Nyheter

Lotus Eletre elektrisk SUV lanseras med upp till 905 hk

Lotus expanderar bortom världen av lätta sportbilar genom att lansera fler vanliga fordon, som börjar med en elektrisk SUV känd som Eletre som gjorde sin världsdebut i början av 2022.

Eletres namn på vissa östeuropeiska dialekter betyder ”att komma till liv”. Eletre startade försäljningen i Kina i mars. Den börjar säljas i Europa i sommar, och Lotus har tidigare sagt att en amerikansk ankomst är planerad till 2024. På måndagen meddelade Lotus mer detaljer om de europeiska versionerna.

Prissättning i Europa börjar på 95 990 euro (ungefär 105,00 USD). Prissättning för USA kommer att tillkännages närmare den lokala lanseringen.

Lotus erbjuder för närvarande tre kvaliteter: en bas Eletre, en mellanklass Eletre S, och den toppande Eletre R. Bas- och S-kvaliteterna delar en drivlina, i det här fallet en fyrhjulsdrift med dubbla motorer med en enkel -hastighetsöverföring och en topp på 603 hk. Eletre R har en 2-växlad växellåda och en topp på 905 hk. Den extra kraften och utväxlingen hjälper R-modellen att sprinten till 62 mph från vila på 2,95 sekunder och nå en topphastighet på 165 mph. Bas- och S-klasserna levererar 0-62 mph acceleration på 4,5 sekunder och en topphastighet på 160 mph.

Det enda batteriet som erbjuds i Eletre är en 112-kwh-enhet som Lotus sa kan laddas från 10-80% på 20 minuter när man använder en DC-snabbladdare med stöd för 350-kw-laddning. Lotus anger en maximal räckvidd på 373 miles för bas- och S-klasserna och 304 miles för R, beräknat med hjälp av WLTP-testcykeln som används utomlands. Förvänta dig lägre siffror när du mäter med den strängare EPA-cykeln.

Se även  Goodyear visar bränslesnåla däck med 90 % hållbara material

Eletre är baserad på en modulär EV-plattform som heter Electric Premium Architecture (tidigare Evolution), och den är mycket större än vad fansen kan förvänta sig. Med en längd på 200,9 tum är Eletre längre än en Range Rover och nära i längd några fullstora lyxsedaner. Tjänstevikten för den lättaste versionen är 5 490 pund, vilket liknar vikten på en Tesla Model X. Lotus minimerade vikten genom att ta en multimaterialinställning till karosskonstruktionen.

Lotus Eletre

Standardfunktioner i European Eletre inkluderar aktiv luftfjädring, vridmomentvektor, matris LED-strålkastare, aktiva gallerluckor, 22-tums hjul, trådlös laddning för mobila enheter, 12-vägs eljusterbara framsäten, fyrazons automatisk klimatkontroll, Apple CarPlay och Android Auto, ett 12,6-tums digitalt instrumentkluster, en 15,1-tums infotainmentskärm (med Lotus eget Lotus Hyper OS-operativsystem) och ett 15-högtalare (23-högtalare tillgängliga) KEF-ljudsystem med stöd för Dolby Atmos surround-ljud. Fem säten är standard, men ett alternativ med fyra säten är tillgängligt. En head-up-display med förstärkt verklighet finns också.

Att uppgradera till Eletre R ger inte bara mer kraft. Denna klass har även aktiva krängningshämmare, bakhjulsstyrning, kolfiberkomponenter och Pirelli P Zero-prestandadäck. Den lägger också till ett spårläge till de befintliga lägena Tour, Range, Sport, Off-Road och Individual för standardkörlägesväljaren. Om du byter till spårläge minskar åkhöjden, skärper drivlinans respons och höjer tröskeln för det elektroniska stabilitetskontrollsystemets ingripande.

Lotus Eletre

Lotus Eletre

Lotus Eletre

Lotus Eletre

Lotus Eletre

Lotus Eletre

Lotus förser också Eletre med en svit av sensorer för aktiva säkerhetssystem, inklusive fyra lidar-enheter, som biltillverkaren sa kommer att möjliggöra självkörande förmåga när tekniken och marknadsbestämmelserna är klara. Lotus sa också att det utvecklar ett självkörande läge för kända racerbanor, inklusive Tysklands Nürburgring. På så sätt kan nybörjarförare uppleva hur ett varv som körs av en professionell racerförare är.

Se även  Dodge Challenger sålde mer än Ford Mustang och Chevrolet Camaro 2022

Tillverkningen av Eletre sköts av Lotus EV-division, Lotus Technology, vid en fabrik i Wuhan, Kina. Samma fabrik kommer att bygga ytterligare Lotus-livsstilsmodeller, inklusive en sedan och en mindre SUV, som båda kommer att dela Eletres EPA-plattform. Sedanen, med kodnamnet Type 133, har upptäckts testa och är planerad till en debut senare i år.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button