Reviews

Maserati Grecale Trofeo 2023 recension

Dom

Den toppspecifika Maserati Grecale Trofeo erbjuder seriös prestanda med massor av italiensk karisma till den. Det vassa chassit och den imponerande drivlinan är plus, men på brittiska vägar är körningen fortfarande inte riktigt så bra som den borde vara, och den saknar det ultimata engagemanget hos vissa rivaler. Utöver detta gör priset på nära 100 000 £ det betydligt dyrare än konkurrenterna, utan den breda förmågan att motivera det.

Grecale Trofeo är Maseratis helt nya högpresterande medelstora SUV designad för att slåss mot populära – och lukrativa – rivaler som BMW X3 M Competition, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio och Jaguar F-Pace SVR. Den ligger i toppen av ett sortiment som också inkluderar två mer blygsamma fyrcylindriga bensinalternativ eftersom Trofeos två extra cylindrar kommer med en rejäl prisuppgång, till strax under 100 000 pund.

Lyckligtvis är dess motor inte vilken gammal högpresterande sexcylindrig som helst, utan den dubbla turboladdade Nettuno-enheten som också finns i superbilen MC20 – om än avstämd för att producera 523 hk och 620 Nm i vridmoment. Speciellt utvecklad av Maserati, den integrerar mycket smart tvåkammarförbränningsteknik som hjälper till att skapa en större smäll som resulterar i massor av kraft, med tanke på motorns begränsade kapacitet.

Tack vare fyrhjulsdrift och en snabbt växlande åtta-växlad automatisk växellåda är Trofeo snabb, sprintar från 0-62 mph på 3,8 sekunder, vilket gör den snabbare på papperet än de flesta nyckelrivaler som alla sitter runt fyra sekunders märket.

Det känns snabbare på vägen också. V6-enheten har liten fördröjning och turbokompressorerna rullar upp snabbt, vilket hjälper till att slunga Grecale framåt i en imponerande hastighet. Det ackompanjeras av ett grufft soundtrack, och även om det inte är det mest musikaliska, är det åtminstone autentiskt. Dra i den rattstångsmonterade uppväxlingspaddeln i Corsa-läge och ett högt snäpp bryter ofta ut från avgaserna när utväxlingarna växlar. Växellådan är snabb nog att växla, och är dessutom tillräckligt smidig och förfinad i de vanliga Comfort- eller GT-inställningarna.

Se även  Volvo V60 recension 2023 | Auto Express

I sitt mest aggressiva Corsa-läge slappnar Grecales Vehicle Dynamics Control Module av sitt grepp om bilens stabilitetskontroll, vilket ger oss vår bästa chans att känna av Trofeos dynamiska förmåga. Chassit känns verkligen lekfullt, med en bakåtriktad kraftleverans som rensas upp av sin elektroniska bakre diff med begränsad glidning. Det känns inte helt annorlunda mot en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – föga förvånande med tanke på att de två delar Giorgio-plattformen – men med ett mindre frenetiskt och mer sofistikerat uppträdande.

Maserati-plattformen har fått sin axelavstånd förlängd jämfört med Stelvio, så det finns gott om plats inuti Grecale; passagerare kommer inte att klaga på huvudet och benutrymmet. Trofeo klarar sig utan den milda hybridtekniken hos de mindre varianterna, så denna toppspecifika bil har också mer bagageutrymme, på 570 liter.

Den viktigaste skillnaden mellan de hetaste Grecale- och Stelvio-modellerna återfinns i fjädringen, där Maserati har en standarduppsättning för adaptiv luftfjädring i stället för Alfas spiralfjädrar. Men trots luftfjädrarna känns körningen fast även i sin mjukaste standardinställning. I Sport- och Corsa-lägen kan du självständigt vrida tillbaka dämparna till en mindre aggressiv inställning, men oavsett är Trofeo en fast åkande bil och 21-tumshjulen kan ibland krascha över skarpa intrång i vägbanan.

Avvägningen är stram kroppskontroll, som tillsammans med den snabba styrställningen hjälper Trofeo att känna sig smidig och sammansatt. Själva styrningen är exakt och ganska lätt, men är ändå inte utrustad med någon känsla för kommunikation, så du måste lita på att greppet finns där och i fyrhjulsdriftsystemets dragkraft.

Grecales interiör känns dock plysch, högspecifik och mycket välutrustad. I typisk Maserati-stil är materialkvaliteten i toppklass, med mjuka vaxartade läderytor på sätena, instrumentbrädan och dörrarna matchade med olika kolfiberdetaljer.

Se även  Ny Mercedes-AMG SL 55 2023 recension

En lyxbil har att erbjuda stark teknik nuförtiden också, och tack och lov har Maserati tagit till sig detta med sitt senaste infotainmentsystem. Precis som den senaste GranTurismo, erbjuder Grecales gränssnitt högupplöst grafik på både dess centrala 12,3-tums pekskärm och mindre nedre pekskärmsgränssnitt som hanterar luftkonditioneringen och tilläggsfunktionerna. Det finns också ett skarpt digitalt instrumentpanel, plus en ny digital tolkning av Maseratis ikoniska instrumentbräda-monterade klocka.

Touch-responsen är bra, och det finns gott om funktioner med Apple CarPlay och Android Auto-anslutning snabbt och enkelt att ansluta. Andra anslutna tjänster och Amazon Alexa-integration har också. Det finns ett nytt röststyrningssystem som heter Maserati Intelligent Assistant, med bilens digitala klocka i fokus för detta. Det är det första sådant systemet som finns i en Maserati och kan även visa en G-kraftsavläsning.

En nackdel med bilens två ton plus tjänstevikt och den imponerande prestandapotentialen är Trofeos effektivitet, men om du är i den här delen av marknaden kommer du att förvänta dig stadsbilsbränsleräkningar. Det kan dock göra räckvidden mer problematisk med en 64-liters bränsletank och en påstådd ekonomi på 25,2 mpg (plus 254 g/km CO2-utsläpp).

Mot sina icke-italienska rivaler har Grecale förvisso attraktionskraft, men på den här nivån finns det hård konkurrens. Jaguars briljanta F Pace SVR och dess V8-motor hittar en ännu bättre balans mellan GT-liknande komfort och spänning för angelägna förare, och om du är ute efter den ultimata högpresterande körupplevelsen i klassen kan BMW:s X3 M Competition fortfarande gå framåt. För vissa kommer dock attraktionen av Maserati-märket kopplat till en önskvärd och konkurrenskraftig högpresterande SUV att vara allt de letar efter.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button