Nyheter

Maserati MC20-baserade GT2 avslöjad, börjar tävla 2023

Maserati kommer att återvända till sportbilsracing i år med en ny GT2-specifik racerbil baserad på dess MC20 superbil.

Den nya racerbilen är officiellt Maserati GT2, och den gjorde sin debut på fredagen vid sidan av 24 Hours of Spa, höjdpunkten i den SRO-sanktionerade GT World Challenge Europe.

Även om den serien är öppen för GT3-specifika bilar, är Maserati inställd på att tävla i SRO:s GT2 European Series. Serien är öppen för kundteam och inkluderar racerbilar baserade på Audi R8, KTM X-Bow, Mercedes-Benz AMG, Porsche 911 med flera.

Maseratis GT2 kommer att börja köra i slutet av 2023 och delta under hela säsongen 2024, sa biltillverkaren.

2023 Maserati GT2 racerbil

GT2 är nära kopplad till vägbilen MC20. Den kör samma turboladdade 3,0-liters V-6 (effekten är beroende av Balance of Performance), även om racerbilen antar en mycket vildare aerodynamisk design med större sidointag och en justerbar bakvinge fäst via svanhalsstag. Det finns också den märkbara främre splittern och den bakre diffusorn, och enligt Maserati finns det också ett helt plant golv som hjälper till att förbättra luftflödet.

Racebilens hela kaross är också gjord av lätta kompositmaterial. Karosspanelerna har en design med snabb släppning för att säkerställa att nya komponenter snabbt kan bytas in, sa Maserati. Stänkskärmarna är också en ny design för att rymma ett bredare spår. De har lameller framtill och de tidigare nämnda större sidointagen bak, de senare riktade mot radiatorer.

Andra områden som är specifika för racerbilen inkluderar fjädringskomponenterna (justerbara dämpare och justerbara krängningshämmare), 6-växlad sekventiell transmission, snabbkopplingsratt och 6,5-tums förarinformationsdisplay. ABS-systemet är också specifikt och kan kalibreras av föraren bakom ratten.

GT2 har några stora skor att fylla. Vissa läsare kommer ihåg MC20:s föregångare, den Ferrari Enzo-baserade MC12, som tävlade i FIA GT-serien under 2000-talet och var framgångsrik i inte mindre än tre 24 Hours of Spa-lopp (2005, 2006 och 2008).

Maseratis återkomst till motorsport startade i år med ett fabriksstödt team som tävlade i Formel E-världsmästerskapet. Biltillverkaren arbetar också på en MC20-banbil som är baserad på MC20 och som potentiellt kan vara en föregångare till en racerbil designad för GT-klasserna i IMSA SportsCar Championship eller FIA World Endurance Championship.

”Vårt DNA och vår anda har alltid legat i racing,” sa David Grasso, Maseratis VD, i ett uttalande. ”Nu mer än någonsin vill vi återuppväcka och ge näring åt den tävlingspassion som alltid har kännetecknat och motiverat oss att uppnå stora milstolpar.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button