda modeller.

Det är inte perfekt, sinne, med rivaler som Skoda Karoq och Peugeot 3008 som lovar mer när det gäller praktiska egenskaper och bredare utbud av drivlinor. Trots det finns Mazdas kompakta SUV med banbrytande motorteknik och är utmärkt att köra – den sistnämnda kvaliteten är något få stadsjeepar och crossovers erbjuder. När allt kommer omkring är CX-30 ett övertygande fall för sig själv.

Om Mazda CX-30

Eftersom Mazdas CX-30 är den första i sitt slag har den inte en lång historia av kompetenta föregångare att se tillbaka på. Som sagt, det japanska märkets bilutbud anses inte ha några dåliga äpplen och CX-30 delar en del av den teknik som redan setts i sina imponerande stallkamrater.

Det finns bara en karossmodell tillgänglig med CX-30, och det är en femdörrars SUV-form. Utöver detta finns det fem kärntrim att välja mellan; SE-L, SE-L Lux, Sport Lux, GT Sport och GT Sport Tech, med billigare versioner av båda GT-modellerna erbjuds också (exklusive standard Bose ljudsystem).

Fler recensioner

Bilgruppstest
Vägprover

Utrustningen är stark över hela sortimentet, med godsaker som luftkonditionering, farthållare, Apple CarPlay och Android Auto-anslutning som standard för alla. När det gäller motorer finns det bara två bensinenheter tillgängliga. En Mazda kallar ”Skyactiv-G” med 120 hk och den andra ”Skyactiv-X” som levererar 183 hk.

Båda dessa motorer har ett mild-hybridsystem men det är bara det senare som använder Mazdas innovativa kompressionständningssystem (mer om detta senare). Till skillnad från vissa rivaler är alla trimnivåer och motorer tillgängliga med antingen manuell eller automatisk växellåda, medan de mer kraftfulla 183 hk-modellerna kommer med antingen fram- eller fyrhjulsdrift.

Mazda är inte känd för att göra out-and-out prestandaversioner av sina vanliga bilar, och även de som den har gjort har varit anspråkslösa och förglömliga – få skulle se en MPS-version av andra generationens Mazda 3 på vägen. Istället säkerställer den japanska biltillverkaren att dess standardmodeller har en bra mängd förartilltal, och CX-30 är inget undantag från det.

Om det är något som CX-30 har av skopans belastning så är det rivaler. Mellanstora stadsjeepar och crossovers verkar dyka upp oftare än förfrågningar om att acceptera webbplatscookies. I ena änden av skalan finns fler premiumalternativ som BMW X1, Mercedes GLA, Audi Q2 och Lexus UX. Medan det i andra änden finns mindre glamorösa rivaler som Vauxhall Grandland och Honda CR-V.

De bilar som CX-30 verkligen måste slå är klassledande, inklusive Skoda Karoq, SEAT Ateca och Peugeot 3008. I stort sett gör Mazdas prisstruktur att den kan konkurrera med de flesta av sina konkurrenter, även om vissa av de tyska konkurrenterna kan lätt långt överstiga priset på en toppklassig CX-30.

För en alternativ recension av Mazda CX-30, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  MG ZS recension 2023 | Auto Express

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button