Nyheter

Maserati-chefen Bill Peffer finslipar Tridentens tvådelade tillvägagångssätt

Maserati befinner sig i samma brytpunkt som resten av fordonsindustrin. Men när det italienska lyxmärket med motorsportstamningen förbereder sig för hundraårsjubileet av sin första bil – Tipo 26 som körde första gången 1926 – gör det vad ingen annan biltillverkare gör: Maserati har sett över sin produktlinje genom att i princip tillverka två av varje modell , en förbränningsversion och en batterielektrisk version. Den följer också trenden genom att utöka sitt utbud av lyxsuvar för att samarbeta med sina superbilar och prestanda lyxsedaner.

Bill Peffer, VD för Maserati Americas, satte sig ner med Motor Authority en regnig sommardag i Chicago för att ge en överblick och ett resonemang för denna avgjort annorlunda inställning till fordonsmotvinden.

Bill Peffer, VD för Maserati Americas, poserar bredvid 2024 års Maserati GranTurismo

Kort sagt, det kommer att ta pengar, en hel del spendera pengar.

”Detta hade inte varit möjligt om vi inte varit en del av en stor grupp som Stellantis,” förklarade Peffer. ”Vi ser de investeringar som görs inom industrin i elektrifiering. Vi har gått bortom vändpunkten så det här är ingen modefluga. Som ett globalt varumärke som är toppen av Stellantis 14-märkessortiment, är vårt jobb att leda och inte följa.”

Maserati visar upp en ny produktlinje

Peffer visade upp vad som leder Maserati treudden i ett provisoriskt showroom i Chicago: MC20-superbilen i mitten bak som ledde Maserati-renässansen 2022; GranTurismo coupe (den elektriska Folgore-modellen hade inte kommit ännu); och den Grecale mellanstor crossovermellan Porsche Macan och Porsche Cayenne, och redo att bli märkets bästsäljande modell i segmentet med högsta volym.

2022 Maserati MC20

2022 Maserati MC20

2022 Maserati MC20

2022 Maserati MC20

2022 Maserati MC20

2022 Maserati MC20

2022 Maserati MC20

2022 Maserati MC20

”När någon går in i vårt showroom idag, kommer de inte att känna igen det från 12 eller 18 månader sedan,” sa Peffer och visade upp de treuddformade ventilationsöppningarna över 621-hk dubbelturbo 3,0-liters V-6 bakom två säten i MC20.

Döpt till Nettuno, eller Neptunus i linje med Maseratis arv av havet och vinden, är det den första motorn som Maserati utvecklat på två decennier, efter det decennier gamla partnerskapet mellan Maseratis inköpsmotorer från Ferrari. 2016 separerade det dåvarande moderbolaget Fiat Chrysler Automobiles officiellt från Ferrari, som blev börsnoterad. Ett avtal kvarstod för Ferrari att tillhandahålla Maserati-motorer till och med 2024, vilket är när V-8-eran slutar i Maserati efter 65 år, som det redan har gjort med så många andra lyxbilstillverkare.

Se även  Sony-Honda joint venture lanserar elbilar med start 2026

”Efter 2024, efter att de sista V-8:orna har byggts, kommer den nuvarande generationen av Ghibli, Quattroporte och Levante att gå ner i sin nuvarande iteration och lämnar dig Grecale, GranTurismo och Gran Cabriolet, MC20 och (MC20) Cielo, ” förklarade Peffer.

2023 Maserati MC20 Cielo

2023 Maserati MC20 Cielo

Det markerar slutet på den mellanstora Ghibli-sedan som hade varit ingångspunkten för märket innan lanseringen i år av 2024 Maserati Grecale som, liksom Ghibli, har fått sitt namn från ett berömt vindmönster. Det markerar också böjningspunkter för både Levante och Quattroporte.

”Vi har utvecklats från ett lyxigt prestandamärke sedan till en leverantör av lyxsuvar med prestanda – med två erbjudanden på kort sikt – och superbilar”, sa den 53-årige Peffer med en mätt uppfattning om 108-års- gammalt märke står nu. ”Vi är i stadsjeepar eftersom det är 80 % av där lyxindustrin är. Men superbilar, prestandabilar, banbilar och racerbilar – det är där vår historia har skapats. Vi tror att vi är på en mycket bättre plats på det sättet.”

2023 Maserati Grecale

2023 Maserati Grecale

2023 Maserati Grecale

2023 Maserati Grecale

2023 Maserati Grecale

2023 Maserati Grecale

Den bifurkationen gäller även för drivlinor. Maserati växlar inte bara från V-8:or till en V-6:a med dubbelturbo, och från sedanbilar till crossovers, dess tvådelade drivlina kommer att gälla för minst fem av åtta modeller.

Peffer, som steg i graderna hos Ford, Nissan, Cadillac och nu senast Kia, och som kom till Maserati 2021, erkände förändringen i branschen.

”Jag har varit i branschen i nästan 30 år och jag har inte sett den här förändringsnivån under de senaste fem åren som jag hade de föregående 20 åren”, sa Michigan State alun. ”Det är otroligt hur snabbt dessa förändringar går.”

Förändras som en blixt

Dubbad Folgore, eller ”blixt” på italienska, över hela varumärket GranTurismo Folgore anländer 90 dagar efter att den klassiska tvådörrars, fyrasitsiga tourern anlände till återförsäljarna tidigt i somras. Märkets första BEV har ett batteripaket på 92,5 kwh i form av ett T som passar i drivlinans tunnel och staplas bakom baksätena.

Tre 300-kw-motorer, inklusive två bak, ger 750 hk och 995 lb-ft vridmoment, vilket driver den fyrhjulsdrivna elektriska grand tourern från 0-60 mph på 2,6 sekunder. MC20 Nettuno gör det på 2,9 sekunder, och den väger 1 500 pund mindre.

