Luxury car

Lexus Unified Spindle är den senaste versionen av dess kontroversiella grilldesign

Den mycket omtalade Lexus Spindle Grille gjorde sin debut redan 2011 på New York Auto Show. Och ända sedan kåporna drogs av LF-Gh-konceptet har spindeln gått igenom många olika former och storlekar, och, kan vi tillägga, med olika grader av framgång. Det som fungerar bra på den sportiga LC-coupén eller IS-sedanen har aldrig fungerat lika bra på tuffa nyttofordon som GX- och LX-SUV:arna. En generell spindelform kan gå från kromladdad och distinkt till Predator-formad och grym med några få klick på en förstoringsknapp.

I september 2022 firade Lexus 10 år av sin varumärkesskyddade spindel när den förberedde lanseringen av den senaste RX-crossovern och det första RZ-elfordonet någonsin. Vid den tiden förklarade Lexus att den höll på att förvandlas från spindelgallret till förmån för vad den kallade spindelkroppen. Enligt ett pressmeddelande, ”grillen är omtolkad som en sömlös enhet som flyter in i karossen.” Design-speaken fortsatte: ”Den nedre delen behåller ett nätmönster, medan den övre delen tar in den nedre kanten av motorhuven; Lexus-emblemen sitter i mitten av spindelns höga nyppunkt.”

Medan 2024 GX (nedan till vänster) pressmaterial verkligen nämner Lexus Spindle Body-etos – även om vi ifrågasätter hur mycket den boxiga men vackra GX ser ut som den kurvigare RX – kommer du inte att hitta termen någonstans. i 2024 TX (nedan till höger) pressmaterial. Istället kallar Lexus grillen på TX för en Unified Spindle-design. Det är en ny, och även om det omisskännligt är en Lexus, finns det verkligen en skillnad mellan grilldesignerna på de två senaste Lexus nyttofordonen. Biltillverkaren hävdar att formen ”inkorporerar tidigt Lexus designspråk” och var ”designad för att förbättra aerodynamisk hantering och ger både en känsla av massa och kylningsprestanda.”

Se även  GM BrightDrop elektriska lastbilar är på väg till Ryder hyrflotta

Vi skulle gärna vilja veta mer om vad Lexus menar när det står ”förbättrad aerodynamisk hantering”, men vi noterar den tunna öppningen precis under huven som förbinder strålkastarnas sluttande frontalutsprång. Under det blir en serie horisontella lameller bredare när de sjunker lägre, vilket skapar den distinkta Lexus spindelgallrets form. Vi noterar några skillnader mellan grillen på TX Luxury-modellen jämfört med TX F Sport-utgåvan, där den sportigare designen konstigt nog får mer ljust arbete men mindre inre detaljer för att passa ihop med mer aggressiva vingar på vardera sidan av det stora nedre luftintaget öppning.

Lexus TX chefsingenjör Naohisa Hatta berättade Autoblogg att spindeln alltid var tänkt att vara funktionell först. Den nya ”Unified Spindle” visar oss vad som händer när elektrifieringen börjar få fäste. När det gäller funktionellt utrymme ser Lexus allt från slitsen mellan TX:s strålkastare ner till att vara en del av den nya, komprimerade designen. Och allt gör något.

”Spindelgallret var ursprungligen där för att förbättra kylarens kylningseffektivitet”, sa han via en översättare. ”Nu när vi går in på elektrifiering har vi börjat gå över till att ta hela fordonets kaross för att uttrycka den här sortens spindelform. Nästa steg från det är det extra elementet av aerodynamik såväl som luftflöde och buller. Och så vi komprimerade det traditionella spindelgallret som vi hade använt det.”

Om LBX-konceptet är någon indikation (och Lexus ingenjörer föreslog att det är det), kommer vi att se ytterligare förändringar av detta i framtida modeller. I vilket fall som helst uppskattar vi den nyfunna återhållsamhet som Lexus-designers verkar ha hittat med GX och TX, men undrar var det tog vägen när den skrev den senaste LX, antingen i dess Gillette-inspirerade standard- eller rovfiska F Sport-former.

Se även  Nio ET5 Touring är en attraktiv elvagn

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button