Nyheter

Lucid EV-teknik kommer att driva kommande elektriska Aston Martin

Aston Martin tillkännagav på måndagen ett leveransavtal och ett långsiktigt strategiskt partnerskap med Kaliforniens Lucid Group, genom vilket Lucid kommer att förse den brittiska prestandabilstillverkaren med ”utvalda drivlinakomponenter” för kommande elfordon.

Aston sa att de kommer att fortsätta att se till Mercedes-Benz AG för förbränningsmotorer, hybridsystem och elektriska/elektroniska arkitekturer, så detta kan effektivt göra det möjligt för Aston Martin att välja och vraka vad som är bäst för ett givet scenario. Men det bekräftade att Lucids ”ledande drivlina-teknik” kommer att paras ihop med Mercedes elektroniska arkitektur i en nära framtida familj av elektrifierade Aston Martins.

Närmare bestämt inkluderar avtalet företagets tvåmotoriga drivenhet, batteriteknologi och dess Wunderbox-laddningshårdvara, plus teknisk support från företaget för att integrera allt – med summan av kontrakt på över 450 miljoner dollar. Enligt Aston Martins moderbolag Aston Martin Lagonda Global Holdings, ger avtalet Lucid en andel på 3,7 % av Aston Martin.

Lucids modulära dubbelmotordrivenhet

Den brittiska nischtillverkaren befinner sig mitt i en svängpunkt som kommer att göra sitt kärnutbud av fordon ”fullständigt elektrifierade” till 2030, med 20 % av sin flotta elektrifierad 2024. Aston pekade på sin kommande plattform som kommer att ligga till grund för en hel framtida modell utbud av elektrifierade fordon, inklusive grand-touring-modeller, stadsjeepar, sportbilar och superbilar, med de första modellerna på den plattformen som ska lanseras 2025. Dessförinnan kommer Aston att leverera sin första plug-in hybrid, en superbil kallad Valhalla, 2024.

”Leveransavtalet med Lucid är en game changer för den framtida EV-ledda tillväxten av Aston Martin”, säger Aston Martins verkställande ordförande Lawrence Stroll. ”Baserat på vår strategi och våra krav valde vi Lucid och fick tillgång till branschens högsta prestanda och mest innovativa teknologier för våra framtida BEV-produkter.”

Aston Martin-avtalet markerar det första högprofilerade avtalet där en etablerad biltillverkare börjar använda Lucids teknologi, som kretsar kring den interna utvecklingen av en mycket energität, effektivitetsfokuserad EV-drivlina och systemen runt den. Framdrivningstekniken är en av kärnvärdena för företaget, och det antyds att flera företag hade uttryckt intresse för att använda den. Lucids motordesign är särskilt utmärkande för dess kompakthet, effektivitet och effekttäthet – även jämfört med Tesla – och företaget har sagt att det kan skala upp produktionen.

Lucid levererade batteripaket för tidigare säsonger av Formel E, och det levererar nu frontmotorer till Gen 3 Formel E-bilar för innevarande säsong, vilket hjälper till att göra bilarna lättare och smidigare.

2020 Aston Martin Rapide E

2020 Aston Martin Rapide E

Aston Martin har haft några tjuvstarter med att byta till el under det senaste decenniet. Den planerade att släppa en helt elektrisk modell, kallad RapidE, som syftade till prestanda och lätthet över att betona ett stort batteri och lång räckvidd. Men problem med att först samarbeta med Kinas LeEco, stödjaren till Faraday Future, försenade projektet. Trots att senare vände sig till Williams Advanced Engineering avbröts projektet. Astons nuvarande strävan att producera elbilar tillkännagavs 2021.

Lucid kommer att leverera Air Sapphire elektrisk prestanda sedan, som påstås vara den mest kraftfulla sedan i världen, senare i år. Den modellen har en 0-60 mph-tid på mindre än två sekunder, en 0-100 mph-tid under fyra sekunder och en topphastighet över 200 mph – sannolikt tillräckligt för att överträffa Tesla Model S Plaid på banan, än mindre i hanteringen .

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button