Se även  2023 Chevrolet Silverado 1500 ZR2 Bison lägger till ännu mer off-road skicklighet till fullstor pickup

”Det är en otrolig mängd vridmoment och energi du kan föra in i dessa fordon,” sa Peffer.

2024 Maserati GranTurismo Folgore första drivrecension

2024 Maserati GranTurismo Folgore första drivrecension

2024 Maserati GranTurismo Folgore första drivrecension

2024 Maserati GranTurismo Folgore första drivrecension

2024 Maserati GranTurismo Folgore första drivrecension

2024 Maserati GranTurismo Folgore första drivrecension

2024 Maserati GranTurismo Folgore första drivrecension

2024 Maserati GranTurismo Folgore första drivrecension

Varje ny bil från MC20 framåt har en elektrisk version eller kommer att vara enbart elektrisk. Det är ett mycket annorlunda och dyrare tillvägagångssätt än många andra lyxbilstillverkare som ringer in nya elektriska modeller på dedikerade plattformar samtidigt som de låter dödsstöten för förbränningsmotorer. BMW gör något liknande med 4-serien, 5-serien och 7-serien, men de kommer alla att uppgradera till en dedikerad EV-plattform med den kommande 3-serien Neue Klasse som kommer runt 2025.

Mercedes EQ-sortiment och Audis elfamilj E-Tron motverkar gasmodeller på åldrande plattformar, medan Jaguar lovar utveckling av endast batteridrivna elfordon 2025, Alfa Romeo 2027 och Lotus 2028. Samtidigt har biltillverkare från Bentley till Volvo, och Mercedes-Benz och Lexus, satte 2030 som måldatum för endast utveckling av batteridrivna elfordon.

Maserati anslöt sig till den sistnämnda gruppen förra året, men den gjorde samtidigt en översyn av sin befintliga serie med nya gasmodeller utvecklade på plattformar för att kunna utbytas mot elektriska framdrivningssystem. Det kommer inte att finnas någon plug-in hybridbro som Volvo, Alfa Romeo och, framför allt, Porsche.

På frågan när Maserati skulle rulla ut sin första dedikerade EV-plattform utan en gasmotsvarighet, svarade han: ”Inom en inte alltför avlägsen framtid.”

Det ryktas att den legendariska Quattroporte, som har funnits i någon iteration i mer än 60 år, bara kommer att vara erbjuds som en elektrisk version när den kommer 2024. Peffer skulle inte bekräfta detta.

2021 Maserati Quattroporte Trofeo

2021 Maserati Quattroporte Trofeo

Maserati och Stellantis

Som ett globalt varumärke som verkar i 77 länder använder Maserati sitt stöd från Stellantis – världens tredje största bilkoncern – som en konkurrensfördel.

”Många av våra konkurrenter är fristående och ärligt talat har de restriktioner i forskning och utveckling för att ta fram dessa teknologier,” sa han. ”Du ser inte ett företag i vår storlek som står ensamt och tar fram ett helt nytt showroom under loppet av 18 månader.”

Se även  Modern AC Cobra kommer 2023

Fördelen med en bankrulle är inte lågkonjunktursäker, baserat på nyare historia. Under de magra åren efter Fiats räddning av Chrysler från konkurs 2009, och så småningom förvandlats till Fiat Chrysler Automobiles, delade interiören i en Maserati sedan alldeles för mycket med en Chrysler 300, från elfönster och dörrknappar till pekskärmsgränssnittet.

Den uppenbara kostnadsbesparingen smutsade ner glorian som sitter i toppen av megavarumärket, och 2019 gick FCA samman med Peugeot, eller PSA Group. Den kombinerade fler europeiska märken med en distinkt fransk stil, inklusive Peugeot, Citroen och DS, samt Vauxhall från Storbritannien och det tidigare GM-märket Opel baserad i Tyskland.

De 14 varumärkena i Stellantis-konglomeratet rankas nu på tredje plats bakom Toyota och Volkswagen som världens största biltillverkare, och Maserati ligger i toppen, ungefär som Bentley för Volkswagen Group.

Peffer upprepade att kostnadsbesparingar eller delar på delar inte är en del av Maseratis planer på att växa in i det nya utrymmet och de nya möjligheter som elektrifieringen ger. Han sa att varumärkets omvandling kommer att vara produktledd.

”Det är inte att justera transaktionspriserna för att komma dit,” sa Peffer. ”Vi tittar på vad som kommer att driva en avsikt i det här utrymmet till en Maserati från en känslomässig synvinkel. Om vi ​​kan få dem känslomässiga om våra erbjudanden vet vi att vi har en bättre chans att behålla dem.”

Peffer erkände att italiensk design och hantverk är lika viktigt som att hedra varumärkets prestationshärstamning, vilket är anledningen till att Maserati gick med i Formel E i år och kommer att använda data som samlats in från racing för att ”bädda in den tekniken i våra vägfordon.”

2023 Maserati Grecale

2023 Maserati Grecale

Teknik både i framdrivningssystemen och anslutning i bilen har blivit ett kritiskt fokus.

”Maserati har inte alltid varit känt för sin teknik,” sa han. ”Teknik är ett utrymme vi snabbt har flyttat in i med denna generation av nya produkter.”

Peffer förblir övertygad om förändringarna som stör bilindustrin, och säker på Tridents förnyade produktlinje och tvådelade inställning till framdrivning.

”Vi är inte för alla, och det är okej för oss,” sa han. ”Vi försöker inte vara störst, vi försöker inte vara snabbast växande, vi försöker vara bäst i en miljö som förändras väldigt snabbt.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button