Luxury car

Lotus Eletre-specifikationer, priser och mer detaljerad för europeisk lansering

Lotus avslöjade Eletre i sin helhet förra året, och även om detaljerna var rikliga då, har det brittiska sportbilsföretaget mycket mer för oss idag när det gäller specifikationer och prissättning.

Tyvärr har vi inte en fullständig layout av amerikanska specifikationer och priser ännu, men vi kan få en god uppfattning om vad vi kan förvänta oss genom att titta på modellen för den europeiska marknaden. Tre olika versioner kommer ut på marknaden vid lanseringen: Eletre, Eletre S och Eletre R. Prestanda är densamma mellan Eletre och Eletre S (S:en lägger helt enkelt till mer lyxutrustning), men R är en unik, högpresterande variant.

Till att börja med kommer basmodellen och S att ha en elmotor på fram- och bakaxeln som är bra för en kombinerad 603 hästkrafter och 524 pund-fots vridmoment. Lotus säger att det kommer att räcka för en 4,5-sekunders 0-62 mph tid och en 160 mph toppfart. Räckvidden på WLTP-cykeln beräknas vara 373 miles för dessa versioner, men förvänta dig att siffran kommer att minska när EPA-uppskattningar kommer ut.

Eletre R höjer prestandan med stor marginal. Dess par elektriska motorer producerar en kombinerad 905 hästkrafter och 726 pund-fot i vridmoment, men det finns lite mer än bara mer kraftfulla motorer på gång här. Till skillnad från den enkelväxlade växellådan som basmodellerna använder, använder Eletre R en tvåväxlad växellåda för den bakre elmotorn och en enkelväxlad växellåda på framaxeln. Lotus säger att detta gör det möjligt för dem att optimera bilen för idealisk startprestanda och för att förbättra räckvidden vid högre hastigheter. Själva växlingarna är automatiska. Lotus säger att R är kapabel att göra 0-62 mph sprinten på bara 2,95 sekunder, och den har en något högre topphastighet på 165 mph. Trots tvåväxlad växellåda tar räckvidden fortfarande en rejäl träff ner till bara 304 miles på den optimistiska WLTP-cykeln.

Se även  En fastighet vid vattnet i Oregon som är perfekt för alla fordonsentusiaster

Vi får också veta idag att Eletre kommer att inrymma ett 112 kWh litiumjonbatteri i alla versioner av suven. Lotus säger att den har en maximal laddningshastighet på 350 kW på en kapabel DC-snabbladdare, som är tillräckligt snabb för att ge dig från 10-80 % på bara 20 minuter. AC-laddningen når max 22 kW, vilket gör att du kan gå från 0-100 % på din hemladdare på bara sex timmar.

Den sista stora specen som Lotus delade idag är tjänstevikt. Om du väljer basmodellen utan tillval kan Eletre väga så lite som 5 489 pund. Och ja, det är uppenbarligen en vild vikt för allt med ett Lotus-märke på, men Eletre R är ännu tyngre på 5 820 pund. Elbilar är till sin natur tunga, men glöm inte att Eletre i grunden är en lyxsuv med en liknande avsikt som Porsche Cayenne eller Aston Martin DBX. Du kan komma ikapp med alla de högteknologiska funktionerna och lyxen som kommer att finnas ombord i vårt ursprungliga avslöjningsinlägg här.

Prissättning i Europa är ute, och basmodellen börjar på £89 500. Omräknat från brittiska pund till amerikanska dollar, svävar det runt $115 000-strecket. Naturligtvis kommer prissättningen mellan europeiska länder och USA att variera mycket, så titta inte för djupt på den siffran. Om du är i Storbritannien och vill ha den högpresterande Eletre R, kommer det att kosta dig £120 000. Lotus säger att Eletre är tillgänglig att beställa nu i Storbritannien och Europa med leveranser som börjar på sensommaren. Tillgänglighet för andra marknader förväntas meddelas vid ett senare tillfälle.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button