Luxury car

Maserati tar farväl av V-8 med speciella Ghibli, Levante

Maserati kommer att använda veckans 2023 Goodwood Festival of Speed ​​för att presentera Ghibli 334 Ultima och Levante V8 Ultima, bekräftat av biltillverkaren som dess sista modeller som är utrustade med en V-8-motor.

Maserati V-8s era går tillbaka till 1959 när Maserati 5000GT lanserades, med den första av bilarna som byggdes för Irans sista Shah, Mohammad Reza Pahlavi. Den italienska karossbyggaren Touring Superleggera avslöjade en modern hyllning till Shahens bil 2018.

De nya Ghibli 334 Ultima och Levante V8 Ultima kommer var och en att byggas i en serie på bara 103 enheter, antalet matchar byggkörningen för den ursprungliga 5000GT.

Maseratis nuvarande V-8 är en turboladdad 3,8-liters enhet som ursprungligen utvecklades av Ferrari. Den utvecklar en topp på 572 hk och finns i Trofeo-klasserna Ghibli, Levante och Quattroporte.

2024 Maserati Ghibli 334 Ultima

2024 Maserati Ghibli 334 Ultima

Ghibli 334 Ultima drar nytta av flera modifieringar, främst inom området aerodynamik, för att öka dess prestanda jämfört med den redan potenta Ghibli Trofeo. Siffran i dess namn hänvisar till den nya topphastigheten mätt i km/h, vilket översätts till 207 mph, upp från Trofeos 202 mph.

Några viktbesparande åtgärder och nya däck hjälper också till att förbättra accelerationen, sa Maserati. Tiden 0-62 mph för Ghibli 334 Ultima anges till 3,9 sekunder, ned från Trofeos 4,3 sekunder.

För att få den att sticka ut kommer Ghibli 334 Ultima att erbjudas exklusivt i en kombination av blå färg och terrakottaläder som påminner om Shahs 5000GT. Den kommer också som standard med ett karbonpaket, 21-tumshjul och en ”334”-grafik på var och en av framskärmarna.

Se även  Lotus Elise Köpguide - Lista över exotiska bilar

På samma sätt kommer Levante V8 Ultima att ha en ”V8 Ultima”-grafik på var och en av sina framskärmar, plus ett kolfiberpaket och 22-tumshjul. Köpare av suven kommer att kunna välja Ghibli 334 Ultimas blå färg eller svart som alternativ.

2024 Maserati Levante V8 Ultima

2024 Maserati Levante V8 Ultima

Tillgänglighet och prissättning för den amerikanska marknaden har inte tillkännages.

Sedan Shahs 5000GT har Maserati byggt mer än 100 000 bilar med en V-8, inklusive sex generationer av Quattroporte, plus den tidigare generationens GranTurismo, vars produktion sträckte sig över 12 år.

Maserati ger inte upp förbränningsmotorer än. Biltillverkaren kommer att fortsätta att erbjuda modeller som drivs av sin turboladdade 3,0-liters V-6 fram till 2030, då det kommer att bli ett helt elektriskt märke.

Redan 2025 kommer varje modell i Maserati-serien antingen vara en elbil eller erbjuda ett elektriskt tillval. Övergången har redan börjat med de elektriska Folgore-versionerna av den omdesignade GranTurismo-sportbilen och nya Grecale kompakta crossover som kom i år.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button